O revenire a producției de cereale din România în acest an ar putea limita spațiul pentru transporturile ucrainene prin portul Constanța de la Marea Neagră, un important nod de tranzit pentru Kiev în special de la invazia rusă, a declarat pentru Reuters operatorul portuar Comvex.
Ucraina, unul dintre principalii exportatori de cereale și semințe oleaginoase din lume, și-a văzut porturile din Marea Neagră blocate după invazia Rusiei din februarie 2022 și a găsit rute de transport alternative prin statele vecine din Uniunea Europeană, scrie News.ro.
Un acord negociat de Națiunile Unite și Turcia, la sfârșitul lunii iulie a anului trecut, a oferit Ucrainei acces la trei dintre porturile sale din Marea Neagră, dar chiar și așa, portul Constanța din România rămâne cea mai mare rută de transport maritim alternativă. Acordul ONU expiră la 18 mai și nu s-a convenit încă o prelungire.
Constanța a gestionat aproape o treime din exporturile de cereale ucrainene de la invazia rusă, a declarat operatorul portuar Comvex. Pe la Constanța Ucraina a transportat 8,6 milioane de tone de marfă în 2022 și 3,3 milioane de tone în primul trimestru al acestui an.
"Noile recolte românești par să fie mai mari decât anul trecut, ceea ce înseamnă că ar putea fi mai puțin loc pentru cele ucrainene", a declarat directorul Comvex, Viorel Panait, pentru Reuters. "Operatorii nu vor aduce prejudicii clienților lor tradiționali", a punctat el.
Viorel Panait, care este, de asemenea, președintele Asociației pentru Afaceri Portuare Constanța, a declarat că o mai bună gestionare a traficului de camioane și a congestiei portuare ar putea fi de ajutor, în absența unor noi capacități.
Portul Constanța a gestionat anul trecut 24,01 milioane de tone de exporturi de cereale în total.
România, unul dintre cei mai mari producători de cereale din UE, se așteaptă să recolteze 10,35 milioane de tone de grâu în acest an, într-o revenire bruscă față de anul trecut, pe măsură ce câmpurile agricole se recuperează după secetă, potrivit companiei de consultanță Agritel.
Cezar Gheorghe, de la compania de consultanță pe piața cerealelor AGRIColumn, a declarat că se așteaptă ca producția României de culturi de toamnă, inclusiv de grâu, să depășească media ultimilor cinci ani, așa că portul Constanța are nevoie de investiții și de un sistem IT unificat pentru a gestiona aglomerația.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Fed a majorat din nou dobânzile, dar semnalează că ar putea lua o pauză"Constanța trebuie să se concentreze pe intrări și ieșiri", a spus el. "Nu poți să strecori un elefant prin gaura cheii", a punctat expertul.
Cezar Gheorghe a adăugat că transportul maritim prin Constanța a fost mai ieftin decât prin porturile proprii ale Ucrainei în cadrul acordului mediat de ONU, întrucât cozile lungi de așteptare pentru inspecțiile din Istanbul au adăugat costuri suplimentare.