Românii consumă cel mai des vinuri roșii, seci, pe care aleg să le cumpere din supermarketuri mai degrabă decât magazine specializate, iar majoritatea sunt dispuși să plătească între 30 și 49 de lei pentru o sticlă. Atunci când vor să se informeze despre vinuri, românii au ca principală sursă Internetul.
Crama producătoare și soiul de struguri au rămas criteriile principale de alegere a vinului pentru români, potrivit unui studiu Revino.ro și CrameRomania.ro pe un eșantion de circa 2.600 de participanți.
58% dintre participanții la studiu afirmă că preferă vinurile roșii, 29% - vinurile albe, în timp ce vinurile rose și cele spumante au fost alese de doar 11%, respectiv 2% dintre participanți.
Totodată, pentru 65 % dintre respondenți, cel mai important criteriu în alegerea unui vin este crama producătoare, fiind urmate de culoarea și soiul de strugure din care este produs vinul, criteriile fiind similiare cu cele indentificate de prima ediția a studiului.
CITEȘTE ȘI Daea: Produsul românesc este de mai bună calitate și îl prefer tot timpul, chiar dacă este puțin mai sus ca preț. Facem un serviciu când consumăm produse românești“Este al doilea an în care realizăm studiul de piață pentru a vedea care este profilul consumatorului român de vinuri. Vrem să observăm care este evoluția pieței, să aflăm detalii despre cum reacționează consumatorii la toate schimbările și să venim în ajutorul cramelor cu posibile informații despre tendințele de consum. Așa am aflat că respondenții consumă în medie vin de 2-3 ori săptămâna, în principal de la cramele românești și apoi de la cele internaționale, preferându-l pe cel îmbuteliat în sticlă de 0,75 litri sau alte dimensiuni”, spune Alina Iancu, fondator ReVino.ro și CrameRomania.ro.
Cel mai mare procent al respondenților își achiziționează vinul din supermarketuri – 43%, iar cei mai mulți dintre consumatori (44 %) sunt dispuși să plătească între 30 și 49 lei pe o sticlă de vin. Un sfert afirmă că plătesc între 10 și 29 lei. Cu toate că etichetele din lanțurile de magazine cunoscute sunt din ce în ce mai numeroase, multe dintre cramele mici și mijlocii nu își comercializează vinurile decât în magazinele specializate sau în HoReCa.
“Avantajul celor din urmă este faptul că orice achiziție poate fi supervizată de un specialist în vinuri care ajută la luarea celei mai bune decizii conform nevoilor fiecăruia dintre consumatori”, adaugă Alina Iancu.
Datele studiului mai arată că soiurile cele mai consumate sunt Fetească Neagră (23 %), urmate de Cabernet Sauvignon (20%), Merlot (11%) și Sauvignon Blanc (11%). Fetească Neagră a fost în topul preferințelor și în 2018, fiind unul dintre cele mai cunoscute și apreciate soiuri autohtone, cu un mare potențial la nivel internațional.
“Internetul este sursa principala de unde respondenții (21%) află informații despre vinuri, fie că este vorba despre cum să le aleagă, să le deguste sau să descopere zonele de unde provin. În continuare, criteriile principale după care se ghidează atunci când sunt în față unui raft cu vinuri sunt crama producătoare, soiul de strugure și culoarea, urmat mai apoi de prețul acestuia”, adaugăAlina Iancu.
În afară de vinuri, românii mai consumă bere (37%), băuturi spirtoase (34%) și cocktail-uri (8%). Există și un procent de 15% care nu prefer nicio băutură cu alcool în afară de vin.
Studiul consumul de vinuri a fost realizat în perioada 15 ianuarie – 14 martie 2019 pe un eșantion de 2.683 de bărbați și femei români din țară, dar și din străinătate. Datele sunt adunate și interpretate de CrameRomania.ro și Revino.ro, iar pentru colectare a fost folosită platforma online eSurveysPro.