Schimbări la noile cărți de identitate: Solicitate la orice serviciu de evidență a populației, nu doar la reședință. Mapă digitală pentru fiecare persoană. Vechile buletine, folosite încă în UE

Schimbări la noile cărți de identitate: Solicitate la orice serviciu de evidență a populației, nu doar la reședință. Mapă digitală pentru fiecare persoană. Vechile buletine, folosite încă în UE

Sursa foto: Inquam Photos/Octav Ganea

scris 10 ian 2023

Românii vor putea solicita cartea de identitate oricărui serviciu public comunitar de evidență a persoanelor, nu doar unde au reședința. Locul nașterii titularului nu va mai fi tipărit pe noua carte de identitate, dar pe cea electronică va fi înscris în format digital, conform unor modificări pregătite în acest sens de autorități. Termenul limită pentru valabilitatea vechilor buletine este prevăzut a fi 03 august 2031, când toți români ar trebui să dețină noile tipuri de buletine, dar cele eliberate până 31 decembrie 2023 vor permite în continuare, până la expirare, călătoria în statele UE. Pentru fiecare cetățean va exista într-un sistem digital o mapă cu documentele prezentate în original, imaginea facială și semnătura acestuia. Buletinele elctronice ar urma să fie gratuite, suportate din bani UE.

Buletinele electronice au început să fie emise în 2021 în Cluj, iar până la finele acestui an ar urma să înceapă să fie emise și în București. Noul document va înlocui treptat, până în august 2031, actuala carte de identitate.

Urmărește-ne și pe Google News

La finele anului trecut, Imprimeria Națională a primit cinci oferte în cadrul unei licitații pentru un sistem care va asigura emiterea și gestiunea certificatelor digitale necesare pentru autentificarea și identificarea unică a titularilor de cărți electronice de identitate în sistemele informatice ale Ministerului Afacerilor Interne și ale altor instituții publice sau private.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum
Termenul pentru a vă plăti retroactiv ani de vechime în muncă - pregătit să fie extins. Circa 20.000 de persoane au plătit deja stagiul, iar alte 50.000 ar putea beneficia de facilitate CITEȘTE ȘI Termenul pentru a vă plăti retroactiv ani de vechime în muncă - pregătit să fie extins. Circa 20.000 de persoane au plătit deja stagiul, iar alte 50.000 ar putea beneficia de facilitate

Noutăți privind noile cărți de identitate

O modificare importantă este că de la data realizării condițiilor tehnice necesare, cetățenii români vor putea solicita eliberarea actului de identitate oricărui serviciu public comunitar de evidență a persoanelor, nu doar la cel de reședință. 

Acesta lucru s-ar putea întâmpla chiar până la finalul anului 2023, până când trebuie eliminată treptat obligația cetățenilor români de a mai prezenta certificatele de stare civilă și, după caz, documentele care atestă existența unui imobil, la momentul depunerii cererii pentru eliberarea cărții electronice de identitate.

O altă modificare vizează suportarea de către stat a costului eliberării noilor cărți electronice de identitate, din fondurile alocate în acest scop prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Obiectivul investiției este atingerea numărului de 8.500.000 cetățeni pentru care se eliberează cartea de identitate electronică.

În acest moment, costul eliberării unei cărți electronice de identitate, în proiectul pilot din județul Cluj este de 67 de lei.

LEGE Obligația montării în apartamente a repartitoarelor pentru căldură până la sfârșitul anului a fost din nou amânată CITEȘTE ȘI LEGE Obligația montării în apartamente a repartitoarelor pentru căldură până la sfârșitul anului a fost din nou amânată

O altă schimbare importantă vizează informațiile care apar pe noile cărți electronice de identitate. Locul nașterii va fi menționat doar în format electronic, stocat pe cipul cărții electronice de identitate, fără a mai fi tipărit nici pe noile cărți de identitate simple - schimbare care fusese pregătită de anul trecut. Acest lucru va fi posibil deoarece din luna septembrie 2023 ar trebui să funcționeze Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC), unde va fi stocat locul nașterii.

Adresa de domiciliu va rămâne inscripționată pe cărțile de identitate simple, dar nu va mai fi inscripționată și pe verso-ul cărții electronice de identitate, ca în prezent. Adresa de domiciliu și respectiv de reședință vor fi de asemenea stocate pe cip-ul cărții electronice de identitate. Înscrierea adresei de domiciliu doar în suportul electronic al cărții electronice de identitate are ca scop eliminarea obligației preschimbării buletinului atunci când se schimbă domiciliul. Procedura preschimbării domiciliului va fi realizată exclusiv în mediul digital.

LEGE Cazierul judiciar va fi eliberat și în format electronic. De când îl veți primi online CITEȘTE ȘI LEGE Cazierul judiciar va fi eliberat și în format electronic. De când îl veți primi online

Datele solicitantului actului de identitate sau dovezii de reședință vor fi preluate din sisteme informatice administrate de instituțiile statului sau, după caz, din documentele prezentate în original care, potrivit legii, fac dovada numelui de familie și a prenumelui, datei de naștere, statutului civil, cetățeniei române a domiciliului sau reședinței, în vederea constituirii sau actualizării mapei electronice.

Mapa electronică va conține o structură predefinită de dosare, incluzând documentele scanate prezentate, în original, de cetățean, imaginea facială și semnătura acestuia.

Deși în trecut autoritățile avertizeau că nu se va mai putrea călătorii cu vechile buletine în UE, modificările proouse acum prevăd că buletinele emise până la data de 31 decembrie 2023, aflate în termen de valabilitate, constituie document de călătorie în statele membre ale Uniunii Europene, precum și în statele terțe care le recunosc ca document de călătorie.

LEGE Termen limită în Codul Muncii pentru eliberarea de către anumite firme a documentelor pentru angajați. Amenzi introduse pentru nerespectare CITEȘTE ȘI LEGE Termen limită în Codul Muncii pentru eliberarea de către anumite firme a documentelor pentru angajați. Amenzi introduse pentru nerespectare

Proiectul mai stabilește și posibilitatea emiterii unor cărți de identitate, cu valabilitate de 2 ani, pentru minorii cu vârsta cuprinsă între 0-2 ani. În schimb valabilitatea cărțilro de idnetitate va fi de 4 ani( nu de 2 ani cât fusese stabilit anterior) pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 2 şi 14 ani.

De asemenea, cărțile de identitate vor avea valabilitate de 5 ani (în loc de 4 ani cât fusese stabilit anterior) pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
carte
identitate
cip
eliberare
reședință
mapă
digital
ue
circulație