Asigurătorii se opun tarifelor de primă maxime pentru polițele RCA. "Destabilizează și mai mult piața de asigurări RCA, serios afectată de falimentele Astra Asigurări, Carpatica Asigurări, City Insurance și de insolvența constatată a Euroins"

Asigurătorii se opun tarifelor de primă maxime pentru polițele RCA. "Destabilizează și mai mult piața de asigurări RCA, serios afectată de falimentele Astra Asigurări, Carpatica Asigurări, City Insurance și de insolvența constatată a Euroins"
scris 23 mar 2023

Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) și Patronatul Industriei Asigurărilor din România (PIAR) se opun proiectului de hotărîre de guvern privind stabilirea tarifelor de primă maxime pentru polițele RCA, motivând că viitorul act normativ ar încălca legislația europeană (Directiva 2009/138/CE și Tratatul de funcționare a Uniunii Europene) și ar fi lipsit de fundament economic și ambiguu pe anumite aspecte, riscând să destabilizeze și mai mult piața de asigurări RCA, serios afectată de falimentele Astra Asigurări, Carpatica Asigurări, City Insurance și de insolvența constatată a Euroins.

"Subliniem că la o soluție similară s-a mai apelat și în anul 2016, când tot printr-un HG, s-au plafonat tarifele de primă RCA. Realitatea a demonstrat că nu a fost o soluție benefică nici pentru piața de asigurări din România și nici pentru asigurații și persoanele prejudiciate deopotrivă, mediul concurențial a fost grav afectat, iar România s-a confruntat în 2021 și 2023 cu un faliment și o insolvență de o magnitudine mult mai mare ca falimentele anterioare din industria de asigurări. În plus, trebuie reamintit că împotriva României s-a declanșat procedura de infringement care a încetat abia după ce s-a renunțat la intervenția statului în politica de prețuri a societăților de asigurare", se arată într-un document transmis de UNSAR, BAAR și PIAR în atenția ministrului Finanțelor Publice, Adrian Câciu.

Urmărește-ne și pe Google News
Service-urile auto fug acum de șoferii care vor să-și repare mașinile în baza unei asigurări Euroins CITEȘTE ȘI Service-urile auto fug acum de șoferii care vor să-și repare mașinile în baza unei asigurări Euroins

Semnatarii documentului susțin că Legea 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto a creat dezechilibre importante în funcționarea normală a pieței de asigurări bazată pe competitivitate, profitabilitate și prudențialitate, fapt ce nu a favorizat deloc dezvoltarea acesteia prin intrarea unui număr suficient de societăți de asigurare pe această piață care să crească concurența în beneficiul clienților, ba dimpotrivă.

"În prezent, deși numărul de vehicule înmatriculate se apropie de 10 milioane, numărul asigurătorilor RCA activi din România este de doar 8 (ca termen de comparație, Cehia are 12 la o piață de aproximativ 6 milioane de vehicule)", se mai arată în documentul consultat de Profit.ro.

Pe fondul problemelor cu Euroins, Guvernul accelerează intrarea CEC-ului în asigurări CITEȘTE ȘI Pe fondul problemelor cu Euroins, Guvernul accelerează intrarea CEC-ului în asigurări

Ca soluții pentru o piață funcțională și atractivă dedicată consumatorilor, UNSAR, BAAR și PIAR propun îndreptarea articolelor specifice din Legea 132/2017 care nu permit asigurătorului un control al costurilor și demararea unui proiect național ce vizează reducerea frecvenței și gravității accidentelor rutiere și adoptarea unor măsuri urgente de creștere a gradului de cuprindere în asigurare și de combatere reală a fraudelor care să vină imediat și eficient în sprijinul eforturilor deja existente în această zonă.

Practic, la fiecare 100 de mașini înmatriculate în România, cel puțin 6 produc accidente în trafic soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale și decese, comparativ cu 4,08% - frecvența înregistrată în Bulgaria, 3,2% în Polonia, 2,7% în Cehia, 2,3% în Ungaria și 1,65% în Croația.

Bogdan Chirițoiu: Legislația RCA are probleme din cauza modificărilor din Parlament. Știm care sunt hibele CITEȘTE ȘI Bogdan Chirițoiu: Legislația RCA are probleme din cauza modificărilor din Parlament. Știm care sunt hibele

"UNSAR, BAAR și PIAR s-au angajat într-un astfel de demers, și se declară deschiși în a colabora cu alte organizații și instituții publice în acest sens.

Având în vedere toate argumentele expuse mai sus, considerăm că modificarea cadrului normativ în domeniul asigurărilor auto necesită un pachet de măsuri mai amplu care să fie discutat împreună cu toate părțile direct implicate. Ne dorim, așadar, să contribuim și să fim parte din această discuție.
Industria de asigurări a fost și va continua să fie un partener profesionist și echilibrat în vederea asigurării unui cadru legislativ care să îmbunătățească funcționarea pieței de asigurări, în beneficiul tuturor cetățenilor", se mai arată în document.

Prețurile maxime la RCA vor fi stabilite de fiecare asigurător la nivelul propriilor tarife de primă practicate la data de 1 martie 2022, iar în situația în care aceste tarife sunt mai mari decât cele practicate la data de 1 martie 2023, asigurătorii RCA vor aplica cel mai mic tarif de primă dintre cele două.

O altă prevedere vizează acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat. Astfel, la despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA, pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeași clasă sau o clasă inferioară, calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăși tariful mediu de închiriere publicat de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România.

Mai multe detalii AICI.

Propunerea privind prețurile maxime la RCA a fost generată de retragerea licenței de funcționare a Euroins, liderul pieței pe segmentul RCA, după ce Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a constatat că, la 30 iunie 2022, nu deține fonduri eligibile pentru acoperirea cerinței de capital de solvabilitate. Mai multe detalii AICI.

viewscnt
Afla mai multe despre
asiguratori
tarife rca
plafonare