Numiți de președintele Donald Trump "dușmanii poporului", publicațiile și jurnaliștii americani contraatacă, joi, printr-o campanie, denunțând retorica prezidențială și amintind că libertatea presei este garantată prin Constituție, relatează AFP.
Mai mult de 200 de trusturi de presă au anunțat că vor publica joi editoriale în care vor insista asupra importanței independenței media. Pe rețelele de socializare, cuvântul de ordine trebuie să fie #EnemyOfNone (dușmanul nimănui), scrie News.ro.
The Boston Globe a avut inițiativa acestei campanii ca reacție la atacurile președintelui american contra presei, calificând "fake news" orice organ de presă care publică informații care îi displac. Miliardarul nu a ezitat să trateze de asemenea marile trusturi drept "dușmani" sau "dușmani ai poporului".
CITEȘTE ȘI Casa Albă transmite că administrația Trump nu va uita de felul în care Turcia l-a tratat pe pastorul Andrew Brunson: Turcia și-a creat singură probleme financiare, nu sunt rezultatul acțiunilor SUAPrestigiosul cotidian a făcut apel la toate publicațiile din țară să denunțe în editorialele lor "un război murdar împotriva presei libere".
Pentru apărătorii libertății presei, declarațiile lui Trump amenință rolul de contra-putere al presei și sunt împotriva Primului amendament care garantează libertatea de expresie și protejează jurnaliștii.
"Nu cred că presa poate rămâne indiferentă și să sufere, ea trebuie să se apere atunci când omul cel mai puternic din lume încearcă să slăbească Primul amendament", a estimat Ken Paulson, fost redactor-șef al cotidianului USA Today și unul dintre responsabilii Newseum, Muzeul Informației de la Washington.
"Persoanele care citesc editorialele nu au nevoie să fie convinse. Nu ele sunt cele care urlă la jurnaliști în timpul mitingurilor electorale", a vorbit el despre eficacitatea acestei campanii de sensibilizare.
Potrivit acestuia, în fața asalturilor venite de la Casa Albă, media trebuie să dezvolte o campanie de marketing mai largă pentru a sublinia importanța unei prese libere ca valoare fundamentală.
Dar inițiativa de joi ar putea să stimuleze partizanii președintelui, care ar putea vedea în campanie o încercare de a arăta că media sunt împotriva lui.
"Media organizează un atac mult mai studiat și public ca niciodată împotriva lui Donald Trump" și împotriva "a jumătate din țara care îl susține", a scris pe Twitter Mike Huckabee, fost guvernator republican și comentator la postul conservator de televiziune Fox News.
Chiar și criticii președintelui au îndoieli, precum Jack Shafer, de la Politico, care crede că efortul coordonat "va avea cu siguranță un efect contraproductiv". "Asta îi va oferi lui Trump dovada circumstanțială a existenței unei uneltiri a presei naționale care s-a organizat cu unicul scop de a i se opune", a subliniat el.
Uii sunt de părere că aceste aluzii au generat amenințări contra jurnaliștilor și ar fi putut crea un climat de ostilitate care să ducă la violente atacuri ca cel împotriva Capital Gazette din Annapolis (Maryland) de la sfârșitul lui iunie, în urma cărora cinci persoane au fost ucise de un trăgător care avea o relație conflictuală cu ziarul.
Potrivit unui recent sondaj Ipsos, 43% dintre republicani cred că președintele ar trebui să aibă puterea de a închide publicații care au "o atitudine proastă".
"Retorica lui Trump despre presă este din ce în ce mai nesănătoasă și este util ca jurnaliștii să-și reafirme valorile lor și importanța Primului amendament într-o manieră coerentă și coordonată, a spus Dan Kennedy, profesor de jurnalism la Universitatea Northeastern.
The New York Times, devenit ținta președintelui în mod frecvent, s-a alăturat campaniei marți. Responsabilul editorial James Bennet a explicat că "într-o perioadă în care ziarele țării sunt supuse unei reale presiuni comerciale și politice, credem că este important să facem dovada solidarității".
În schimb, The Washington Post - una dintre publicațiile cele mai anchetate sub administrația Trump și totodată adesea vizată de mânia președintelui - era absentă miercuri dimineața.