Anul 2019 a fost cel mai prolific din toate timpurile pe piața auto din România, din punct de vedere al achizițiilor de mașini second-hand deja înmatriculate. Piața de autoturisme rulate interne a fost cvasi blocată în perioada în care a fost introdusă o taxă de înmatriculare ce trebuia plătită și de aceste vehicule. Dispariția taxei auto a făcut ca piața internă de mașini să explodeze, pur și simplu, relevă date analizate de Profit.ro.
Astfel, anul 2019 a fost cel mai prolific din toate timpurile, din punct de vedere al achizițiilor de mașini second hand deja înmatriculate în România, cu mai mult de jumătate din totalul înmatriculărilor, respectiv peste 600.000 unități.
CITEȘTE ȘI Cum s-ar putea economisi bani într-o lume fără fumRomânia a înregistrat în 2019 un număr record de tranzacții cu autoturisme, 1,23 milioane de mașini noi sau rulate, cumpărate și înregistrate la Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare Vehicule din MAI. Dintre acestea, 161.562 autoturisme au fost noi (13% din totalul pieței), în timp ce restul au fost mașini second-hand, din două surse distincte: de pe piața internă - care au reprezentat și cel mai mare volum, respectiv 625.794 de autoturisme (50,8%) - și din import, aflate la prima înmatriculare, acestea ridicându-se la 444.601 unități (36% din piață).
În acest context este de amintit că piața de autoturisme rulate interne a fost cvasi blocată în perioada în care a fost introdusă o taxă de înmatriculare ce trebuia plătită și de aceste vehicule. Dispariția taxei auto a făcut ca piața internă de mașini să explodeze, pur și simplu. Trebuie precizat, însă, și faptul că o parte din reînmatriculări se bazează pe importurile SH, înmatriculate de cel care aduce mașina și o vinde mai departe.
CITEȘTE ȘI E imaginea un factor-cheie în succesul bărbaților?Clasamentele pe județe nu sunt similare, dacă ne uităm pe aceste segmente de achiziții și, respectiv, înmatriculări. Cu excepția Bucureștiului, care este cea mai mare piață pentru fiecare din catergorii, ierarhiile sunt diferite. La autoturisme noi, primul județ după București este Ilfov, cu aproape 10% din volumul înregistrat în Capitală, fiind urmat de Argeș, Timiș și Constanța și, abia pe locul 5 Cluj.
CITEȘTE ȘI Renault și Nissan mai fac un pas pentru reactivarea alianțeiLa achizițiile de mașini rulate din import, cel mai mare județ al țării a fost Timiș, urmat de Cluj și Suceava, apoi de Bihor. Iar la cea mai mare categorie, a autoturismelor cumpărate de pe piața internă (reînmatriculate), județul cu cel mai mare volum a fost Constanța, urmat de Prahova și Cluj.
După cum se vede, județul Cluj este pe primele locuri în fiecare din aceste categorii, astfel că nu este o surpriză (dat fiind și numărul tot mai mare de locuitori ai județului) faptul că este județul din România cu cele mai multe autoturisme cumpărate, după București. La mică distanță se află Timiș, iar urmtoarele două județe, care au depășit și ele 40.000 de autoturisme înmatriculate (cumpărate) sunt Prahova și Constanța. O poziție ridicată pentru Suceava (locul 7), în special datorită numărului mare de mașini de import, rulate, în timp ce Ilfov, județul cu cele mai mari venituri pe cap de locuitor, în care locuiesc mulți dintre cei care muncesc în București, se află pe o poziție mai jos.
Potrivit unui studiu realizat de o companie de verificare a mașinilor online, după seria de șasiu, comportamentul românilor s-a îmbunătățit în ultimii ani. Dacă în 2016, achizițiile de mașini rulate se făceau în special de la persoane fizice (45%), în 2019 procentul a scăzut (22%), fiind preferate firmele specializate în comerțul cu mașini. Motivul este dat de faptul că persoanele care își cumpără o mașină second hand se tem de vicii ascunse, de accidente nedeclarate și, deci, de defecte ce pot crea probleme ulterior. Din acest motiv, 53% din persoanele care au cumpărat o mașină rulată au fost la un service pentru o verificare tehnică.