Guvernul de coaliție al Germaniei a ajuns vineri la un acord pentru a-și reduce ținta de deficit bugetar pentru 2025 de la 17 miliarde de euro la 12 miliarde de euro, într-un compromis menit să salveze planul de cheltuieli după ce propunerile inițiale s-au destrămat.
Cabinetul a aprobat bugetul pentru 2025 în iulie, după luni de certuri, dar a lăsat indecis modul de reducere a decalajului dintre cheltuielile și veniturile estimate.
Ministrul de Finanțe Christian Lindner a spus atunci că intenția guvernului a fost de a reduce deficitul la 9 miliarde de euro, arată News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Ar fi mai bine dacă ar fi în numere de o singură cifră”, a spus Lindner vineri, despre noua țintă convenită, de 12 miliarde de euro.
”Acesta este oarecum mai mare decât mi-aș dori ca ministru de Finanțe”.
Acordul guvernamental a deschis calea pentru ca proiectul de plan bugetar să fie înaintat vineri parlamentului, menținând legislația pe cale de aprobare până la sfârșitul anului.
Conform acordului, divizia de infrastructură a Deutsche Bahn va primi 4,5 miliarde de euro în capitaluri proprii, care vor înlocui subvențiile care erau incluse în versiunea anterioară a proiectului de buget. În plus, Deutsche Bahn va primi un împrumut de 3 miliarde de euro de la guvern, care poate fi folosit pentru răscumpărarea obligațiunilor de infrastructură emise anterior pe piață.
”Comparativ cu decizia din iulie, am decis să investim în infrastructura de transport cu capital suplimentar și împrumuturi pentru Deutsche Bahn și am făcut economii generale suplimentare”, a declarat vineri cancelarul german Olaf Scholz despre acord.
CITEȘTE ȘI VIDEO Startup-ul românesc Sessions, obligat să dea Bucureștiul pe Silicon Valley în căutare de finanțare, ratează a doua plată a salariilor și lansează o rundă rapidă de strângere de fonduri: Ghici ce ? Nu renunțăm!Proiectul de buget pentru 2025 include un total de 15,1 miliarde de euro în investiții pentru infrastructura feroviară. Injecția de capital și împrumutul nu contează pentru frâna de îndatorare, care limitează împrumutul public la 0,35% din produsul intern brut.
”Frâna datoriei este așadar respectată și toate măsurile pe care le-am introdus acum, de exemplu acordarea de împrumuturi și capitaluri proprii căilor ferate, sunt concepute în așa fel încât să fie absolut în conformitate cu constituția”, a spus Lindner.
Constituționalitatea diferitelor opțiuni de reducere a decalajului a fost studiată cu atenție, deoarece guvernul încerca să evite haosul din noiembrie 2023, când o hotărâre a curții a creat o gaură de 60 de miliarde de euro în finanțele publice și a aruncat în tumult cadrul de finanțare al guvernului.
Opțiunile examinate în iulie au inclus transformarea granturilor operatorului feroviar național Deutsche Bahn și a companiei de autostrăzi în împrumuturi, precum și utilizarea fondurilor suplimentare de la banca de stat KfW.
Consiliul consultativ al Ministerului de Finanțe a spus că aceste opțiuni sunt problematice și că trebuie găsite noi opțiuni.
Guvernul va primi și 300 de milioane de euro în plus de la compania de energie Uniper, deoarece aceasta va plăti 2,9 miliarde de euro în loc de 2,6 miliarde, întrucât a alocat mai multe fonduri pentru obligația de plată către guvernul federal pentru ajutorul primit în 2022.
CITEȘTE ȘI Companie aeriană românească cere aviz rapid pentru zboruri directe spre SUA. Anul trecut, o aeronavă a fost blocată în FranțaAlte măsuri includ o reducere cu 200 de milioane de euro a provizionului pentru pierderea veniturilor fiscale din fondul de criză energetică al Uniunii Europene.
”Legislatorii bugetari își pot începe acum deliberările privind bugetul de anul viitor chiar la timp după pauza parlamentară de vară”, a spus Scholz.
Bundestagul va începe dezbaterea planului bugetar în a doua săptămână a lunii septembrie. Comisia pentru buget efectuează apoi o revizuire finală pe 14 noiembrie, iar bugetul ar trebui să treacă de ambele camere ale parlamentului înainte de sfârșitul anului.
Lindner a declarat vineri că se așteaptă ca decalajul bugetar anticipat să fie redus și mai mult până în noiembrie.