Portul Constanța a devenit esențial pentru exportul către Europa a cerealelor din Ucraina, dar riscă să nu facă față cantităților estimate, mai ales că volumele s-ar putea dubla față de anii trecuți și capacitățile de stocare sunt insuficiente, arată o analiză Reuters.
Prin portul Constanța au trecut o treime dintre cerealele exportate de Ucraina, de când a început războiul și varianta Constanța este mult mai ieftină decât alte rute, scrie Hotnews.ro.
Porturile din Ucraina au fost blocate după februarie 2022 și țara vecină a recâștigat acces limitat la trei porturi, după o înțelegere privind exportul de cereale, semnată cu Rusia în iulie 2022, după negocieri conduse de Turcia și de ONU. De trei ori a fost reînnoită înțelegerea, dar expiră luna aceasta din nou.
Constanța este extrem de importantă în drumul cerealelor ucrainene spre Europa și portul a gestionat exportul a 8,6 milioane de tone de cereale în 2022 și 6,3 milioane în primele cinci luni din 2023. Cantitatea totală de cereale care a trecut prin portul Constanța în primele cinci luni din an a crescut cu 21% față de perioada similară a anului trecut, iar aici sunt incluse toate tipurile de cereale, nu doar cele din Ucraina, se mai arată în analiza Reuters.
Estimarea este că va crește și pe mai departe cantitatea și se vor atinge noi recorduri pentru cel mai mare port românesc. Însă portul nu are cum să facă față acestor volume.
De la începutul războiului, Ucraina a exportat 49 milioane de tone de cereale.
Portul Constanța este o variantă preferată de mulți exportatori din Ucraina, deoarece este o rută mult mai ieftină și mai rapidă decât alte trasee de export, iar portul este competitiv nu doar pentru exportul cerealelor provenite din vestul Ucrainei, ci și pentru cele din centrul țării.
Portul ar putea fi copleșit de cantitatea record de cereale care va ajunge în sezonul 2023-2024, pentru că vor fi și cantități importante de cereale românești care merg la export, pe lângă volumele record de cereale din Ucraina.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Calif - Fondatorii au cedat brandul și ultimele două restaurante funcționaleFluxurile de cereale vor fi tot mai mari, vor apărea blocaje, iar portul nici nu are o capacitate de stocare suficientă pentru a face față volumelor mari așteptate. S-au executat lucrări feroviare de infrastructură în port, au fost îndepărtate sute de vagoane ruginite, însă multe mai sunt de făcut, pentru ca portul să facă față situației.
În port apar blocaje din cauza problemelor cu infrastructura în regiune, dar și din cauză că lipsește un sistem digital integrat care să automatizeze fluxurile de informații, sistem ce ar scuti mult timp pierdut. Autoritățile portuare spun că lucrează la un astfel de sistem foarte necesar.
În anii de maxim, prin Constanța au trecut 25 de milioane de tone de cereale, însă cantitatea s-ar putea dubla, apar tot mai adesea blocaje și amânări, iar unii exportatori nu mai semnează contracte de livrare pentru lunile iulie și august.