Trenurile alimentate cu hidrogen pot fi o soluție perfect funcțională pe majoritatea liniilor neelectrificate din România, având o autonomie de 1.000 km cu un singur “plin”, susține grupul francez Alstom, care este, de altfel, și producătorul singurului astfel de tren din lume operațional în prezent.
Autoritățile române iau în calcul achiziția a 12 trenuri pe hidrogen pentru un program-pilot destinat liniei București-Pitești, care ar urma să fie lansat în 2024. Costurile sunt estimate la 11,5 milioane de euro pentru un automotor, iar întregul proiect, inclusiv modernizarea liniei feroviare, are o valoare de 382 milioane de euro, potrivit Programului Național de Redresare și Reziliență.
“Electrificarea este foarte scumpă, între 1 și 3 milioane euro / km și de cele mai multe ori nu se justifică. Beneficiile tehnologiei cu hidrogen sunt clare: zero emisii, soluție modernă pentru rute neelectrificate relativ scurte, pentru care viteza maximă de 140 km/h este ideală, confort sporit al pasagerilor, eficiență în operare și întreținere. Viteza cu care vom adopta tehnologia depinde doar de România, este o decizie la nivel național, care trebuie asumată”, spune pentru Profit.ro Gabriel Stanciu, directorul general Alstom pentru România, Bulgaria și Republica Moldova.
CITEȘTE ȘI Evoluția Artesana: de la business de familie la unul dintre cei mai mari jucători independenți de pe piața lactatelor artizanalePrimul tren alimentat cu hidrogen, Coradia iLint, a parcurs 200.000 km în ultimii doi ani, în teste încheiate în Germania, Austria și Olanda. Din martie 2022, 14 astfel de unități vor intra în operare comercială în Saxonia Inferioară, în Germania. Și Italia, Franța și Marea Britanie vor pune în funcțiune noile mijloace de transport.
Grupul francez este prezent în România cu toate toate liniile de business: infrastructură și semnalizări, servicii de mentenanță și material rulant.
Alstom asigură de 17 ani mentenanța trenurilor de metrou din București și s-a înscris la licitația pentru aceste servicii pentru următorii ani. Totodată, grupul a câștigat anul trecut un contract privind livrarea a 13 noi trenuri de metrou, destinate Magistralei 5.
Alte proiecte în derulare se referă la modernizarea infrastructurii feroviare. Investițiile prevăd printre altele dezvoltarea unor centre de control al traficului, Alstom urmând să pună în funcțiune, la Simeria, al doilea astfel de centru din România, după cel de la Arad. O unitate similar va fi construită și la Brașov.
“Aș dori să văd mai mult material rulant marca Alstom circulând în România, nu doar trenuri cu hidrogen, dar și tramvaie, trenuri electrice de pasageri sau mai multe trenuri de metrou. (…) De asemenea, sper să continuăm să furnizăm servicii de mentenanță pentru flota Metrorex, cu atât mai mult cu cât în curând aceasta se va înnoi cu trenuri foarte moderne, marca Alstom”, mai spune Stanciu.
CITEȘTE ȘI Digitalizarea a devenit o prioritate și pe piața imobiliară. Sectorul proptech este propulsat de pandemieDatele transmise Ministerului Finanțelor arată că Alstom Transport a avut anul trecut o cifră de afaceri de aproape 350 de milioane de lei (72,3 milioane euro) și un profit net de 28,2 milioane lei.
Compania are aproape 600 de angajați, dintre care 74 s-au alăturat Alstom în ultimele șase luni.