Adunarea Generală a Acționarilor Stellantis a aprobat decizia managementului de distribuire a unei cote de aproximativ 16% din profitul obținut în 2023. De asemenea, au fost aprobate cu o majoritate confortabilă salariile managementului, prin care Carlos Tavares, CEO al companiei, primește unul dintre cele mai mari salarii din industria auto.
Stellantis NV a anunțat că toate hotărârile prezentate spre aprobare a acționarilor în cadrul Adunării Generale Anuale (AGA), care a avut loc cu prezența fizică a acționarilor, au fost adoptate, inclusiv propunere de aprobare a unei distribuiri de dividende de 4,7 miliarde de euro pe acțiuni ordinare. Compania propusese la momentul prezentării raportului de activitate distribuirea unei sume totale de 6,6 miliarde euro către acționari. Propunerea presupune o plată de 1,55 euro per acțiune pentru acțiunile ordinare. Pentru acțiunile tranzacționate la Bursa din New York vor fi plătiți 1,65 dolari pe acțiune ordinară. Distribuția se va face din profiturile anului 2023.
AGA Stellantis a dat și un vot consultativ, cu 70,2% pentru, la raportul de remunerare a managementului, pentru anul 2023.
Raportul prevede pentru CEO-ul Carlos Tavares un salariu de bază de 2 milioane de euro, similar cu anul anterior, și o scădere a bonusului anual la 5,7 milioane de euro, de la 7,48 milioane, după ce în 2022 au existat comentarii negative din partea unor acționari. Din fericire pentru el, Tavares n-a pierdut bani, pentru că a beneficiat de o primă de transformare, adică de îndeplinire a unor obiective legate de tranziția companiei. Suma a fost de 10 milioane de euro și la ea s-a mai adăugat și contribuția la fondul de pensii, de 1,9 milioane de euro, precum și echivalentul unei plăți de 3,7 milioane pentru Long-Term Incentives (LTI).
În total, veniturile cash ale lui Carlos Tavares la finalul anului 2023 se ridică la 23,4 milioane de euro, respectiv 36,4 milioane de euro cu toate compensațiile acordate corespunzător acestui an. Analiza făcută în raportul Stellantis precizează că nivelul de salarizare a directorului executiv are la bază comparații cu sistemele de salarizare din industria auto, de la cele mai importante companii, precum Mercedes-Benz, BMW sau Renault, dar și cu salarizările managerilor din alte industrii, Airbus, Continental sau Siemens. Proporția salariului fix în veniturile lui Tavares este de numai 7%, restul de 91% fiind venituri variabile dependente de performanțele companiei.
Ponderea indicatorilor în salarizarea lui este de 25% profit operațional ajustat, 25% Industrial Free Cash Flow, 20% Sinergii, precum și alte 30 de procente impactul electrificării și al calității.
Președintele Stellantis, John Elkan, membru al familiei Agnelli, care în momentul de față este cel mai mare acționar al companiei, a primit 4,8 milioane de euro, iar vicepreședintele Robert Peugeot, reprezentant al celuilalt mare acționar, 217.000 euro.
CITEȘTE ȘI Acord final la Bruxelles pentru Euro 7. Cerințe mai stricte privind durata de viață a vehiculelorStellantis a înregistrat o creștere a prețului acțiunilor, de la înființarea din 2021, de 104%, cel mai ridicat nivel din industria auto și mai mult decât dublu față de media înregistrată în industria auto. Următoarele companii, ca rată de creștere a acțiunilor au fost Toyota și BMW.
Stellantis a reușit să-și majoreze veniturile în 2023 cu 6 procente față de 2022, ajungând la un nivel de 189,5 miliarde de euro, în condițiile în care vânzările companiei au avut o creștere de 7%.
CITEȘTE ȘI Alfa Romeo renunță la numele Milano, pentru primul său model electric, la presiunea italienilor. Noul nume alesProfitul net al Stellantis a atins valoarea de 18,6 miliarde de euro, în creștere cu 11% față de anul anterior, la un profit operațional de 24,3 miliarde euro, în creștere cu 1%, și o marjă foarte bună, de 12,8%. Compania a raportat și un flux de numerar liber de 12,9 miliarde de euro, în creștere cu 19% față de 2022.
Vânzările Stellantis s-au ridicat la 6,17 milioane de unități, în creștere cu 7% față de anul 2022, bazându-se pe majorări ale livrărilor pe mai multe piețe importante. În Europa, compania a vândut 2,7 milioane de vehicule, în creștere cu 5,6%, în America de Nord, a vândut 1,78 milioane de vehicule, la un nivel apropiat de cel din 2022, iar în America de Sud a vândut 879.000 de vehicule, în creștere cu 4,1%.
Compania a anunțat anterior că va redistribui acționarilor 6,6 miliarde de euro, ceea ce înseamnă 16% din capitalizarea companiei la 1 ianuarie 2023 și cu 53% mai mult decât în urmă cu un an, când erau redistribuiți acționarilor 4,3 miliarde euro.