O parte a Canalului Siret-Bărăgan, cu o lungime totală de 198 km, a fost scoasă la licitație, pentru proiectare, execuție, reabilitare zonelor deja realizate și amenajarea unor construcții hidrotehnice, de Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare (ANIF).
Suprafața ofertată reprezintă primul lot, în lungime de 23 km, inclus în Etapa I de execuție (51,7 km). Valoarea lucrărilor este estimată la 200 milioane euro. Din lotul scos acum la licitație, 5,71 km au fost realizați, dar au nevoie de reabilitare, iar restul se află în diverse stadii de execuție, arată Jurnalul.ro.
Lucrările se vor desfășura pe raza județului Vrancea, de la acumularea Călimănești și până în zona canalului de evacuare Șoimu. Lucrările vizate sunt reabilitarea tronsonului de canal finalizat și recepționat pe cei 5,71 km, reabilitarea tronsoanelor începute și nefinalizate, respectiv continuarea proiectării și a lucrărilor de execuție a canalului până la km 23+372. Aici sunt prevăzute realizările unor ample construcții hidrotehnice. Lucrările executate pe diverse tronsoane de canal se află în prezent în conservare, dar sunt supuse unui proces constant de degradare. Proiectul a fost împărțit în două etape:
-Etapa I, cuprinzând canalul pe zona acumularea Călimănești – Râmna, în lungime de 51,5 km;
-Etapa a II-a, cuprinzând canalul pe zona Râmna - Acumulare Dridu, pe lungime de 139,5 km.
Canalul ar trebui să aibă următorul traseu: Călimănești - Mărășești -Focșani - Râmnicu Sărat - Buzău - Urziceni - Dridu, între Acumularea Călimănești de pe Siret și lacul Dridu, situat la nord de București, pe râul Ialomița,
120.000 de hectare s-ar putea iriga odată cu finalizarea construcției porțiunii de 51,5 km cuprinse în etapa I a proiectului.
CITEȘTE ȘI Asociația Marilor Rețele Comerciale din România se revoltă împotriva ministrului Agriculturii și respinge categoric orice masură de plafonare asupra produselor alimentare
Realizarea canalului ar aduce avantaje foarte mari. În primul rând ar asigura apa pentru irigații în nordul și centrul Câmpiei Bărăgan, respectiv pe 518.000 ha în anii secetoși și pe 700.000 ha în anii medii.
Pentru o mare parte din aceste suprafețe irigarea s-ar face gravitațional, fără consum de energie electrică pentru stațiile de pompare. De asemenea, Canalul Siret - Bărăgan este inclus de Ministerul Transporturilor în lista „căilor navigabile interioare”, canalul ar face posibil transportul naval de mărfuri între București și zona Focșani, Brăila, Galați.
Nu în ultimul rând, prin realizarea amenajărilor hidrografice incluse în proiect s-ar diminua riscurile inundațiilor.
Execuția proiectului a fost aprobată în 1986, iar în 1987 s-a trecut la executarea lucrărilor adiacente care implicau devierea traseelor de conducte de gaz, linii de înaltă tensiune, drumuri naționale și linii telefonice, după care s-a trecut la execuția canalului, realizată pe un tronson de 5,7 km.
După 1990, proiectul Canalului Siret-Bărăgan a fost abandonat, ca multe alte investiții aflate în derulare în acel moment. De-abia în 2007 au fost alocate fonduri pentru finalizarea celor 5,7 km de canal începută înainte de 1990. Ulterior s-au început lucrările la un alt tronson, dar finanțarea s-a blocat iar.
Datele tehnice ale proiectului
- Lungimea canalului: 198 km.
- Traseul: Canalul parcurge traseul între Acumularea Călimănești de pe Siret (județul Vrancea) și lacul Dridu, situat la nord de București, pe râul Ialomița.
- Lățimea canalului la suprafața apei: 57 m
- Adâncimea canalului : 7 m
- Lățimea la bază: 20 m