Polonia, Bulgaria, Ungaria, România și Slovacia sprijină extinderea, până la finalul anului, a interzicerii de către UE a importurilor de cereale din Ucraina către acele țări, a declarat ministrul polonez al Agriculturii, Robert Telus, citat de Reuters.
În luna mai, Uniunea Europeană a permis Bulgariei, Ungariei, Poloniei, României și Slovaciei să interzică vânzările interne de grâu, porumb, rapiță și semințe de floarea-soarelui, permițând în același timp tranzitul acestor mărfuri pentru export în altă parte. Aceste țări s-au plâns că cerealele ieftine din Ucraina fac producția locală neprofitabilă.
Interdicție urmează să expire, însă, pe 15 septembrie.
CITEȘTE ȘI Economia Germaniei a stagnat în trimestrul doi din 2023Polonia a declarat deja anterior că va decide unilateral să nu ridice interdicția, chiar dacă UE nu va fi de acord cu prelungirea acesteia.
Înainte de măsura UE, țările din Europa Centrală au impus interdicții unilaterale la începutul acestui an asupra importurilor de cereale ucrainene pentru a-și proteja producătorii interni, după o creștere a exporturilor de cereale ucrainene în cele cinci state în 2022 și la începutul anului 2023.
Pe de altă parte, România s-a angajat să dubleze tranzitul de cereale, premierul Marcel Ciolacu și omologul său din Ucraina semnând luna aceasta un acord pentru un nou punct de frontieră, la Sighetul Marmației.
De la debutul invaziei rusești în Ucraina, Portul Constanța se străduiește să se adapteze la afluxul suplimentar de cereale care a apărut ca urmare a perturbării rutelor tradiționale de shipping din cauza războiului. Doar în prima jumătate a acestui an, prin Portul Constanța au trecut 7,5 milioane de tone de cereale ucrainene, comparativ cu 8,7 milioane de tone pentru întregul an 2022.
După ce Moscova s-a retras luna trecută din acordul internațional care permitea Kievului să exporte aproximativ 36 de milioane de tone de cereale via porturile sale de la Marea Neagră, Constanța se așteaptă să joace un rol și mai important în expedierea cerealelor ucrainene.
„Suntem pregătiți pentru cantități mai mari de cereale ucrainene”, a spus recent Dan Dolghin, director de operațiuni la Comvex S.A., una dintre companiile din Portul Constanța care preiau cerealele care ajung aici prin intermediul trenurilor, barjelor și camioanelor și le încarcă pe nave. El a menționat investițiile de trei milioane de euro pe care compania sa le-a făcut în ultima perioadă pentru a-și crește capacitatea de descărcare a barjelor. „Putem descărca nave la o viteză de 3.000 de tone pe oră, echivalentul a două trenuri”, a spus Dan Dolghin. Comvex intenționează să își crească capacitățile de depozitare cu 50.000 de tone, în următoarele luni, până la 250.000 de tone. Compania are deja în silozurile sale aproximativ 3.600 de tone de porumb ucrainean în silozurile sale, iar în curând ar urma să ajungă și grâu din Ucraina.
Un efect nedorit este însă blocarea punctelor de intrare în port, în special a celor destinate camioanelor. La fel ca și în afara porturilor ucrainene, cozi lungi de camioane se formează în jurul Portului Constanța, majoritatea încărcate cu cereale românești. Chiar dacă cozile la intrarea în port sunt ceva obișnuit în această perioadă a anului când sunt recoltate cerealele, unii șoferi de camion spun că războiul a înrăutățit lucrurile.
România a exportat în anul comercial 1 iulie – 30 iunie 2023, pe piețele terțe (din afara UE), 4.998.341 t de grâu comun. Această cantitate se află pe locul trei, începând cu anul comercial 2007/2008.
Încasările pentru exporturile de cereale din anul comercial 2022/2023 au fost de 2.745.260.000 euro, a doua cea mai mare sumă din 2007 până în prezent. ( 3.331.908 euro , 2021/2022 ).
Prețul unei tone de grâu a scăzut însă drastic, de-a lungul anului comercial 2022/2023: de la un vârf de 400 de euro/t, în august 2022, la un minim de 250 euro/tona, în iunie 2023.
Valoarea totală a exporturilor de grâu a fost de 1.573.020 euro, a doua cea mai mare sumă de la aderarea României la Uniunea Europeană.
Actualul acord al UE pentru protejarea fermierilor din cele cinci state urmează să expire luna viitoare, iar țările din Europa Centrală doresc ca acesta să fie prelungit cel puțin până la sfârșitul anului.