COVID-19 reprezintă o provocare uriașă la nivel global, din perspectiva sănătății publice, a economiei și a vieții sociale. Răspândirea rapidă a virusului creează presiune asupra sistemului de sănătate, iar restricțiile impuse de autorități și, mai ales, păstrarea distanței sociale prin izolarea la domiciliu, afectează semnificativ viața socială a oamenilor. Totodată, economia globală și economiile naționale sunt grav afectate de epidemia de COVID-19, multe entități economice urmând să se confrunte cu lipsa de lichiditate în perioada următoare, ceea ce pune în pericol existența a numeroase afaceri la nivel național.
COVID-19 este o mare provocare pentru toată lumea fotbalului. Aceasta se confruntă astăzi cu o situație necunoscută, cel puțin pentru generația actuală de sportivi și manageri. Competițiile oficiale și antrenamentele au fost suspendate pe tot continentul european, ca urmare a măsurilor luate de către autorități. Din această cauză, jucătorii nu se mai pot antrena, cluburile nu mai pot onora abonamentele și biletele suporterilor conform datelor programului de disputare a meciurilor, televiziunile sunt private de transmiterea în direct a jocurilor de fotbal, iar partenerii comerciali nu mai beneficiază de vizibilitate și activări pe stadioane și nici de oportunitățile de reclamă pe TV oferite de transmiterea în direct a evenimentelor sportive.
În articolul de față ne propunem să analizăm care vor fi efectele COVID-19 asupra cluburilor de fotbal, ținând cont de dinamica situației actuale, care implică o incertitudine majoră în privința momentului reluării activității normale.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cu siguranță că la acest moment, în contextul izolării întregii societăți, obiectivul major al tuturor cluburilor de fotbal îl constituie protejarea sănătății jucătorilor, a staff-ului și a familiilor acestora. Acest lucru implică suspendarea antrenamentelor și menținerea jucătorilor la domiciliu.
Totodată, pe termen scurt, cluburile trebuie să adopte măsuri pentru a-și proteja afacerea, iar acest lucru înseamnă optimizarea contractelor în vederea reducerii cheltuielilor pentru perioada următoare. Cluburile vor trebui să reducă costurile pe toate fronturile și, mai ales, să reducă salariile jucătorilor prin intermediul renegocierii contractelor sau chiar a accesării unor scheme de șomaj, mai ales acolo unde situația financiară a clubului impune o astfel de decizie, iar legislația permite accesarea unor astfel de facilități. De asemenea, cluburile vor angaja în continuare costuri pentru întreținerea arenelor sportive, chiar dacă acestea nu vor putea fi folosite în perioada următoare.
Cluburile vor putea beneficia de măsurile de protecție economică adoptate de autorități, dar este puțin probabil ca guvernele să elaboreze pachete speciale de protecție pentru sport, atâta timp cât la acest moment sănătatea publică și sectorul medical reprezintă domenii prioritare pentru autorități.
Presiunea asupra fluxului de monetar va fi generată de faptul că toate cluburile de fotbal sunt dependente, mai ales de veniturile din bilete și din valorificarea colectivă a drepturilor de televizare prin intermediul ligilor. Totodată, chiar și în situația reluării competițiilor în perioada următoare, cel mai probabil jocurile se vor disputa fără spectatori, ceea ce va avea un impact destul de important asupra raporturilor dintre cluburi și partenerii comerciali, interesați de vizibilitatea și activările la stadion.
În continuare ne propunem să analizăm două scenarii de lucru pentru perioada următoare.
În primul scenariu vom lua în calcul posibilitatea ca toate jocurile rămase din acest sezon sau o parte dintre acestea să fie disputate, cu porțile închise. În cadrul acestui scenariu, veniturile din bilete și abonamente, precum și cele din sponsorizare și publicitate, vor cunoaște, în cazul campionatelor din Anglia, Germania, Franța, Italia sau Spania, o reducere semnificativă. În privința veniturilor din valorificarea drepturilor de televizare, în situația disputării tuturor meciurilor, este posibil ca ligile și deținătorii de drepturi să ajungă la înțelegeri care să nu afecteze valoarea contractelor, lucru mai puțin probabil în situația în care se vor putea disputa doar o parte din jocuri.
În acest scenariu, impactul asupra cluburilor românești va fi mai mic deoarece, cu câteva excepții, acestea nu înregistrează venituri semnificative din bilete și abonamente. Totodată, veniturile din sponsorizare și publicitate nu vor fi grav afectate, deoarece multe companii profită de expunerea de pe stadioane pentru a avea vizibilitate pe TV.
CITEȘTE ȘI În ce direcție se îndreaptă piața de coworking?În cel de-al doilea scenariu, vom lua în calcul posibilitatea ca toate jocurile rămase de disputat din acest sezon să fie anulate. În această situația, veniturile din bilete și abonamente, vor deveni practic inexistente, iar veniturile din sponsorizare și publicitate vor fi afectate sever. Este posibil ca în această situație suporterii să solicite returnarea banilor pe abonamentele și biletele deja achitate, ceea ce va crea o presiune suplimentară asupra bugetelor cluburilor. Totodată, există posibilitatea ca și veniturile din valorificarea drepturilor de televizare să cunoască o anumită reducere, corespunzătoare cu numărul de jocuri anulate. Este totuși posibil ca ligile și deținătorii de drepturi să găsească soluții pentru a împărți aceste pierderi pe durata rămasă din contract, pentru a nu afecta situația economică a cluburilor în sezonul următor.
Criza actuală generată de COVID-19 demonstrează slăbiciunea modelului actual de business al cluburilor de fotbal, extrem de dependente de încasările din bilete și din drepturile TV. Or, din cauza acestei dependențe, ligile vor căuta soluții pentru reluarea cât mai rapidă a competițiilor respectând, bineînțeles, obiectivul privind asigurarea sănătății jucătorilor și staffurilor cluburilor, lucru care va reprezenta o mare provocare atâta timp cât nu vor fi identificate soluții eficiente de vaccinare și tratament împotriva COVID-19.
În ceea ce privește provocările pe termen lung, industria sportului va trebui să țină cont de provocările economice și sociale generate de criza actuală, precum și de limitările care vor fi impuse de guverne până la eradicarea epidemiei.
Actuala criză vine și cu oportunități deoarece toate cluburile se află în situația de a a-și reanaliza modelele de finanțare, punând un accent mai mare pe diversificarea veniturilor, lucru posibil și prin dezvoltarea unor modele noi de afaceri în zona de E-Sports și de realitate virtuală.
COVID-19 reprezintă o oportunitate de analiză și regândire a modelelor de finanțare și de afacere în fotbalul românesc. În această perioadă dificilă, cluburile au oportunitatea de a se reapropia de zona locală și a avea inițiative sociale în comunitate. Totodată, ele au posibilitatea de a înțelege necesitatea asigurării unui flux monetar corect, printr-o bună administrare a clubului din partea managementului.
Nu în ultimul rând, această perioadă este extrem de bună pentru construirea unității în cadrul familiei fotbalului românesc, atât la nivelul FRF și LPF, instituții care guvernează fotbalul, cât și la nivelul fiecărui club, unde jucătorii trebuie să înțeleagă că reducerile salariale nu reprezintă o măsură împotriva lor, ci un demers pentru construirea unui viitor mai bun, după încheierea crizei generate de COVID-19.
Justin Ștefan este Secretar General al Ligii Profesioniste de Fotbal