Prize la mesele din parcuri, acordarea locurilor de parcare din fața blocurilor exclusiv pentru mașinile electrice, transformarea fostelor hale industriale în „garaje culturale”, eliminarea impozitului pentru familiile monoparentale, precum și implementarea unei aplicații pentru telefoanele mobile prin care să fie monitorizat transportul RATB, sunt câteva dintre proiectele propuse până acum în campania "Propune pentru București”, desfășurată de Primăria Capitalei. Municipalitatea va investi anul viitor patru milioane de euro pentru implementarea a 20 dintre cele mai votate proiecte.
De la lansarea campaniei, în 18 septembrie, au fost depuse 74 de proiecte, cele mai multe la categoria amenajare/reabilitare spații publice. Bucureștenii mai pot propune proiecte până în 6 octombrie, scrie News.ro.
Amenajare/reabilitare spații publice - prize la mesele din parcuri, moderinzarea stațiilor RATB, piață de pește în Complexul Delfinului
28 noiembrie - Profit Financial.forum
La acest capitol, unul dintre proiectele propuse vizează instalarea unor prize la mesele din parcuri.
„Statul prelungit la calculator (de voie sau de nevoie) este o problemă de sănătate de interes general. Încurajarea bucureștenilor de a nu mai petrece acel timp între patru pereți nu poate fi decât benefică. Chiar noi, cei care lucrăm mult pe calculator (sau ne jucăm), simțim uneori nevoia să facem asta în aer liber: ar fi benefic fizic și mental. Într-un parc îți poți sprijini privirea pe un copac, pe un om, poți privi cerul, poți simți o adiere de vânt. Te poți ridica și poți chiar face câțiva pași, ceea ce în casă nu prea îți vine să faci”, se arată în expunerea de motive. Serviciul ar putea fi oferit gratuit sau taxat la oră, mai explică inițatorul.
Alte proiecte vizează reabilitarea și modernizarea stațiilor RATB, prin montarea unor panouri cu orarul mijloacelor de transport, scaune și coșuri de gunoi, implementarea unei conexiuni la internet.
Un alt bucureștean propune amenajarea unei piețe exclusive de pește în Complexul Delfinului, explicând că a crescut consumul de pește: „Este necesară amenajarea unui spațiu în care producătorii și importatorii își pot prezenta/comercializa produsele. De asemenea poate deveni o atracție turistică pe modelul pieței de pește din Barcelona, în momentul în care produsele proaspete de pește vor fi preparate pe loc”.
De asemenea, bucureștenii mai propun transformarea bulevardului Unirii într-un bulevard comercial, pentru „promovarea Bucureștiului ca mare oraș al shopping-ului”, transformarea blocurilor comuniste în „blocuri cu arhitectură” și îngrijirea Parcului Cișmigiu prin toaletarea arborilor, refacerea mobilierului stradal, amplasarea unor bănci, plantarea gazonului și interzicerea de evenimente. Tot în Parcul Cișmigiu se dorește și mărirea țarcurilor pentru animale. Alte proiecte vizează pictarea în 3D a trotuarelor din centrul Capitalei, amplasarea de noi cișmele pe marile bulevarde, achiziționarea a cinci noi toalete ecologice moderne automatizate, precum și amplasarea în parcurile administrate de Primăria Capitalei a unor echipamente speciale dedicate copiilor cu afecțiuni locomotorii.
Infrastructură de transport - "magistrală ciclabilă", regenerarea Pieței Decebal, trecere de pietoni în dreptul intrării la Park Lake Mall
În ceea ce privește infrastructura, bucureștenii propun, printre altele, o „magistrală ciclabilă”, pentru bicicliștii care merg din zona de nord a Capitalei, spre centru și care se pun zilnic în pericol din cauza traficului auto de pe DN1.
„Cicliștii sunt forțați să utilizeze centrul benzii, deoarece canalele de lângă acostament nu permit deplasarea regulamentară a bicicletelor”, explică inițatorul proiectului, care propune construirea unor piste sau acoperirea gurilor de canal de pe șosea.
CITEȘTE ȘI FOTOREPORTAJ. Corespondență specială de la Madrid pentru Profit.ro: Violență pe străzile Barcelonei, contrademonstrații pașnice la Madrid UPDATE Guvernul catalan anunță - 2,26 milioane persoane au votat, 90% în favoarea separării de SpaniaUn alt proiect propune principiul de „liber dreapta” în toate intersecțiile semaforizate din București, cu scopul de a fluidiza traficul, inițiatorul estimând un buget de 100.000 de euro pentru acest lucru. Se mai propune la acest capitol și amenajarea unei piste de alergare din tartan, a unui culoar în jurul Herăstrăului, pe o lungime de aproximativ 6 kilometri, realizarea unei treceri pentru pietoni în dreptul intrării principale de la Park Lake Mall, precum și regenerarea Pieței Decebal - delimitată de str. Sf. Vineri, str. Elias Jacques, str. Lipscani și traversată de Calea Moșilor -, care a fost „mutilată” în perioada comunismului și „ignorată” în ultimii 30 de ani, terenurile din zonă fiind pline de gunoaie, neiluminate și ocupate de parcagii și câini maidanezi. Inițiatorul proiectului dorește pietonalizarea acestei piețe și amenajarea ei din punct de vedere peisagistic, precum și dispariția parcărilor, încadrându-se într-un buget estimativ de 200.000 de euro.
Spații verzi - locuri de joacă pentru copii - reamenajea Insulei Lacul Morii, terenurile neutilizate și pline de gunoaie transformate în grădini de legume
Unul dintre proiecte propune reamenajarea Insulei Lacul Morii, prin refacerea podului care leagă malul lacului de insulă, refacerea aleilor și a fântânii, montarea băncilor și plantarea florilor.
„Insula Lacul Morii pare în prezent o zonă părăsită și periculoasă. Odată cu o amenajare adecvată, aceasta poate să devină un punct de interes pentru întreg orașul”, se arată în justificarea proiectului.
Printr-un alt proiect se propune ca terenurile care, în prezent, nu sunt folosite, însă sunt pline de gunoaie, oameni ai străzi și câini maidanezi, să fie închiriate pe o „sumă simbolică” celor care vor să folosească aceste terenuri pentru amenajarea unor grădini de legume sau spații de relaxare.
Celelalte proiecte din această categorie vizează, în principal, extinderea zonelor verzi din Sectorul 6 (Prelungirea Ghencea, Drumul Taberei) și în Sectoarele 1 și 4.
Mobilitate, accesibilitate și siguranța circulației - amenakarea trotuarelor cu plante în ghiveci, parcări subterane, parcometre
În domeniul mobilității, accesibilității și siguranței circulației, proiectul „Trotuarul verde” propune amenajarea trotuarelor cu plante în ghiveci și interzicerea parcărilor ilegale. Acesta presupune și un „serviciu de ridicare” și unul de alertă, astfel că primăria va fi anunțată când un șofer a parcat pe trotuar, iar mașinile lăsate pe trotuar mai mult de 30 de minute vor fi ridicate și duse într-o parcare. Cele mai frumoase trotuare, arată proiectul, vor fi premiate de primărie, voluntarii implicați primind bani, biciclete, role și abonamente anuale pe RATB.
Tot în legătură cu parcările, altcineva propune ca acestea să fie construite sub curțile unor școli și licee sau sub domeniilor publice, iar un alt proiect vizează amplasarea unor parcometre în parcări, pentru contorizarea timpului în care mașina este lăsată acolo și impunea unei taxe pe oră. De asemenea, se mai propune eliminarea parcărilor de reședință, pentru ca oricine să poată parca pe orice loc de parcare liber, dar și crearea unei aplicații pentru telefonul mobil pentru identificarea locurilor de parcare libere din centrul orașului. Un alt bucureștean spune că locurile de parcare de la scara blocului ar trebui rezervate pentru posesorii de autoturisme electrice și că, în lipsa unor posesori de mașini electrice, locurile să fie repartizare temporar celorlalți cetățeni, urmând ca, atunci când cineva își va cumpăra mașină electrică, să primească respectivul loc de parcare. În același proiect se mai propune ca la scara blocului să fie instalate, la cerere, stații de încărcare pentru automobilele electrice.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Un gigant din lumea financiară și două nume mari din România, investigate de Consiliul Concurenței. De la ce a pornit totul„Se știe că în viitor toate mașinile vor fi electrice, putem grăbi acest proces implementând câteva măsuri simple. În momentul de față este foarte dificil să deții și să te deplasezi cu un autoturism electric în București. Nu există stații de încărcare, iar dacă vrei să îl incarci de la priza proprie, trebuie să locuiești la casă. La bloc nu poți parca mașina electrică aproape de o priză din cauza celorlalte mașini pe benzină care ocupă locurile de parcare”, explică inițiatorul proiectului, care estimează costuri zero de la primărie pentru proiectul său.
Un alt cetățean propune ca o zi pe săptămână, centrul Capitalei să aibă traficul rutier restricționat, cu excepția mijloacelor de transport în comun.
„Pentru a concura cu marile orașe din lume și pentru a avea un aer curat în București, este nevoie de această măsură. Celelalte orașe au o zi pe lună sau se circulă doar în săptămânile pare/impare, dar eu propun să fim în top cu patru zile pe lună având circulația restricționată și promovarea transportului în comun”, se arată în proiect.
Printre proiectele din această categorie se numără și amenajarea a minim 100 de locuri de parcare pentru biciclete la cele mai utilizate stații de metrou, instalarea de camere de supraveghere în mijloacele de transport în comun, semnalizarea corespunzătoare a trecerilor de pietoni din Sectorul 2, zona Colentina, mutarea trecerilor de pietoni din intersecțiile din zona bulevardului Regina Elisabeta, pentru ca șoferii să nu aștepte trecerea pietonilor atunci când vor să schimbe direcția de mers.
Un alt proiect presupune dotarea instituțiilor publice cu rampe de acces pentru persoanele cu dizabilăți: „Deși Legea 448/2006 este în vigoare, persoanele cu dizabiltăți nu pot avea acces în cadrul unor instituții publice, deoarece acestea nu asigură o infrastructură accesibilă la sediul lor.
De asemenea, un locuitor al Sectorului 3 propune ca, în zona stației de metrou Republica, stația CFR Gara Titan Sud, peste calea ferată să fie amenajată o trecere, întrucât, spune el, calea ferată se află la un metru și jumătate mai jos de nivelul șoselei.
Infrastructura culturală - "Garaje culturale" în clădirile industriale, Parcul Carol readus la starea din 1940
În domeniul infrastructurii culturale, proiectul „Garaje culturale” propune preluarea în administrarea Primăriei Capitalei a unor clădiri industriale, precum Garajele Ciclop, Garajele Leonida, Garajele Rieber, Garajele Radiodifuziunii, Garajele Luterană, Garajele Venerei și Garajele Munții Tatra, și transformarea lor în spații culturale.
„Clădirile industriale au un farmec aparte și în urma unor concursuri de arhitectură și urbanism, acestea pot deveni extrem de atractive atât pentru locuitorii Capitalei, cât și pentru turiști. Reconversia acestor spații ar putea viza spații expoziționale, cafenele, restaurante și spații pentru evenimente. Ideea e că aceste spații ar trebui să devina spații vii, bine reconfigurate și gestionate”, explică inițiatorul.
Tot în acest domeniu, un alt bucureștean propune ca Parcul Carol I să fie transformat într-un parc muzeal prin refacerea structurii peisagistice originale, restaurarea și refacerea construcțiilor originale rămase și îndepărtarea tuturor modificărilor făcute după 1940.
CITEȘTE ȘI Cei mai mulți români au ales să-și petrească în țară concediul din acest anInfrastructura socială - facilități pentru familiile monoparentale, inclusiv program redus de lucru; case la țară pentru persoanele de peste 60 de ani
În domeniul infrastructurii sociale, cineva propune ca, în cazul familiilor monoparentale, să fie mărită alocația copiilor, scutirea de impozit pentru familii, organizarea unor activități extrașcolare, precum cursuri de dans sau canto pentru copii, dar și scăderea programului de muncă pentru părinte, de la opt la șase ore pe zi.
Proiectul „Viață nouă” din această categorie propune ca bucureștenii care au vârsta de peste 60 de ani și locuiesc în blocuri construite până în 1980 să cedeze apartamentele Primăriei Capitalei, care să le ofere la schimb o casă în zona rurală.
Printr-o altă inițiativă se propune înființarea unui centru multifuncțional de integrare soci-profesională a persoanelor vulnerabile, persoanele cu dizabilități, de etnie romă, șomeri sau migranți.
Smart City - internet wireless în autobuze, monitorizarea transportului public, platforma "baniilavedere" pentru transparența cheltuielilor municipalității
În domeniul smart city, un bucureștean propune instalarea de internet wireless în mijloacele de transport în comun. De altfel, primarul Capitalei, Gabriela Firea, anunța în ședința de consiliu general din 30 ianuarie, că RATB va iniția o procedură prin care în tramvaie, troleibuze și autobuze va exista internet gratuit pentru călători. La începutul lunii mai, RATB a publicat o ofertă pe portalul licitațiilor publice, fiind dispusă să încheie un contract pe 17 luni în valoare de 1,34 de milioane de euro pentru aceste servicii.
Alte proiecte vizează realizarea unei aplicații de monitorizare a transportului public, prin instalarea de tracker GPS pe fiecare vehicul al RATB, astfel încât bucureștenii să poată vedea în timp real unde se află acestea, precum și crearea unei aplicații pentru telefoanele mobile pentru ca cetățenii să poată trimite sesizări către Primăria Capitalei.
„În momentul de față, comunicarea dintre cetățean și autoritățile locale nu se realizează în parametri optimi. Sistemul actual nu încurajează cetățenii să se implice în comunitate și să își dezvolte simțul civic prin trimiterea de idei/propuneri către Primărie sau prin semnalarea problemelor pe care le întâmpină în viața de zi cu zi (de exemplu: iluminat defect, mobilier stradal stricat, spațiu verde deteriorat etc.)”, se arată în descrierea proiectului.
Altă platformă propusă spre implementare este „baniilavedere”, prin care municipalitatea să publice datele bugetare, oferind, astfel, transparență, precum și cea care să cuprindă toate proiectele, programele și acțiunile întreprinse de primării, finalizate, în derulare și preconizate în perioada următoare.
Un alt cetățean propune modernizarea site-ului Primăriei Capitalei, spunând că actualul este învechit și greu de utilizat: „Informația în acest moment nu este accesibilă și nici utilizabilă, în general. De asemena, documentele care prezintă bugetul și rectificările bugetare trebuie să fie afișate în format electronic (nu doar PDF scanat)”.
Sănătate - stropirea străzilor cu substanță anti-praf, campanii de informare despre igienă și controale medicale
În domeniul sănătății, unul dintre proiectele propuse vizează obținerea unui aer mai curat și mai puțin poluat, propunând stropirea șoselelor cu o substanță specială pentru prevenirea pe termen lung a ridicării prafului de pe drumuri, urmând, astfel, exemplul țărilor vest europene. Nu este specificată, însă, denumirea substanței.
Printr-un alt proiect din acest domeniu se propune inițierea și desfășurarea unor campanii de informare și educare despre importanța igienei și controalelor medicale periodice. Potrivit acestui proiect, se propune oferirea unui control medical general gratuit pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 8 și 10 ani din școlile care vor participa la proiect, organizarea de sesiuni de informare de o oră la fiecare clasă ținute de psihologi sau medici pediatri, precum și organizarea unui concurs cu premii.
Conform proiectului de hotărâre aprobat în unanimitate în ședința de Consiliu General din 30 august, pot propune proiecte în cadrul campaniei „Propune pentru București” persoanele cu domiciliul sau reședința în București, care au cel puțin 18 ani. Proiectul propus va apărea pe site-ul primăriei în maxim trei zile de la trimitere, timp în care o comisie formată din reprezentanți și specialiști din cadrul Primăriei Capitalei îl va evalua. Fiecare cetățean poate formula o singură propunere de proiect prin intermediul secțiunii de pe site-ul primăriei, dedicată campaniei.
Pentru a depune proiecte și pentru a vota, cei interesați trebuie să-și creeze un cont de utilizator în secțiunea dedicată campaniei. După afișarea proiectelor, aceștia pot vota online o singură dată proiectul care le-a plăcut.
CITEȘTE ȘI „Exorcistul” a fost detronat, după 44 de ani, ca filmul horror cu cele mai mari încasări din toate timpurilePropunerile de proiecte trebuie să se încadreze într-unul dintre domeniile: infrastructură, amenajare / reabilitare spații publice, spații verzi – locuri de joacă pentru copii, mobilitate și siguranța circulației, infrastructură culturală, inrastructură socială, smart city, sănătate.
Comisia de evaluare formată din reprezentanți ai municipalității, va analiza proiectele depuse în perioada 9 octombrie – 3 noiembrie 2017, iar între 6 și 17 noiembrie va avea loc etapa de vot. În 24 noiembrie vor fi afișate rezultatele finale.
La finalul campaniei, 20 dintre cele mai votate proiecte vor fi incluse în bugetul municipalității pe anul 2018, bugetul maxim alocat pentru un proiect fiind de 200.000 de euro cu TVA inclus.