Comisia Europeană a aprobat planul României de a acorda un împrumut pe termen scurt în valoare de aproximativ 36,7 milioane de euro (aproximativ 176 de milioane lei) companiei aeriene de stat Tarom, bani care vor merge către acoperirea necesarului de lichidități în vederea continuării operațiunilor companiei.
“Prin această măsură se va asigura faptul că serviciile de transport aerian vor continua să fie prestate în mod ordonat, în special pe numeroasele rute pe care TAROM este singurul furnizor, și că pasagerii nu vor fi afectați de perturbări ale traficului aerian, fără a se distorsiona în mod nejustificat concurența pe piața unică”, arată Comisia într-un comunicat.
România a notificat Comisiei intenția sa de a acorda Tarom un împrumut pentru salvare în luna februarie, după ce Guvernul a semnat o decizie în acest sens.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“Compania aeriană se confruntă cu un deficit acut de lichidități din cauza creșterii puternice în ultimii ani a costurilor sale de exploatare ca urmare a îmbătrânirii flotei sale. În absența ajutorului, Tarom nu va mai fi în măsură să își îndeplinească obligațiile de plată și să își mențină activitatea”, potrivit Comisiei.
În temeiul Orientărilor Comisiei privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor, statele membre pot să sprijine întreprinderile aflate în dificultate, cu condiția, în special, ca măsurile de sprijin public să fie limitate în timp și ca amploare și să contribuie la realizarea unui obiectiv de interes comun. Ajutorul pentru salvare poate fi acordat pentru o perioadă de maximum șase luni, timp în care compania să găsească soluții de ieșire din situația de urgență.
În cazul Tarom, Comisia a luat în considerare următoarele elemente:
- Împrumutul va acoperi numai lichiditățile de care Tarom a dovedit că are nevoie pentru următoarele șase luni, iar România va efectua o monitorizare strictă a modului în care sunt utilizate fondurile și
- România s-a angajat să asigure faptul că, după șase luni, împrumutul va fi rambursat integral; în caz contrar Tarom va trebui să prezinte un plan de lichidare sau să efectueze o restructurare cuprinzătoare pentru a deveni viabilă pe termen lung. Comisia va trebui să evalueze și să aprobe această eventuală restructurare.
Comisia a constatat că măsura va contribui la asigurarea faptului că serviciile de transport aerian vor continua să fie prestate în mod ordonat, în interesul pasagerilor care călătoresc cu avionul, și la menținerea conectivității regionale pe numeroasele rute pe care Tarom este în prezent unicul furnizor. În același timp, condițiile stricte în care se acordă împrumutul și durata sa limitată, de șase luni, vor reduce la minimum denaturarea concurenței pe care sprijinul acordat de stat ar putea să o genereze.
Prin urmare, Comisia a concluzionat că măsura este compatibilă cu normele UE privind ajutoarele de stat.