Un nou studiu realizat de DS Smith relevă faptul că 9,8 milioane de m3 de aer sunt livrate în casele din România1 în fiecare an, din cauza ambalării inutile – echivalentul a peste 3.920 piscine olimpice.
Pe măsură ce prețul materiilor prime crește în toate industriile, cutiile supradimensionate care conțin materiale în exces generează 600.000 de transporturi de livrare inutile, ceea ce duce la eliberarea în atmosferă a 10.505 de tone de CO2 care ar putea fi evitate în fiecare an.
Cercetările DS Smith au constatat că ambalajele de carton care nu se potrivesc cu conținutul lor transportă inutil acest exces de aer în camioane și în casele consumatorilor, precum și că implică resurse inutile:
- 25.218 tone de carton suplimentar în ambalaje – la un cost de 33,7 milioane de lei
- 71 de milioane de m2 de bandă adezivă – de 195 de ori suprafața Palatului Parlamentului
- 9 milioane de m3 de material de umplutură – suficient pentru a umple Arena Națională de 3 ori
Pe lângă impactul asupra mediului pe care îl au cutiile supradimensionate, există și un efect negativ în lanț asupra percepției consumatorului despre brand. Atunci când se confruntă cu o cutie cu prea multe ambalaje, 14% dintre consumatori spun că aceasta i-a făcut să se simtă frustrați față de brandul de la care au achiziționat produsul.
În ceea ce privește așteptările lor, consumatorii spun că pe viitor ar dori să primească ambalaje fabricate din surse alternative regenerabile (46%), ambalaje care să se potrivească perfect cu articolele cu forme ciudate (33%) și ambalaje impermeabile (36%).
25 de milioane de colete sunt expediate în fiecare lună prin intermediul cumpărăturilor online, iar studiul a arătat că, deși 93% dintre întreprinderile care vând bunuri online recunosc că folosesc ambalaje care nu sunt de dimensiuni apropiate de produs, peste jumătate dintre acestea se concentrează pe posibilitățile de reciclare (55%) și puțin sub o treime pe capacitatea de reutilizare (30%) a ambalajelor.
Stefano Rossi, DS Smith Packaging CEO, comentează: “Consumatorii își doresc mai puțin ambalaj. Materialele prime sunt mai scumpe ca niciodată, iar beneficiile pentru mediul înconjurător sunt semnificative, astfel că acum este momentul să gândim design-uri care să elimine aerul din shopping-ul online.”
“Deșeurile de materiale nu sunt un accident, ele apar din cauza deciziilor care se iau încă din stadiul de design. Rolul designului în protejarea planetei pur și simplu nu poate fi supra-estimat – trebuie să adoptăm o abordare circulară, să eliminăm deșeurile încă din stadiul de design și să păstrăm materialele în uz cât mai mult timp posibil. Prin parteneriatul nostru cu Fundația Ellen MacArthur am instruit deja 700 de designeri DS Smith în utilizarea Principiilor Designului Circular, iar ei lucrează în momentul de față la peste 2.000 de proiecte “circulare”. Sperăm că Principiile Designului Circular vor deveni norma pentru designul de pretutindeni și că acest “comerț cu aer” va fi în curând un lucru de domeniul trecutului.”
Christian Schmidt, Cluster Director DS Smith Packaging Romania, completează: “Comerțul online nu mai este doar un trend în România, ci și o necesitate, o realitate curentă a pieței. Diferențiatorul pe care DS Smith Packaging România îl propune clienților din acest sector este optimizarea ambalajelor din toate punctele de vedere: fie că vorbim despre adaptarea volumului ambalajului utilizat în transport la conținutul coletului, de optimizarea lanțului de aprovizionare cu ambalaje al clientul, și chiar de perfecționarea liniei de ambalare. Oferim soluții personalizate datorită competențelor specialiștilor noștri, instrumentelor de ultimă generație cu care operăm și a capabilităților de design. Prin intermediul capacității locale, dar și a inovațiilor prezente din fabricile DS Smith din întreaga lume, ne propunem ca fiecare proiect să fie cea mai bună soluție pentru client. În acest mod obținem reducerea costurilor pentru soluțiile de ambalare solicitate de către client, susținem strategia de sustenabilitate a clientului și protejăm planeta de deșeuri inutile.”
1- Bazat pe răspunsurile a 1.000 de consumatori și 250 de afaceri din România
- Studiu de piață condus de OnePoll:
o Studiu consumatori: 1.000 de adulți din România care au achiziționat produse online în ultimele 6 luni. Studiu realizat în perioada 5-9 August 2022
o Studiu afaceri: 250 de adulți din România care activează în toate segmentele de piață și sunt responsabili pentru ambalare, livrări, și logistică, ca și parte integrantă a rolului lor în cadrul unei companii care vinde produse online. Studiu realizat în perioada 5 iunie – 15 august 2022.
- Concluzii rezultate din calcule:
o Ambalajele E-commerce livrate consumatorilor sunt fie bazate pe fibră, fie pe plastic
o Se folosește dimensiunea medie maximă Royal Mail pentru dimensiunea unei cutii medii generice
o Se trimit în medie 100 de colete per dubă de transport
o Acoperirea a 10% din suprafața cutiei cu bandă este rezonabilă – doar peste acest procent banda este considerată excesivă