USR vrea să ieftinească polițele RCA printr-un control mai bun al tarifelor practicate de service-urile auto și eliminarea subvenționării clienților cu risc ridicat de către ceilalți șoferi

USR vrea să ieftinească polițele RCA printr-un control mai bun al tarifelor practicate de service-urile auto și eliminarea subvenționării clienților cu risc ridicat de către ceilalți șoferi
Adrian Dumitrache
Adrian Dumitrache
scris 19 apr 2023

Un grup de 20 de deputați USR a depus spre dezbatere un proiect de lege care urmărește ieftinirea prețurilor polițelor RCA prin eliminarea "suprataxei" pe care unitățile de reparații auto o aplică pentru serviciile prestate și decontate în baza asigurărilor RCA și sistemului de subvenționare a clienților cu risc ridicat și costuri ridicate de către clienții cu risc scăzut și costuri reduse.

"Prima RCA încasată de asigurători este menită să acopere daunele pe care le vor suporta. Cu cât aceste daune sunt mai mari, cu atât prima RCA va trebui să fie mai mare. De aceea, pentru a ieftini în mod organic prețul plătit pentru RCA, trebuie să înlăturăm reglementările care îl scumpesc în mod artificial", se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Urmărește-ne și pe Google News

Unul din factorii care sporește artificial valoarea despăgubirilor și, implicit, prețul RCA este practica service-urilor auto de a "suprataxa" serviciile prestate și decontate în baza asigurărilor RCA.

"Lucrul acesta se întâmplă din cauza articolului 6 din Legea 132/2017 care împiedică asigurătorii să aibă un control pe costurile facturate de service-urile auto. De aceea aceste service-uri au ajuns în realitate să practice două seturi de prețuri. Cele normale de piață, și unele duble pentru reparații decontate prin RCA", se arată în document.

Al doilea factor care scumpește artificial polița RCA este sistemul de subvenționare a clienților cu risc ridicat și costuri ridicate de către clienții cu risc scăzut și costuri reduse.

DECIZIE Crește prețul asigurării obligatorii a locuințelor CITEȘTE ȘI DECIZIE Crește prețul asigurării obligatorii a locuințelor

"În prezent, asigurații cu risc ridicat sunt alocați la un preț plafonat către asigurători. Plafonarea primelor pentru asigurații cu risc ridicat nu înseamnă, însă, că aceștia nu introduc riscul în sistem, sau că daunele pe care le provoacă nu mai au loc. Înseamnă doar că despăgubirile pentru acele daune trebuie suportate de alții. Asigurătorii, pentru a acoperi costul clienților riscanți, trebuie deci mai departe să crească prețul RCA pentru clienții prudenți. Astfel că, în final, clienții prudenți ajung să plătească mai mult pentru RCA pentru a subvenționa clienții riscanți. Fix cum nu ar trebui să funcționeze un sistem de asigurări", se mai spune în nota de fundamentare.

Inițiatorii proiectului de lege afirmă că, în ultimii 7 ani, piața de asigurări pentru răspunderea civilă auto (RCA) din România s-a confruntat cu o serie de falimente ale liderilor de piață (Astra Asigurări, Carpatica Asig și City Insurance - n.r.).

Euroins a dat ASF în judecată CITEȘTE ȘI Euroins a dat ASF în judecată

"Lucru acesta s-a întâmplat deoarece aceste companii nu au putut să facă față daunelor asigurate din primele de asigurare subscrise. Dintr-o varietate de motive care nu fac obiectul prezentului proiect legislativ, ASF, autoritatea statului care ar fi trebuit să supravegheze industria asigurărilor, s-a complăcut cu aceste firme pentru că ele, în definitiv, ofereau clienților un RCA mai ieftin decât ar fi fost justificabil prin prisma daunelor", se menționează în document.

Semnatarii proiectului legislativ mai susțin că, după o creștere de peste 70% în cursul anului 2022, urmează o nouă scumpire a prețurilor RCA în acest an pe fondul insolvenței liderului pe acest segment de piață (Euroins - n.r.).

"Falimentele răsunătoare din ultimii 7 ani au dus la o creștere a prețului RCA din două motive: (1) faptul că pagubele lăsate în urmă pe piață trebuie suportate de Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) care se finanțează tot din prețul RCA și (2) alinierea față de prețul natural de pe piață (adică prețul la care asigurătorii să poată face față daunelor). Plafonarea RCA-ului nu poate fi decât o măsură temporară, care nu adresează problema de fond și nu va împiedica ajustarea prețurilor odată ce este înlăturat plafonul. Plafonarea pe termen lung va descuraja intrarea pe piață a altor asigurători, și, mai mult îi va împinge pe cei existenți să iasă din piață. Iar asta în condițiile în care România are doar 8 companii active în piața RCA, spre deosebire de alte țări precum Polonia cu 21 de asigurători sau Bulgaria cu 16, iar despăgubirile medii plătite în România în baza polițelor RCA sunt mai mari, de aproximativ 2.160 euro față de 1.690 euro în Polonia, spre exemplu", se mai spune în nota de fundamentare.

ULTIMA ORĂ BERD, acționar al societății-mame a Euroins România, sare în apărarea companiei de asigurări CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ BERD, acționar al societății-mame a Euroins România, sare în apărarea companiei de asigurări

Mai multe detalii AICI și AICI.

Amintim că, începând cu 11 aprilie, Guvernul a plafonat pentru 6 luni prețurile RCA la nivelul de la sfârșitul lunii februarie 2023, cu o condiție: ca în această perioadă ASF și Consiliul Concurenței să vină cu modificările necesare la Legea RCA, pentru a fi evitate pe viitor alte crize și falimente.

Mai multe detalii AICI.

viewscnt
Afla mai multe despre
rca
usr
proiect legislativ