Noi norme etice pentru membrii Guvernului. Nu vor lua decizii privind legi care le pot aduce foloase lor, rudelor sau unor companii. Restricții și la cadouri. Premierul va putea cere informații despre miniștri sau înalți funcționari

Perspective   
Noi norme etice pentru membrii Guvernului. Nu vor lua decizii privind legi care le pot aduce foloase lor, rudelor sau unor companii. Restricții și la cadouri. Premierul va putea cere informații despre miniștri sau înalți funcționari

Guvernul a aprobat, printr-un proiect de lege care va fi transmis Parlamentului, noi norme de etică și conduită pentru membrii Guvernului, alte persoane care ocupă funcții de demnitate publică la nivelul administrației publice centrale și pentru personalul încadrat la cabinetele acestora. 

Proiectul de lege reprezintă îndeplinirea unui angajament asumat de Guvernul României prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). 

Urmărește-ne și pe Google News

Dispozițiile proiectului de lege se aplică membrilor Guvernului, șefului Cancelariei Prim-Ministrului, secretarului general și secretarilor generali adjuncți al Guvernului, secretarilor și subsecretarilor de stat, precum și asimilaților acestora, consilierilor de stat în raporturile dintre aceștia, precum și în raporturile acestora cu persoane fizice sau juridice, în legătură cu exercitarea mandatului sau a funcției. Aceste dispoziții se aplică în plus față de cele existente pentru funcția publică si adoptarea și implementarea măsurilor de aplicare.

Ciolacu: Nu plec de la Guvern decât după ce România intră în OECD și se finalizează PNRR CITEȘTE ȘI Ciolacu: Nu plec de la Guvern decât după ce România intră în OECD și se finalizează PNRR

Proiectul introduce noi prevederi în scopul îmbunătățirii transparenței în exercitarea atribuțiilor de către demnitari.

Astfel, prim-ministrul sau prim-ministrul desemnat va putea solicita persoanelor pe care le propune sau le numește în funcții publice, anterior numirii, informații cu privire la orice tip de interese personale de natură să afecteze exercitarea cu imparțialitate a mandatului sau a funcției.

La formarea Cabinetului, prim-ministrul, în vederea obținerii votului de încredere din partea Parlamentului, are posibilitatea să solicite anumite date sau informații de la persoanele care urmează a fi propuse pe lista membrilor Guvernului, astfel încât să poată aprecia riscul de a nu obține votul și încrederea majorității parlamentare. De asemenea, prim-ministrul va avea posibilitatea de a solicita date sau informații și persoanelor care vor ocupa funcții de secretar de stat sau subsecretar de stat.

Totodată, membrii Guvernului vor avea posibilitatea să se abțină de la participarea la procesul decizional cu privire la un act normativ sau un document de politică publică.

Se poate notifica atât un interes personal care aduce un foloase pentru sine, cât și pentru:

a) soț, soție, persoanele care au stabilit relații asemănătoare acelora dintre soți sau rude ori afini până la gradul al II-lea inclusiv;

b) orice persoană fizică sau juridică față de care are calitatea de debitor al unei obligații, cu excepția celor care rezultă din activitățile și cheltuielile curente;

c) societatea la care deține calitatea de asociat unic sau deține peste 10% din capitalul social sau drepturile de vot ori funcția de administrator sau director orf de la care obține venituri;

d) orice entitate de drept privat în care și-a desfășurat activitatea profesională în anul anterior numiri în funcție;

e) asociația sau fundația din care face parte;

f) in orice altă situație în care exercitarea imparțială și obiectivă a funcției este afectată din motive care implică familla, viața personală, afinitățile politice, interesul economic sau orice alt Interes personal direct sau indirect.

Abținerea se notifică prim-ministrului sau superiorului ierarhic cu propunerea desemnării unui înlocuitor, iar lista notificărilor se publică periodic pe site-ul Guvernului și pe site-urile instituțiilor sau autorității administrației publice centrale la secțiunea "Integritate instituțională".

GRAFIC Marile companii din energie conduc în top-ul companiilor de stat cu profit și vărsăminte către bugetul de stat. Avertisment: Dependența ridicată de sectorul energetic - risc CITEȘTE ȘI GRAFIC Marile companii din energie conduc în top-ul companiilor de stat cu profit și vărsăminte către bugetul de stat. Avertisment: Dependența ridicată de sectorul energetic - risc

Definirea cadourilor și stabilirea unei interdicții privind cadourile

Proiectul de lege definește și reglementează regimul acelor cadouri reprezentând bunuri, beneficii sau servicii, oferite în mod gratuit persoanelor menționate anterior, în considerarea mandatului sau funcției deținute. Acestea includ bunurile oferite în cadrul acțiunilor de protocol și nu includ acele bunuri în legătură cu care sunt întrunite elementele unei infracțiuni (luarea si darea de mită, traficul de influență etc.).

Proiectul are în vedere excluderea anumitor categorii de persoane fizice, juridice sau organizații de la care pot fi primite cadourile

Așadar, pe perioada exercitării mandatului sau a funcției, le sunt interzise membrilor Guvernului sau a celorlalte categorii de persoane prevăzute în proiectul de lege solicitarea sau acceptarea de cadouri din partea unei persoane fizice, juridice sau a organizații care:

a) se află în raporturi juridice contractuale cu instituția sau autoritatea administrației publice centrale din care fac parte;

b) are în curs de soluționare una sau mai multe cereri de emitere de avize, autorizații, permise, licențe, acreditări precum și altele asemenea;

c) are un interes pentru promovarea unul proiect de act administrativ cu caracter individual ce intră în competența de reglementare a instituției sau autorității administrației publice centrale din care fac parte:

d) participă, în calitate de ofertant, subcontractant sau potențial beneficiar la o procedură de atribuire a unul contract de achiziție publică, a unul contract de concesiune sau a unul contract de închiriere respectiv a unei finanțări organizate sau acordate de instituția sau autoritatea administrațiel publice centrale din care fac parte.

ULTIMA ORĂ Impozitul pe bacșiș poate fi eliminat după doar 2 ani de la aplicare. Argument: a fost un eșec CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Impozitul pe bacșiș poate fi eliminat după doar 2 ani de la aplicare. Argument: a fost un eșec

Reglementarea, la nivel de lege, a obligației publicării întâlnirilor oficiale

Publicarea întâlnirilor dintre demnitarii din cadrul Guvernului și terțe persoane care ar putea influența luarea unei decizii devine pentru prima dată obligatorie, în acord cu bunele practici de la nivel internațional și în aplicarea recomandărilor primite de România de la organisme internaționale precum OCDE sau Comisia Europeană.

Este prevăzută și obligația de a publica întâlnirile cu persoane terte, care s-au desfășurat fără o planificare prealabilă, în termen de 2 zile de la data desfășurării acestora.

De asemenea, se creează posibilitatea ca și persoanele cu rang de demnitar din cadrul autorităților administrative autonome, prefecții, subprefecții și autoritățile administrației publice locale să poată solicita înregistrarea în RUTI și pot publicarea întâlnirilor oficiale cu persoane terte.

Proiectul de lege mai prevede organizarea, de către Institutul Național de Administrație, a unor cursuri de formare pe teme referitoare la etica și conduita în exercitarea atribuțiilor pentru categoriile de persoane vizate de reglementare.

viewscnt
Afla mai multe despre
etică
demnitari
norme
legi
decizia
cadouri
informații
guvern