Mai bine de jumătate din 160 de companii din România respondente unui studiu spun că au întrerupt activitatea din birouri, dar au oferit posibilitatea de a lucra de acasă și au acordat deja sau urmează să acorde creșterile salariale planificate pentru acest an.
Astfel, circa 60% dintre companiile respondente transmit că au implementat deja creșterile salariale planificate pentru acest an sau urmează să le implementeze în curând. Un sfert au decis implementarea lor în a doua parte a anului și stau în expectativă pe fondul incertitudinii date de contextul economic. 17% plănuiesc sa înghețe salariile în timp ce doar 3% iau în calcul descreșteri, rezultă din studiul realizat de Mercer Marsh Benefits în România, derulat în perioada 1 - 10 aprilie.
Măsurile implementate de companii pentru siguranța angajaților
- Toate companiile au oferit posibilitatea de a lucra de acasă, pentru activitățile care au permis această măsură.
- Aproape toate organizațiile (96%) au anulat deplasările internaționale
- 8 din 10 companii au implementat măsuri suplimentare pentru igienizarea și curățenia regulată a spațiilor de lucru
- 8 din 10 companii au oferit materiale de protecție (măști, mănuși, gel dezinfectant) angajaților
- 7 din 10 companii au anulat călătoriile interne
- 5 din 10 companii au modificat programul de lucru
- 4 din 10 companii au implementat program alternativ, în echipe, pentru a diminua densitatea angajaților în spațiul de lucru.
Cum și-au modificat companiile politicile de remunerare și beneficii
Circa 60% dintre companii au implementat deja creșterile salariale planificate pentru acest an sau urmează să le implementeze în curând. Un sfert dintre organizații au decis implementarea lor în a doua parte a anului și stau în expectativă pe fondul incertitudinii date de contextul economic. 17% dintre organizații plănuiesc sa înghețe salariile în timp ce 3% dintre companii iau în calcul descreșteri.
Dintre companiile care au planificat creșteri salariale pentru anul în curs, media creșterii pentru “Executives” si “Middle Management” este de 5.2%, pentru “Specialisti” 5.3% în timp ce pentru rolurile de muncitori/ personal administrativ creșterea este de 5.8%.
Media diminuării salariale pentru companiile care iau în calcul această măsura este de 20% pentru toate categoriile de angajați.
În ceea ce privește recompensarea suplimentară a angajaților care lucrează în continuare la sediile companiilor și derulează activități esențiale, doar 12% dintre companiile chestionate acordă beneficii suplimentare sau recompense pentru continuarea activității. Cele mai multe dintre companii au păstrat remunerațiile pe care angajații le au, potrivit contractelor individuale de muncă.
Din perspectiva pachetelor de beneficii, majoritatea companiilor nu doresc să facă schimbări majore în planurile de beneficii acordate angajaților. Cele mai afectate bugete sunt cele alocate pentru traininguri (42% dintre companii au diminuat bugetele, iar 10% dintre companii au eliminat total cheltuielile) și teambuildinguri (30% dintre companii au scăzut bugetele în timp ce 36% dintre companii au eliminat aceste cheltuieli). 9 din 10 dintre companiile care acordau aceste beneficii, acordă în continuare, fără a modifica bugetele pentru, asigurarea de viață/accidente, asigurările de sănătate, pensiile private si mașina de serviciu.
CITEȘTE ȘI FOTO Populația clachează și începe să iasă din case. Un investitor afirmă că blocarea economiei este exagerată, iar consemnarea românilor - nefirească. Prelungirea restricțiilor vine cu riscuri7 din 10 organizații și-au planificat menținerea numărului actual de angajați și caută soluții pentru realizarea acestui lucru. 15% dintre organizații doresc creșterea numărului de angajați în timp ce 10% dintre acestea au confirmat că iau în calcul reorganizarea în perioada următoare.
Ce beneficii au devenit relevante în contextul COVID-19
În contextul work-from-home, beneficiile de wellbeing au devenit cu atât mai relevante. Pe fondul absenței interacțiunii directe dintre angajați, organizațiile au implementat măsuri pentru menținerea sentimentului de apartenență la echipă: conferințe online pentru facilitarea comunicării, informari constante din partea managementului, afirmă Gabriela Nechita, Talent Information Solutions Leader, Mercer Marsh Benefits Romania.
Am remarcat apetitul în creștere, în contextul actual, pentru acordarea serviciilor de asistență a angajaților EAP – Employee Assistance Programs. Acest tip de servicii, care erau deja implementate în multe organizații, oferă posibilitatea angajaților de a contacta anonim consilieri care le oferă asistență si suport psihologic pentru a depăși momentele negative din punct de vedere emoțional prin care ar putea trece în această perioadă, a adăugat Gabriela Nechita.
Cum au fost afectate companiile de suspendarea temporară a activității
În ceea ce privește companiile participante la studiu care si-au suspendat temporar activitatea sau si-au redus programul de lucru ca urmare a impunerii masurilor de distanțare sociala, 30% dintre acestea plătesc în continuare angajații la același nivel salarial, 14% dintre companii au redus nivelul salariilor proporțional cu diminuarea numărului de ore lucrate iar 20% dintre companii au implementat șomajul tehnic în condițiile noilor prevederi legate de Starea de Urgență. Restul companiilor au menționat ca această măsura nu se aplica în cazul lor.