Ucraina a suspendat folosirea noului coridor instituit pentru exportul de cereale pe Marea Neagră, care trecea prin apropierea apelor teritoriale ale României, din cauza unei posibile amenințări din partea avioanelor de luptă și a minelor marine rusești, au declarat joi compania de consultanță Barva Invest, cu sediul la Kiev, și o firmă de securitate britanică, relatează Reuters.
Sfidând amenințările Moscovei, Ucraina a folosit propriul coridor de transport maritim pentru a încerca să își reia exporturile maritime fără acordul Rusiei, după ce Kremlinul a renunțat în iulie la o inițiativă mediată de ONU ce a permis timp de un an exporturi controlate de cereale pe un coridor securizat din Marea Neagră.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Dorim să vă informăm cu privire la o suspendare temporară a traficului naval către și dinspre (porturi). Interdicția actuală este în vigoare până la 26 octombrie, dar este posibil ca ea să fie prelungită", a precizat firma de consultanță Barva Invest pe aplicația de mesagerie Telegram.
Barva Invest, care este specializată în sectorul agricol din Ucraina, a declarat că o suspendare de facto este deja în vigoare timp de două zile, la cererea armatei de la Kiev, care a invocat o amenințare ca urmare a activității sporite în zonă a forțelor aeriene rusești, scrie News.ro.
Liderul rus Vladimir Putin a declarat săptămâna trecută că a ordonat avioanelor de război rusești, înarmate cu rachete Kinjal, să patruleze în Marea Neagră.
La rândul său, compania britanică de securitate maritimă Ambrey a declarat că autoritatea portuară maritimă ucraineană a emis un comunicat miercuri seara târziu, menționând că "nu va exista nicio mișcare a navelor de-a lungul coridorului de intrare și ieșire la 26 octombrie 2023". Suspendarea a fost provocată de operațiunile Forțelor Aeriene Ruse în regiune, a precizat aceasta.
"La 25 octombrie, Ambrey și-a informat clienții că Forțele Aeriene Ruse au aruncat cel puțin patru obiecte, probabil mine marine acustice și/sau magnetice, în zona de tranzit a coridorului ucrainean pentru cereale, în apropiere de Insula Șerpilor, Ucraina", a spus compania. Forțele ucrainene desfășoară probabil operațiuni de localizare și distrugere a minelor marine, a precizat aceasta.
Oficialii ucraineni au refuzat să comenteze pe această temă, menționează Reuters.
PREȚUL GRÂULUI CREȘTE PE BURSA DE LA CHICAGO
Contractele futures pentru grâu la bursa de la Chicago , un preț de referință la nivel mondial, au crescut în urma acestei știri, recuperând de la un minim al ultimelor două săptămâni. Ulterior, acestea s-au tranzacționat în creștere cu 1%.
Prețurile la grâu au fost împiedicate să crească în această săptămână de speranțele că Ucraina va extinde exporturile de cereale, precum și de ploile care s-au înregistrat în zone cerealiere din întreaga lume care se confruntau cu secetă.
CITEȘTE ȘI White Image vizează extinderea în alte țăriUcraina a lansat în august un "coridor umanitar" pentru navele având ca destinație piețele africane și asiatice, în încercarea de a încerca să ocolească o blocadă de facto în Marea Neagră după ce Rusia a renunțat la acord pentru cereale.
Ulterior, un oficial agricol de rang înalt a declarat că ruta - care merge de-a lungul coastei sud-vestice a Ucrainei la Marea Neagră, prin apele teritoriale românești și mai departe spre Turcia - va fi folosită și pentru transporturile de cereale.
CÂT A TRANSPORTAT UCRAINA
Aproximativ 700.000 de tone de cereale au părăsit porturile ucrainene pe noua rută de când aceasta a început să funcționeze în august. Ucraina expedia până la șase milioane de tone de cereale pe lună din porturile sale de la Marea Neagră înainte de invazia pe scară largă a Rusiei din februarie 2022.
Oficialii ucraineni și surse de transport maritim spun că peste 40 de nave de marfă au intrat pe coridor până acum și că 1,5 milioane de tone de marfă în total au părăsit porturile ucrainene pe această cale. Cerealele, semințele oleaginoase, uleiurile vegetale și făina de floarea-soarelui, soia și rapiță au dominat transporturile.
Producătorii agricoli ucraineni au declarat săptămâna aceasta că noua rută ar putea permite exporturi de până la 2,5 milioane de tone de alimente pe lună, aproape compensând impactul deciziei Rusiei de a renunța la acordul anterior mediat de ONU.
Prim-adjunctul ministrului agriculturii, Taras Vîsoțki, a declarat miercuri că transporturile de cereale prin acest coridor ar putea depăși un milion de tone în octombrie.