Patronatele din industria ospitalității susțin că angajații din restaurante nu au dreptul să verifice veridicitatea certificatului „verde” cel care dovedește fie că posesorul a fost vaccinat sau a trecut prin Covid-19, fie că a fost testat negativ.
Planurile din e-commerce-ul românesc, noile reguli pregătite de autorități în domeniu și cum pot fi atrași mai mulți clienți sunt doar o parte dintre temele care vor fi prezentate la Videoconferința Profit E-commerce, organizată cu sprijinul Philip Morris România, Altex, ING și Telekom România și programată pentru 30 septembrie.
Videoconferința va fi transmisă în direct și la PROFIT NEWS TV, detalii fiind disponibile AICI
"Statul ar face foarte bine să-și facă un pic de ordine. Noi nu avem cum să verificăm certificatul 'verde', pe lângă faptul că nu avem oamenii disponibili, nu avem competențele necesare. Ce pot eu să fac? Nu mai punem la socoteală că acel certificat verde poate fi arătat de oricine. Practic, dacă mie îmi intră 20 de clienți la mine pe terasă cu același telefon cu același certificat verde, eu nu am ce să fac, îi las, pentru că nu am dreptul să-i legitimez. Deci este foarte ambiguă toată această chestie", a declarat președintele Organizației Patronale a Hotelurilor și Restaurantelor din România (HORA), Ion Biriș, scrie Agerpres.
Liderul HORA a subliniat că operatorii de restaurante nu se pot erija în gardieni publici, iar autoritățile iau foarte multe măsuri pompieristice pe acest subiect.
"Noi nu ne vom erija în gardieni, până la urmă meseria noastră este să le dăm să mănânce unor oameni. Din păcate pe acest subiect se iau foarte multe măsuri pompieristic, de dragul de a se lua și de a arăta că ei fac ceva, dar care după aceea nouă, celor care trebuie să le transpunem în practică, ne fac viața un calvar. De ce 50% la interior, dacă tot intri cu certificatul verde? De ce nu 70%? De ce nu 83%? Sunt măsuri luate total arbitrar și fără nicio logică", a apreciat Ion Biriș.
Președintele Organizației Patronale a Hotelurilor și Restaurantelor din România a menționat că operatorii din HoReCa doresc să respecte legea, dar au nevoie de norme simple și ușor de respectat.
"O lege de genul acesta, care limitează drepturile cetățeanului, nu poate fi dată sub forma unor astfel de hotărâri. Ar trebui să fie o lege, iar dacă e o lege, atunci probabil că am face-o ca lumea și atunci știm ce să respectăm. În momentul de față sunt niște hotărâri care vor fi nuanțate și se vor da 20 de hotărâri în 20 de orașe într-un mod total diferit. (...) Ce ne dorim noi foarte mult ar fi ca aceste norme să fie cât mai clare și cât mai simple, ca nouă să ne fie cât mai ușor să le respectăm. Să nu rămână nimic ambiguu. Vrem să respectăm legea 100%, da-ți-ne niște norme simple, ușor de respectat", a precizat Ion Biriș.
Președintele HORA a mai arătat că există numeroase aspecte neclarificate de autorități în ceea ce privește măsurile împotriva covid în HoReCa, precum situația cafenelelor fără spațiu propriu de servire.
"Poziția oficială pe care o vom avea este că susținem întru totul campania de vaccinare a statului, susținem întru totul măsurile pe care le ia, mai ales cele care sunt și finanțate de către stat, pentru că în ultima perioadă o mare parte din măsurile pe care le-a luat statul le-a făcut pe banii noștri, cu o grămadă de promisiuni de compensare care nu s-au întâmplat niciodată, deci marea majoritate a măsurilor e compensare. Acestea au tot fost trâmbițate, au rămas strict la televizor și nu în viața reală, și suntem foarte clari în a ne delimita: noi nu suntem gardieni publici, noi suntem operatori în industria ospitalității.
CITEȘTE ȘI Se reiau lucrările de reparații pe Autostrada Soarelui. Restricții de circulație până la finalul lunii noiembrieStatul ar face bine să-și facă foarte clar ordine în normele pe care le dă, pentru că astăzi statul creează un haos: nu a reglementat problema acestor toalete, care a fost discutată - eu sunt pe terasă, deci sunt perfect legal, dar toaleta e înăuntru; nu a reglementat deloc situația nenumăraților agenți de genul 5 to go, la care intri la interior pentru a-ți lua cafeaua, dar nu o consumi acolo. Astăzi nu înțelege nimeni nimic. Sunt o grămadă de alte cafenele care au acest serviciu de takeaway. Ce faci? Ar trebui să avem un gardian pentru (fiecare cafenea, n.r.), dar omul nu vrea să intre să servească masa, el practic doar se duce să-și ridice un pachet cu care va pleca. Aceste lucruri nu sunt deloc reglementate", a explicat Ion Biriș.
Dragoș Petrescu: Normele nu sunt clare Un alt lider al HORA, Dragoș Petrescu, a declarat că normele puse în aplicare de autorități trebuie să arate foarte clar că nu operatorii din HoReCa poartă responsabilitatea dacă clienții prezintă certificate "verzi" care nu sunt ale lor.
"Noi nu trebuie să inventăm roata. Această funcționalitate de a intra cu certificat 'verde' funcționează foarte bine, fluent, în toată lumea, sau în anumite zone, cum ar fi statul New York, unde vii frumos cu telefonul, se scanează și ai intrat, sau doar îl prezinți și ai intrat, iar responsabilitatea mea ca operator s-a închis. Eu nu verific că tu ai buletinul bunicii, asta e treaba ta. Apoi vine organul de control, care are această sarcină, intră în restaurant. Dacă clientul prezintă certificatul verde la fel cum mi le-a prezentat și mie, atunci responsabilitatea e a lui, orice problemă e responsabilitatea lui, de care trebuie să răspundă în fața legii. Obligația mea, așa cum este astăzi în funcție în diverse state europene, este să-mi arate că el are un certificat 'verde'. Asta e obligația mea și punct. Iar eu respect legea, dacă asta îmi cere legea, asta fac. (...) Trebuie să fie clar că nu e la noi responsabilitatea dacă clientul mi-a dat un certificat fals sau nu", a afirmat Dragoș Petrescu. Reprezentantul conducerii HORA a subliniat că Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România susține respectarea legii.
CITEȘTE ȘI VIDEO Confruntări violente între poliție și muncitori din construcții care protestau față de vaccinarea obligatorie și de închiderea șantierelor"Eu cred că HORA este pentru respectarea legii, iar dacă legea impune accesul în baza certificatului verde vom replica modelul european și din spațiul anglo-saxon, unde prezinți codul QR, ești scanat și intri în restaurant. Noi vom respecta legea. Noi dorim în schimb să avem un dialog astfel încât legea, o dată pusă în vigoare și în aplicare, să poată să aibă și părerea noastră, dar noi ca organizație vom respecta legea, nu ne permitem să nu o respectăm", a menționat Dragoș Petrescu.
El a mai atras atenția, în cadrul Conferinței Naționale a Industriei Ospitalității, că operatorii de restaurante nu sunt polițiști, deci nu au dreptul de a îi legitima pe clienți. "Aspectul legat de monitorizare este relativ simplu, pentru că persoanele care până acum primeau clienții pot în câteva secunde să identifice că cel din fața sa are certificat verde. Nu este obligația noastră să legitimăm acea persoană, că noi nu suntem polițiști și nici n-avem dreptul să facem aceste verificări, este cumva și răspunderea celor care îți arată acel certificat", a precizat Dragoș Petrescu.
Certificatul verde care atestă vaccinarea, testarea sau trecerea prin boală a unei persoane este necesar în localitățile care au o incidență între 3 și 6 la mia de locuitori. Astfel pentru accesul în restaurante, evenimente publice și private și spectacole, documentul este vital.