Remus Vișan, fondatorul Paravion, companie care a fost, până anul trecut, principalul portal de turism din țară ca cifră de afaceri, s-a alăturat Christian Tour, cel mai mare grup de turism din România, unde urmează să conducă un proiect online. Remus Vișan spune că, spre deosebire de zona corporatistă în care a lucrat, mai rigidă și mai formală, noul proiect îi conferă mai multă libertate și îi lasă loc de creativitate.
Înainte să fie publicată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Una dintre marile frustrări ale lui Remus Vișan în anii din urmă a fost atunci când a constatat că cele mai dinamice firme de turism online și cele mai expuse la schimbări pozitive au în spate echipe de IT-iști, nu oameni de turism. Majoritatea companiilor de succes pe segmentul turismului online nu erau create și dezvoltate de oameni de turism, ci mai degrabă de specialiști în domeniul tehnologiei. "Mi-a părut rău să văd că din zona de travel nu se învârt bugete la capitolul tehnologie. Să vezi că o firmă de tehnologie vine să învețe o agenție de turism să facă ceva mi-a creat o stare de frustrare, pentru că noi, specialiștii de turism, ar trebui să le zicem firmelor de tehnologie ce vrem să facem", afirmă Vișan.
Recunoaște că nu a reușit nici măcar el, din zona corporatistă, cu toate că avea resursele necesare, să atragă echipe de programatori cu care să lucreze și să dezvolte idei, pentru că, spune el, zona corporatistă nu este atractivă pentru programatori. Practic, deși Paravion, companie fondată de Remus Vișan și vândută cu șapte ani în urmă spaniolilor de la GED, ajunsese anul trecut cea mai mare agenție online de turism din țară, nu reușea să-și formeze o echipă proprie de IT-iști și apela la firme terțe din acest segment.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Tot timpul, explică Remus Vișan, IT-istul trebuie să știe pentru cine lucrează. Pentru o agenție nouă deținută de un fond de investiții a fost foarte greu să creeze o structură "in house", adaugă el. "Nu știau la ce să se aștepte. Era vorba că nu știau de ce se vor lovi ca viziune și valori", completează Vișan. El crede că la Christian Tour a găsit exact ceea ce căuta de multă vreme: niște oameni care să știe turism și, în același timp, să fie dispuși să investească masiv în domeniul online.
Remus Vișan susține că și dacă Paravion n-ar fi intrat în urmă cu câteva luni în insolvență în urma "căderii" pieței turce, unde compania achiziționase un portal important de turism, tot ar fi simțit nevoia unei schimbări în carieră. După șapte ani de când a părăsit zona antreprenoriatului și a lucrat după niște reguli și proceduri foarte clare - deoarece asta se întâmplă când conduci o firmă deținută de un fond de investiții, care privește managementul unei companii într-un mod total diferit față de cum îl privesc antreprenorii - Remus Vișan povestește că îi era dor să se întoarcă într-un mediu de business cu mai puține constrângeri. "Mi-a fost dor de zona antreprenorială datorită libertății și creativității, unde nu sunt reguli foarte stricte și unde lucrezi mai mult cu sufletul, cu oamenii care nu acceptă să fie limitați din punct de vedere al creativității", spune acesta.
Remus Vișan completează că nu este împotriva business-urilor corporatiste, construite în ideea unui exit, dar arată că în zona de travel este nevoie de foarte multă imaginație, deoarece, dacă te vei uita, există foarte puțini diferențiatori între agenții, și nu doar în România, ci în întreaga Europă. În principiu, fiecare agenție știe să facă efectiv cam același lucru - să aibă un produs turistic, să-l comercializeze, are noțiuni foarte bune de online, știe să-și negocieze parteneriatele și se poziționează pe piață prin brand și prin clienții câștigați în timp.
Alegerea pe care a făcut-o să lucreze cu grupul Christian Tour a fost firească, explică el, pentru că asta aștepta: să vadă că o agenție mare, cu o poziție consolidată, a investit deja în tehnologie și a reușit ceea ce el nu a putut, și anume să atragă echipe de programatori și să înceapă să pună în practică o serie de idei. "Aici situația este diferită și, datorită viziunii pe care proprietarii o au în piață, au creat premisele unei structuri de IT-iști care atrage mai departe alte resurse. Un fond de investiții are o strategie foarte clară de la început până la sfârșit și foarte rar te abați de la ea, indiferent ce idei ai. Pe când în zona antreprenorială, dacă mâine te hotărăști să iei o decizie și ideea e atractivă, poți să faci pasul foarte ușor. E mult mai flexibil. Poți lua decizii mult mai rapide și, câteodată, există un apetit pentru un risc. Mi-a lipsit această flexibilitate și mi-au lipsit acele discuții creative, ieșite din context", explică el.
Remus Vișan nu are nimic de reproșat mediului corporatist, ba dimpotrivă, susține că i-a prins bine și i-a impus o anume autodisciplină. Recunoaște, însă, că în sinea sa a așteptat de fiecare dată o nouă provocare din zona de turism. A mai discutat în piață de-a lungul anilor o eventuală plecare, dar și la Paravion au fost tot felul de provocări - deschideri de noi piețe etc., care i-au consumat energia și i-au dat senzația unui nou început, care l-a ținut mai departe acolo.
Vișan nu vrea să dezvăluie amănunte despre proiectul în care s-a implicat, însă Cristian Pandel, care deține, alături de fratele său Marius, grupul Christian Tour, afirmă că se lucrează de câțiva ani la niște proiecte de inteligență artificială pe travel și a recrutat o echipă de programatori și specialiști în zona de online.
"Începem un proiect online nou în domeniul inteligenței artificiale în zona de travel, care nu există pe piața românească. Acest proiect va fi simbioza dintre oamenii de travel din Christian Tour și Remus, omul care a ridicat cel mai mare proiect turistic în zona de online", explică Pandel.
Remus Vișan va fi CEO în noul proiect și va coordona activitatea acestuia, iar în paralel va fi specialistul online pentru întregul grup Christian Tour.