Deși prevederile legale, datând încă din 2016, nu sunt aplicate în ceea ce privește depunerea online a cererilor pentru obținerea cazierului judiciar, iar secțiile de poliție nu acceptă cererile online, Senatul a adoptat un proiect legislativ care reglementează eliberarea obligatorie și în format digital a cazierului, iar acum și comisiile de specialitate l-au avizat pentru votul final al Camerei Deputaților. Deputații au prelungit acum, la solicitarea Poliției, de la 3 luni la 6 luni perioda în care va trebui implementat sistemul, după promulgarea noii legi. Reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne ar fi dorit, de altfel, să prelungească pe termen nedefinit situația actuală.
De ce este important: În prezent, conform legislației în vigoare, așa cum a fost modificată încă din 2016, cazierul juridic ar trebui să fie eliberat, în format fizic, și după depunerea în mod electronic a unei cereri în acest sens de către o persoană fizică sau juridică. Deși au trecut 6 ani de la modificarea legislativă, procedura de depunere nu a fost stabilită însă prin ordin al ministrului Afacerilor Interne nici până în prezent, iar secțiile de poliție nu acceptă cereri în format digital, așa cum se vede și în anunțul de mai jos al Poliției Cluj.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cu toate acestea, reprezentanții puterii au inițiat, iar recent au adoptat în Senat proiectul legislativ prin care introduc obligativitatea eliberării online a cazierului.
”Având în vedere numărul mare de caziere judiciare eliberate anual, considerăm oportună o modificare legislativă adusă Legii cazierului judiciar în sensul ca și eliberarea, și nu doar cererea de eliberare a certificatului de cazier judiciar, să se poată facă în sistem electronic”, susțin inițiatorii.
Proiectul prevede astfel că la solicitarea persoanelor fizice sau juridice, în urma menţiunii în cererea online sau fizică, ”certificatul de cazier judiciar se eliberează gratuit şi în formă electronică”.
Totodată, ”certificatele de cazier judiciar eliberate în formă electronică sunt semnate cu semnătură electronică calificată şi sunt asimilate înscrisurilor autentice”.
CITEȘTE ȘI Înăsprire a regimului pedepsei pentru șoferi la uciderea din culpă în urma conducerii fără permis sau sub influența alcoolului ori substanțelor interzisePentru a fi siguri că prevederea va fi și aplicată, inițiatorii au mai prevăzut ca: ”În termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, prin ordin comun al ministrului afacerilor interne şi al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării sunt stabilite procedurile pentru eliberarea înformă electronică a cazierului judiciar”.
Acest termen a rămas nemodificat în forma prooiectului adoptată de Senat, însă deputații din comisia juridică, printr-un amendament al actualei coaliții de guvernământ, au stabilit acum că termenul de 3 luni trebuie prelungit la 6 luni, timp în care să fie pregătit sistemul și emis ordinul miniștrilor în acest sens.
Prelungirea la 6 luni a fost propusă de către reprezentanții Inspectoratului General al Poliției Române și a fost acceptată de deputați, care nu au fost însă de acord cu celelalte propuneri formulate de către Ministerul Afacerilor Interne.
CITEȘTE ȘI Doar salariile unor bugetari cresc anul următor cu până la 10% față de decembrie, dar fără să depășească nivelurile prevăzute pentru anul acesta în Legea salarizării. Salariile demnitarilor rămân înghețatePotrivit acestor amendamente respinse, poliția ar dori ca persoanele să depună în continuare personal cererea de eliberare a cazierului în format electronic - prin urmare să nu se schimbe nimic, deși legislația care permite acest lucru a împlinit 6 ani, fără a fi pusă în practică - și, eventual, la un moment, ministrul Afacerilor Interne să dispună când și cum se poate obține electronic cazierul judiciar.
”Data de la care se poate depune cererea electronică de obținere a certificatului de cazier judiciar, procedura de depunere, precum și modalitatea de generare și obținere a certificatului de cazier judiciar se stabilesc prin ordin al ministrului Afacerilor Interne”, era propunerea ministerului, respinsă de comisie.
Reprezentanții direcției de cazier juridic au spus în comisie că în prezent autoritățile ”nu pot identifica” în sistem electronic/online cetățenii străini care cer certificat de cazier judiciar, iar legislația actuală nu face distincția între cetăeanul român și străinul care depune cerere pentru cazier judiciar. Prin urmare, până când un hub de servicii va fi gata la nivelul ministerului, soluția autorităților din domeniu ar fi fost să nu se schimbe nimic.
Pentru a intra în vigoare, proiectul, cu modificările aduse, mai trebuie votat în plenul Camerei Deputaților și promulgat de șeful statului.