Carlos Ghosn, președintele Renault, spune că ieșirea Marii Britanii din UE și denunțarea de căre SUA a acordului de liber-schimb pentru America de Nord reprezintă incertitudini majore pentru compania pe care o conduce.
Președintele Renault, Carlos Ghosn, a recunoscut că incertitudinile provocate de Brexit și posibila renegociere a Acordului Nord American de Liber Schimb (NAFTA) de către președintele american Donald Trump reprezintă riscuri pentru grupului francez și partenerul japonez Nissan, în 2017, transmite Automotive News, preluată de News.ro.
Fabrica Nissan din Sunderland, Anglia, a devenit un subiect politic anul trecut, înainte de referendumul pentru Brexit din iunie, când Ghosn a avertizat că ar putea opri investițiile acolo dacă britanicii vor vota pentru ieșirea din UE. Câteva luni mai târziu, Ghosn s-a întâlnit cu premierul Theresa May, care l-a asigurat că țara va rămâne competitivă pentru afaceri.
CITEȘTE ȘI Volvo anunță o creștere spectaculoasă a profitului în 2016, cu 66%Ghosn a confirmat această poziție vineri, la prezentarea rezultatelor financiare ale Renault. ”Suntem de acord cu guvernul britanic că investiția noastră se bazează pe ideea că trebuie menținută competitivitatea Nissan. Angajamentele noastre de investiții se bazează pe acest fapt”, a spus Ghosn reporterilor și analiștilor. El și-a exprimat speranța că May va ține seama de acest lucru în negocierile cu UE pentru ieșirea din Uniunea Europeană.
Fabrica din Sunderland, cea mai mare din Marea Britanie, produce modelele Nissan Juke, Qashqai, Note și Leaf, precum și Infiniti Q30 și QX30. Ghosn a subliniat că discuțiile despre tarife și cote sunt premature, pentru că deocamdată Brexitul este un lucru virtual. ”Realitatea este că în momentul actual Marea Britanie este membră a uE, iar comerțul continuă”, a spus șeful alianței Renault-Nissan.
Renault, ca și alți producători auto, este vulnerabilă la fluctuațiile cursului valutar, iar lira sterlină s-a devalorizat după referendum. Un raport al firmei Evercore ISI publicat pe 8 februarie arată un impact de 18 milioane de euro asupra EBIT pentru fiecare devalorizare cu 1% a lirei față de euro.
Ghosn a discutat și despre efectul posibilelor schimbări aduse NAFTA, pe care președintele Trump vrea să îl renegocieze. ”În prezent există motive să credem că NAFTA va fi renegociat. Dacă nu va fi cazul, atunci bine. Dacă va fi, vor fi incertitudini”, a spus Ghosn, care a adăugat că de obicei aceste lucruri necesită timp. El a notat că ar putea fi afectate și acordurile comerciale ale Mexicului cu alte state din America Centrală și de Sud și acorduri dintre Argentina și Brazilia, două piețe importante pentru Renault.