Creșterea economică și investițiile semnificative în parcul national auto de marfă au dus piața transporturilor la un nivel istoric, depășind anul trecut granița de 10 miliarde de euro. Peste 34.000 de firme, cu 156.000 de angajați, asigură în prezent transportul de marfă în țară și în străinătate. România a devenit, în ultimii ani, unul dintre jucătorii cei mai activi la nivel european.
Studiul KeysFin, care ia în calcul datele comunicate de firme la Ministerul Finanțelor și Registrul Comerțului, face o radiografie detaliată a evoluției sectorului transporturilor în ultimii șase ani.
Numărul companiilor de transport de marfa a crescut în această perioadă cu peste 5.000, de la 28.914 de firme în 2012 la 34.628 de societăți în 2016.
Pe fondul creșterii economice și, implicit, a volumului de marfă, afacerile firmelor din acest sector au avansat semnificativ, depășind anul trecut nivelul de 47 de miliarde de lei, cu 14 miliarde de lei peste rezultatul din 2012.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Transportul rutier de marfă a reprezentat 77,3% (36,3 mld.lei) din totalul afacerilor înregistrate în 2016, în timp ce business-ul din sectorul de depozitare a însemnat 20,8% (9,79 mld.lei).
Rezultatul net a depășit, anul trecut, 1,81 miliarde de lei, iar profitul net al sectorului a fost de 2,55 miliarde de lei, cifră mai mult decât dublă față de cea înregistrată acum șase ani.
„Într-o țară în care infrastructura de transport este deficitară, rezultatele înregistrate de aceste firme vin să confirme potențialul foarte bun de business din acest sector”, spun analiștii de la KeysFin.
Experții afirmă că poziția geostrategică a României și evoluția economică bazată în principal pe consum susțin o prognoză extrem de optimistă privind anul 2017. „Rezultatele financiare ale sectorului urmează, cel mai probabil, să depășească rezultatul înregistrat în anul precedent”, susțin aceștia.
Cine sunt principalii jucători din domeniu
Potrivit studiului, piața transporturilor din România este extrem de fragmentată, neexistând nicio companie care să dețină o cotă importantă.
Cel mai important transportator, judecând după cifra de afaceri, este Aquila Part Prod Com SRL, firmă prahoveană care a raportat în 2016 afaceri de 797,9 milioane de lei. Societatea, înființată în 1994, avea o cotă de piață de 1,7%, active de 353,5 milioane lei și 2183 de angajați.
Locul secund în top 5 jucători din piața transporturilor este ocupat de Carrion Expedition SRL, cu afaceri de 646,7 milioane de lei și un rezultat net de 20 milioane lei. Având o cotă de piață estimată la 1,4%, firma clujeană înființată în 2009 raporta active de 438,6 milioane de lei și 2.024 de angajați.
Pe locurile următoare se situau, în ordinea cifrei de afaceri, firma bucureșteană Schenker Logistics România SA (484,1 mil.lei), compania bihoreană Transmec Ro SRL (394,3 mil.lei) și societatea Duvenbeck Logistik SRL din Brașov (303,5 mil.lei)
CITEȘTE ȘI Financial Times: România să evite asocierea cu “băieții răi” din fostul bloc comunist și să consolideze mediul de afaceri dacă nu vrea să devină un cătun diplomatic și economic în UE după BrexitInteresant este și faptul că, dincolo de cotele de piață, domeniul transporturilor pare că s-a stabilizat în ultimii ani, dovadă că numărul firmelor nou înființate a scăzut semnificativ, de la 13.008 în 2008 (anul considerat de boom în piața transporturilor) la numai 3.438 în 2016.
Din totalul de 34.628 de societăți, numai 1247 erau firme nou înființate și active în 2016, restul fiind firme cu experiență în domeniu.
Relevantă este, totodată și evoluția numărului firmelor de transport care au intrat în insolvență. Numărul lor a scăzut puternic în 2016, la 2.931, față de 6.863 câte erau cu doi ani în urmă. Mai mult, numărul insolvențelor, în 2017, se află deocamdată la minimul ultimilor șapte ani (1.742 cazuri).
Investitorii străini, interesați de piața transporturilior
Studiul KeysFin arată, pe de altă parte, că investitorii străini sunt din ce în ce mai interesați de acest segment de afaceri. 375 de companii, care reprezintă 22% din piață, aveau anul trecut acționariat majoritar străin (o deținere de peste 50%).
Cei mai mari investitori în sectorul transporturilor si depozitării sunt austriecii, care anul trecut controlau peste 4% din piață (2,086 miliarde de lei) apoi vin cei din Olanda și Italia cu câte 3%, topul fiind completat de investitorii spanioli, germani și fracezi, fiecare cu câte 2% din piață.
În total, investitorii străini erau implicați, anul trecut, în afaceri de peste 10 miliarde de lei.
Piața transporturilor, riscuri și oportunități
Dincolo de rezultatele pozitive, pe ansamblu, piața transporturilor nu este scutită de provocări, afacerile din acest sector fiind influențate de blocajul financiar și de indisciplina financiară care afectează multe dintre ramurile economiei.
Datele financiare analizate arată că datoriile transportatorilor au crescut, pe ansamblu, de la 18,5 miliarde lei în 2012 la 24,7 mld.lei în 2016 în timp ce totalul creanțelor a atins anul trecut valoarea de 11,9 mld.lei.
Ponderea datoriilor comerciale a rămas relativ constantă în tot intervalul analizat (2012-2016), la 30-32%, valoarea acestora depășind 7,7 mld. lei în 2016.
Perioada medie de încasare a creanțelor era de 92 de zile anul trecut, față de 98 de zile în 2012 iar perioada medie de plată a datoriilor a scăzut și ea la 192 de zile, față de 206 în urmă cu cinci ani.
Datele prezentate vin să susțină ideea că și în acest domeniu este absolut necesară o informare constantă privind situația partenerilor de afaceri.
„Să știi în ce situație financiară se află firma cu care lucrezi, cum stă cu datoriile, în ce diferende juridice se află - sunt date care te pot ajuta să iei o decizie bună atunci când vine vorba de valoarea contractului, ce servicii îi oferi, practic să-ți crești șansele că îți vei primi banii", afirmă experții KeysFin.
„Indiferent de dimensiunea business-ului, istoricul, situația acestuia, astfel de informații sunt esențiale pentru a creiona o evaluare care să includă atât aspectele pozitive cât mai ales pe cele cu potențial negativ în relația cu partenerul de afaceri. Pe baza acestui raport, departamentele financiare, managerii în principal, își pot dimensiona contractele, așteptările și pot lua măsuri de prevenire pentru a exploata potențialul de dezvoltare dar și pe cel de risc", au mai spus analiștii.