Opinii: Politica europeană, între ambiție și rezonabilitate

scris 6 nov 2023

Un influent politician român din Parlamentul European îmi mărturisea recent la Bruxelles, cu ton anecdotic, că nu există politică publică europeană care să nu fie “ambițioasă”. Numai că, adăuga cu tâlc europarlamentarul, “și boul e ambițios”.

Ideal este ca aceste ambiții ale decidenților europeni de a construi politici publice înaintea altora să aibă la bază și multă rațiune, iar obiectivele propuse să fie realizabile și rezonabile pentru toți cei implicați, astfel încât să fie ferite a primi atribute de veleități cu iz bovin.

Urmărește-ne și pe Google News
Întreabă un prieten CITEȘTE ȘI Întreabă un prieten

Politicile legate de schimbările climatice și de protejarea mediului sunt un bun exemplu în acest sens. Uniunea Europeană și-a stabilit obiectivul să își reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55 % până în 2030, comparativ cu 1990, și să devină neutră din punct de vedere climatic până în 2050. Prin Legea europeană a climei, aceste obiective sunt obligatorii pentru întreaga Uniune și implicit pentru toate statele sale membre, iar țintele sunt foarte ambițioase și necesită schimbări profunde, unele chiar nepopulare.

Lumea are la orizont cea de-a 28-a conferință a Națiunilor Unite privind schimbările climatice (30 noiembrie-12 decembrie 2023, Dubai), denumită mai frecvent COP28 și care va face un bilanț al progresului global în ceea ce privește Acordul de la Paris. Iar Uniunea Europeană vrea să demonstreze lumii că este un lider real în procesul de decarbonizare a sectorului său energetic. Dar, pe măsură ce UE se străduiește pentru un viitor mai curat, regulamentele sale trebuie să acorde prioritate strategiilor rentabile, care nu sugrumă creșterea economică și care nu impun sarcini nejustificate nici unui stat membru, mai ales celor al căror sector energetic are particularități istorice unice la nivel european.

Așadar, Uniunea Europeană are ambiția de a construi o economie neutră din punct de vedere al carbonului până la jumătatea secolului, devenind un model în lupta globală împotriva schimbărilor climatice. Printre căile-cheie ale procesului e decarbonizare a UE se numără și atenuarea emisiilor de metan, iar modul de a realiza acest obiectiv trebuie să fie rezonabil din punct de vedere economic, orientat spre rezultate tangibile dar și spre realitatea și particularitățile fiecărui stat membru.

Un exemplu concret: atenția deosebită dată de un regulament european monitorizării și raportării emisiilor de metan din puțurile de petrol și gaze inactive. În cei aproape 160 de ani de când a scris istoria petrolului la nivel european și mondial, România are peste 50.000 de sonde forate, dar doar o foarte mică parte din acestea mai sunt operaționale astăzi. Accentul ar trebui să se pună pe monitorizarea marilor contributori la emisiile de metan, fără a risipi resurse într-un proces de monitorizare a puțurilor inactive de-o veșnicie, proces ce ar fi astfel extrem, exagerat și cheltuitor de eforturi substanțiale ce ar putea fi orientate către preocupări de mediu mai presante.

Când pui un anunț de recrutare, dar nu ai observat că s-au schimbat vremurile CITEȘTE ȘI Când pui un anunț de recrutare, dar nu ai observat că s-au schimbat vremurile

 România s-ar putea confrunta cu un uluitor cost de peste 1 miliard de euro în următorul deceniu, dacă Regulamentul european nu găsește o formulare mai echilibrată. Acest cost transferat consumatorilor poate umfla prețurile la energie și subminează securitatea aprovizionării. Gazele naturale - și mai ales cele ce la Marea Neagră - pot să joace un rol esențial în tranziția energetică a Europei, implicit a României. Pe măsură ce continentul se îndreaptă treptat către o economie decarbonizată, se așteaptă în mod natural să scadă emisiile de metan. Dar orice reglementare care umflă artificial costurile operaționale ar putea deraia această progresie și ar putea pune în pericol extinderea producției de energie regenerabilă în UE.

Este nevoie deci de o abordare echilibrată – una care nu numai că promovează obiectivele comune de mediu, ci care este și judicioasă din punct de vedere economic. E nevoie de o abordare ambițioasă, dar de o ambiție însoțită de multă rațiune și rezonabilitate.

Daniel Apostol este director general al Federației Patronale de Petrol și Gaze

viewscnt
Afla mai multe despre
daniel apostol
opinie