Premierul brtanic Theresa May și-a reafirmat hotărârea de a pune în executare Brexitul la timp - cu un acord de divorț revizuit, în timp ce ”incertitudinea persistentă” a contribuit la decizia gigantului auto Nissan să renunță la o investiție în Anglia, relatează AFP.
Constructorul japonez și-a abandonat un proiect de a-și fabrica crossoverul X-Trial în fabrica sa de la Sunderland (nord-est), principala prezență europeană. Automobilul urmează să fie produs în Kyushu, în Japonia, scrie News.ro.
”Am luat această decizie din motive economice, însă incertitudinea persistentă cu privire la viitoarele relații ale regatului Unit cu UE nu ajută întreprinderi ca a noastră să planifice în viitor”, a justificat președintele Nissan Europe Gianluca de Ficchy.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV În timp ce taie comisioanele administratorilor și îi obligă să aducă mai mult capital, Guvernul susține în scris că apreciază evoluția fondurilor de pensii privateFabrica de la Sunderland - un oraș care a votat în proporție de 61% în favoaree Brexitului în 2016 - are 7.000 de angajați și produce 500.000 de vehicule pe an, peste jumătate exportate în UE, fără taxe vamale, un lucru care s-ar putea schimba în cazul în care Regatul Unit își întreupe relațiile cu Cei 27 fără acord.
”Conservatorii au scurtcircuitat negocierile (cu Bruxellesul), iar amenințarea unui «no deal» creează incertitudine și dăunează economiei britanice”, a deplâns liderul laburist Jeremy Corbyn pe Twitter.
Regatul, care urmează să părăsească Uniunea la 29 martie, se află în suspans în privința formei pe care o va lua Brexitul, după ce deputații au respins masiv acordul divorțului cu Bruxellesul al Theresei May.
SOLUȚII ALTERNATIVE
Conducătoarea conservatoare încearcă de atunci să redeschidă negocieri cu UE asupra textului, pentru a ajunge la un compromis susceptibil să se bucure de o majoritate în Parlament.
”Sunt hotărâtă să pun în aplicare Brexitul și hotărâtă să-l pun în aplicare la timp - la 29 martie 2019”, a scris May în ediția de duminică a Sunday Telegraph, îndepărtând posibilitatea unei amânări, așa cum sugerează mai mulți lideri politici.
”Când mă voi întoarce la Bruxelles, mă voi bate pentru Marea Britanie și Irlanda de Nord, voi fi înarmată cu un nou mandat, idei noi și o hotărâre nouă să convenim o soluție pragmatică care să pună Brexitul în aplicare”, a insistat ea.
May se bazează pe un amendament parlamentar adoptat marți, care cere ”aranjamente alternative” în locul ”plasei de siguranță” (sau "backstop"), o clauză controversată, în rândul britanicilor, vizând să evite reimpunerea unei frontiere fizice între Irlanda de Nord britanică și Irlanda vecină.
Downing Street a anunțat, într-un comunicat, înființarea unui grup de lucru la aceste soluții alternative - între care sunt citate o dată limită a "backstop"-ului sau un mecansim de ieșire unilateral. Prima reuniune este prevăzută luni.
Însă Bruxellesul s-a arătat până acum ostil oricărei renegocieri.
”Dacă britanicii vor să evite un Brexit dezordonat, oferta noastră este pe masă”, a reptat duminică ministrul german de Externe Heiko Maas.
”Noi am negociat un acord al Brexitului echitabil”, a subliniat țeful diplomației germane.
NU ESTE ÎN INETERSUL NOSTRU”
Theresa May s-a angajat să supună la vot un acord remaniat ”cât mai curând posibil”. În cazul în care ea nu-l va obține până la 13 februarie, deputații se vor pronunța prin vot ce să facă cu Brexitul.
Însă, cu mai puțin de două luni înaintea termenului-limită, un eșec ar putea să antreneze o ieșire fără acord - o ipoteză temută de mediul economic.
Relațiile economice între Bruxelles și Londra vor fi reglementate atunci de regulile Organizației Mondiale a Conerțului (OMC), mai puțin avatnajoase decât dispoziyivul actual, baza pe libera circulație a bunurilor.
”Vom fi capabili să gestionăm un asemenea scenariu, însă nu va fi înteresul nostru să ne angajamăm pe această cale”, a declarat la Sky News ministrul britanic al Comerțului extern Liam Fox.
Anunțul Nissan este ultimul dintr-o serie de vești proaste pentru economia britanică.
Airbus a avertizat la sfârșitul lui ianuarie cu privire la decizii ”foarte dureroase” în cazul unui Brexit fără acord, în timp ce Sony a decis să-și mute sediul european în afara regatului.
Grupul britanic Jaguar Land Rover preconizează să-și oprească producția timpde o săptămână, în aprilie, iar Toyota preconzează, la rândul său, o întrerupere temporară a producției în cazul unui Brexit dur.