Dacă în trecut orice călător care ajungea sau pleca din Gara de Nord putea pe un citi pe un panou uriaș, conform normelor ortografice din acea perioadă, ”Nici o masă fără pește oceanic!”, acum românii vor putea vedea peste tot un alt îndemn privitor la dieta zilnică. Ministerului Agriculturii vrea să lanseze o campanie de panotaj în instituțiile publice din toată țara sub sloganul ”Consumă responsabil produsele agroalimentare locale, cu calitate recunoscută”.
Un document oficial al indică faptul că, în cadrul ședințelor colegiului de conducere al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), s-au purtat discuții referitoare la necesitatea demarării unui “Program național destinat creșterii consumului de produse agroalimentare românești”.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
În acest context, au fost făcute primele demersuri pentru elaborarea unui plan de acțiune în vederea identificării celor mai bune metode si mijloace de implementare a unor măsuri care să conștientizeze consumatorii din România de avantajeie consumului de produse locale.
”Prin intermediul acestui program, ne dorim să determinăm pe toți cetățenii din România, consumatori de produse agroalimentare, să fie conștienți de importanța alegerii pe care o fac atunci când își procură alimentele necesare asigurării securității alimentare proprii, sau a familiilor lor”, arată ministrul Daea în documentul menționat.
CITEȘTE ȘI ANPC: Nu cumpărați pește și produse din pește din locuri neautorizate! Hering din Norvegia vândut ca scrumbie de DunărePrintre măsurile concrete propuse de conducerea Ministerului Agriculturii în cadrul acestui program, potrivit sursei citate, se numără și desfșurarea unei campanii de panotaj la nivel național în toate instituțiile publice (școli, primării, etc.) sub sloganul ”Consumă responsabil produsele agroalimentare locale, cu calitate recunoscută".
De altfel, ministerul va derula și campanii în mass media (online și audio-vizual) pentru informarea consumatorilor cu privire la acest program.
De asemenea, Guvernul și ministerul vor emite acte normative care să oblige autoritățile locale din marile orașe să pună la dispoziția producătorilor spații destinate târgurilor de profil, în zilele de sâmbătă și duminică.
În promovarea și comercializarea produselor agroalimentare românești pe piața națională va fi implicată Casa de Comerț Agroalimentar "Unirea”, instituție înființată în decembrie anul trecut.
Ministerul Agriculturii va semna, totodată, un acord de parteneriat cu asociații, cooperative, federații, patronate din industria alimentară, marile lanțuri de comercializare, producători din sectorul agroalimentar, pentru organizarea unor activități comune de promovare a produselor agroalimentare românești.
CITEȘTE ȘI Daea: Produsul românesc este de mai bună calitate și îl prefer tot timpul, chiar dacă este puțin mai sus ca preț. Facem un serviciu când consumăm produse româneștiÎn urma aplicării acestui program, ministrul Daea speră că va contribui la schimbarea opțiunilor de consum a populației din România în ceea ce privește produsele agroalimentare, cu creșterea consumului de produse agroalimentare românești la nivel național, echilibrarea balanței comerciale, păstrarea specificului gastronomic național și a tradițiilor locale de consum, păstrarea locurilor de muncă în agricultură, industria alimentară și servicii conexe, conștientizarea consumatorului în ceea ce privește calitatea nutrițională a produselor românești și reducerea risipei de alimente.
Potrivit documentului menționat, la începutul lunii martie a fost organizată deja o întâlnire de lucru a ministerului cu reprezentanți ai Romalimenta, Rompan, APRIL, ARC, patronatele din sectoarele legume-Fructe și carne de pasăre, ouă și produse procesate din acestea, în scopul elaborării conceptului Programului național destinat creșterii consumului de produse agroalimentare românești.
Totodată, în perioada 15-30 martie 2019, Radio România Antena Satelor, cu susținerea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și în colaborare cu Asociația Pro Consumatori din România, desfășoară o campanie de promovare a produselor tradiționaie românești sub sloganul "Trăiește natural, mănâncă tradițional!".
CITEȘTE ȘI Sătenii încep să se acrediteze ca puncte gastronomice și să atragă turiști care să mănânce la ei acasăProfit.ro a relatat anterior că Guvernul își propune, prin noua companie de stat Unirea, un program investițional de circa 100 milioane de euro, care va conduce la dezvoltarea următoarele obiective:
- Cel puțin 10 platforme de preluare, sortare, condiționare, păstrare, ambalare și analiză a legumelor și fructelor, a căror activitate va spori cu peste 15- 20% cantitatea acestor produse de proveniență autohtonă în piață.
- O structură de achiziție și procesare primară a peștelui de apă dulce de tip bursă, capabilă să asigure preluarea si distribuția a cel puțin 15- 20% din cotele de captură din Delta Dunării.
- Cel puțin 2 platforme de achiziție și însilozare a cerealor, cu o capacitate de circa 200-300.000 de tone, amplasate în zone portuare dunărene capabile să opereze vase maritime.
- Completarea a cel puțin 10 clustere agricole existente sau în formare cu capacități de procesare primară prin preparare/ conservare/ ambalare/ standardizare, astfel încât să fie sporită sensibil valoarea adăugată a produselor agricole primare.
Ministerul Agriculturii estimează că, prin aceste investiții, vor fi create cel puțin 450-500 de locuri de muncă directe, va fi atras în zona pieței organizate și fiscalizate un segment estimat la circa 10% din piața actuală a cerealelor, legumelor și fructelor și vor fi asigurate din surse interne peste 30-40% din cantitățile de carne de porc, vită, pasăre și pește asigurate în prezent din import.