Proiectele de investiții ale companiei de stat Transelectrica, operatorul sistemului energetic național, vor beneficia de noi derogări de la mai multe legi în vigoare, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență elaborat de Ministerul Energiei, scopul fiind accelerarea lucrărilor de extindere, dezvoltare și modernizare ale rețelei electrice naționale de transport, necesare pentru facilitarea integrării în rețea a unui volum tot mai mare de capacități de producție de energie regenerabilă și întăririi interconexiunilor energetice cu țările vecine.
Astfel de acte normative au mai fost elaborate și în trecut, după cum a relatat Profit.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cel de acum stipulează că, pentru lucrări de infrastructură de transport al energiei electrice, inclusiv linii de înaltă tensiune, se vor putea emite autorizații de construire și fără documentații de amenajare a teritoriului și de urbanism aprobate. În plus, construcțiile de pe terenurile expropriate vor putea fi demolate fără autorizație.
″Ca exemplu, pentru desființarea unor construcții expropriate identificate pe amplasamentul obiectivului de investiții, este necesar a se obține certificat de urbanism și ulterior autorizația de desființare, obținerea unei autorizații de desființare putând dura și 90 de zile, în funcție de avizele stabilite prin certificatul de urbanism emis de către unitatea administrativ teritorială pe raza căreia este identificat imobilul. Punerea la dispoziție a terenului necesar pentru realizarea lucrărilor este o obligație a beneficiarului lucrării. Orice întârziere în ceea ce privește îndeplinirea obligației de punere la dispoziție a terenului necesar conferă antreprenorului drept la solicitarea unor extensii de timp și costuri suplimentare″, se arată în nota de fundamentare.
Draftul de act normativ mai prevede că Transelectrica va avea obligația de a transmite către autoritățile locale Planul de Dezvoltare a Rețelei Electrice de Transport (RET) pe 10 ani, cu scopul de a facilita corelarea și actualizarea de drept a documentațiilor privind amenajarea teritoriului și urbanismul, în vederea garantării compatibilității teritoriale în zona adiacentă amplasamentelor.
În plus, proiectele Transelectrica vor fi introduse pe lista celor pentru care deținătorii de utilități trebuie să elibereze amplasamentele în termen de 6 luni, iar devierea/protejarea rețelelor amplasate în zona unde se vor desfășura lucrările de execuție se va realiza de către expropriator, în regie proprie sau prin antreprenorul din contractul de execuție a lucrării de utilitate publică, în baza proiectului tehnic pentru relocare utilități avizat de deținătorul de utilități.
″În cazul în care relocările vor fi în sarcina antreprenorului, se va evita posibilitatea emiterii de revendicări pentru nepunerea la dispoziție a terenului necesar pentru execuția lucrărilor, nepunere la dispoziție generată de faptul că aceste utilități nu sunt relocate. Totodată, beneficiarul lucrărilor va reclama întotdeauna un interes sporit pentru relocare, unul mai mare decât al deținătorul de utilități, deoarece beneficiarul nu își dorește ca implementarea obiectivului principal să aibă de suferit. În prezent, în ciuda faptului că există cadrul legal, precum și disponibilitățile pentru asigurarea contravalorii lucrărilor de relocare a utilităților, deținătorii de utilități nu procedează la eliberarea amplasamentului în termenul legal de 6 luni, creându-se întârzieri în realizarea lucrărilor la obiectivul de investiție″, este justificarea inițiatorului.
CITEȘTE ȘI Bicicliștii care folosesc telefoanele în timpul mersului pe bicicletă riscă închisoarea, potrivit unei noi legi din JaponiaMinisterul Energiei va fi desemnat ca autoritate competentă responsabilă de facilitarea și coordonarea procedurii de autorizare pentru proiectele de importantă națională privind rețeaua electrică de transport.
Schimbarea categoriei de folosință silvică a terenurilor cu destinație forestieră de la folosința pădure la categoria de folosința aferenta rețelei electrice, pentru proprietatea publică a statului și proprietatea publică/privată a unităților administrativ-teritoriale, urmează să se realizeze cu titlu gratuit, iar autoritățile publice care răspund de silvicultură vor avea obligația de a demara procedurile de schimbare a folosinței terenurilor în termen de 90 de zile de la aprobarea ocupării temporare/scoaterii definitive a terenurilor respective.
Va fi stabilit un termen de eliberare a avizelor și acordurilor prevăzute prin certificatele de urbanism, cu excepția acordului de mediu, de 10 zile de la data depunerii cererilor, pentru implementarea rapidă a proiectelor de infrastructură de transport al energiei electrice, pentru a respecta termenele asumate prin contractele de finanțare din fonduri europene și evitarea pierderii acestora, dar și pentru accelerarea tuturor proiectelor, inclusiv a celor finanțate din fondurile proprii ale Transelectrica.
De asemenea, va fi stabilit un termen de 15 zile pentru emiterea de către Comisia Națională a Monumentelor Istorice sau comisia zonală a monumentelor a avizelor necesare.
CITEȘTE ȘI Statul va suporta cheltuielile de repatriere a românilor decedați în străinătate - în limita a 5.000 euro″Administrațiile, autoritățile și orice alte entități publice implicate în orice calitate în procedurile de autorizare și avizare pentru proiectele de importanță națională, pentru eliberarea tuturor avizelor necesare desfășurării lucrărilor, inclusiv a avizelor/acordurilor de mediu, a certificatelor de urbanism, a autorizațiilor de construire, a avizelor menționate în cadrul certificatelor de urbanism, inclusiv eliberarea avizelor de amplasament, de conformitate peisagistică, de incendiu, a celor ce implică verificări arheologice sau monumente istorice și a avizelor din domeniul maritim, portuar și al șantierelor contaminate, vor acorda prioritate și urgență în îndeplinirile și evaluările din cadrul competențelor acestora, inclusiv în scopul respectării termenelor prevăzute în prezentul act normativ, fără a aduce atingere dispozițiilor de conformitate pentru eliberarea acestora, din cadrul actelor normative reglementatoare″, mai scrie în proiect.
Justificarea este ″situația de criză energetică națională și europeană generată de conflictul militar din Ucraina și scumpirea energiei, criză față de care toate entitățile publice din cadrul statelor europene au un răspuns politic coordonat, în vederea sprijinirii producătorilor, transportatorilor si distribuitorilor de energie electrică, dar și prin accelerarea tuturor investițiilor posibile în infrastructurile energetice existente″.
CITEȘTE ȘI Boardul editorial al Financial Times avertizează că producătorii europeni “au ratat startul” în tranziția la mașini electrice și sunt forțați acum să le ieftineascăAlte măsuri propuse prin proiectul de OUG sunt:
1) Scurtarea termenului de emitere a avizelor solicitate prin certificatul de urbanism inclusiv pentru proiectele de investiții a căror valoare se încadrează în pragurile prevăzute la art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, pentru responsabilizarea emitenților, precum și o implementare a proiectelor majore, pentru a respecta termenele asumate prin contractele de finanțare din fonduri europene și evitarea pierderii acestora.
2) Scurtarea termenului de emitere a actelor de reglementare în domeniul mediului, după data la care s-a finalizat dezbaterea publică prevăzută la art. 19 din Anexa nr. 5 la Legea 292/2019 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului, pentru responsabilizarea emitenților, precum și o implementare a proiectelor majore, pentru a respecta termenele asumate prin contractele de finanțare din fonduri europene și evitarea pierderii acestora.
3) Se urmărește ca avizele/acordurile solicitate prin certificatul de urbanism să nu îngreuneze sau să nu încetinească marile proiecte de infrastructura de transport al energiei electrice, prin impunerea unor condiționări repetate, care au ca finalitate întârzierea marilor proiecte de investiții publice și, în consecință, neîndeplinirea angajamentelor asumate.
Conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare și conținutul- cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice, la etapa studiului de fezabilitate, entitățile care emit avizele solicitate prin certificatul de urbanism au obligația să identifice toate condiționările tehnice prin avizul de principiu.
4) Se urmărește stipularea unui termen, de 5 zile, în care beneficiarul proiectelor de investiții publice răspunde la clarificările/completările/modificările impuse, termen care nu există în legislația actuală. în mod similar, măsura preconizată instituie și un termen pentru entitate, în care sa emită avizele/acordurile.
5) Pentru proiectele de infrastructură pentru realizarea, dezvoltarea producerii, transportului și distribuției de energie electrică si extinderea interconexiunii cu statele vecine, în situația în care avizele nu sunt emise în termenele prevăzute de lege, acestea se consideră a fi acordate, iar beneficiarii proiectelor au obligația de a începe execuția lucrărilor, după emiterea autorizației de construire.
6) Se urmărește aplicarea, în mod corespunzător a dispozițiilor propuse referitoare la modalitățile de emitere a avizelor solicitate prin certificatul de urbanism și în cazul identificării unor utilități suplimentare față de cele prevăzute în acordul/avizul de principiu emis, la etapa studiului de fezabilitate.
7) În situația în care, în urma analizei documentației depuse la autoritățile competente pentru emiterea autorizației de construire, se constată faptul că aceasta este incompletă, necesită clarificări tehnice sau modificări, acest lucru se notifică, o singură dată, în scris beneficiarului lucrărilor pentru realizarea, dezvoltarea producerii, transportului și distribuției de energie electrică si extinderea interconexiunii cu statele vecine, în termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii notificării eliberării acestora de către beneficiarul lucrărilor, cu menționarea tuturor elementelor necesare în vederea completării/modificării acesteia.
Măsura preconizată urmărește ca procedura de emitere a autorizațiilor să nu îngreuneze sau să nu încetinească marile proiecte de investiții în infrastructura de transport al energiei electrice, prin impunerea unor condiționări repetate, care au ca finalitate întârzierea acestora și, în consecință, neîndeplinirea angajamentelor asumate.
8) În situația în care autoritățile competente pentru emiterea autorizației de construire nu emit autorizațiile de construire în termenul legal, documentația depusă de către beneficiarul lucrării este asimilată ca fiind completă.
Măsura vizează responsabilizarea emitenților, pentru a depune toate diligențele, astfel încât să fie respectate termenele impuse pentru eliberarea avizelor.
9) Este vizată instituirea unui termen de 5 zile pentru emiterea autorizațiilor, având în vedere faptul că documentația este asimilată ca fiind completă, neexistând niciun motiv pentru a nu fi emise avizele respective.
10) În conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobării tacite, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 486/2003, cu modificările și completările ulterioare, în cazul autorizațiilor de construire care nu au fost emise în termenul de 5 zile în cazul aprobării tacite a autorizației de construire, Ministerul Energiei este obligat să emită documentul oficial în termen de 5 zile lucrătoare de la data aprobării tacite.
Măsura vizează instituirea aprobării tacite referitoare la autorizațiile de construire și este în concordanță cu considerentele emise de Înalta Curte de Casație și Justiție prin Decizia nr. 13/2013.