Va revigora războiul din Ucraina Organizația Mondială a Comerțului?

scris 25 mai 2022

Invazia Rusiei în Ucraina a sporit gradul de înțelegere asupra problemelor globale și a interconectivității. Pe lângă preocupările legate de problemele geopolitice și de apărare, vedem o atenție reînnoită în privința stării comerțului internațional. După ce a continuat politicile comerciale distructive ale lui Donald Trump timp de mai bine de un an, administrația președintelui american Joe Biden pare să fi recunoscut, în sfârșit, importanța unor relații comerciale puternice. Statele Unite organizează consultări cu Uniunea Europeană pentru a extinde cooperarea în domeniile comerțului și tehnologiei, precum și cu alții, în chestiuni ca agricultura.

O mare oportunitate de a inversa moștenirea lăsată de Trump va avea loc în iunie, când miniștrii Comerțului din 164 de state membre și 25 de țări observatoare se vor întâlni la Geneva pentru cea de-a 12-a Conferință ministerială a Organizației Mondiale a Comerțului. Întâlnirea nu poate veni suficient de repede. Economia mondială are nevoie cu disperare ca OMC să fie restaurată, astfel încât să poată juca rolul valoros pe care îl avea înainte de președinția lui Trump.

Urmărește-ne și pe Google News

Datorită OMC și predecesorului său, Acordul General pentru Tarife și Comerț, sistemul comercial multilateral deschis a avut un succes atât de mare timp de 70 de ani după cel de-al Doilea Război Mondial. Spre marele lor merit, SUA au condus lumea în crearea instituției și în susținerea dezvoltării acesteia. Statele membre au convenit să își supună politicile comerciale statului de drept, ceea ce, la rândul său, a permis comercianților să se angajeze cu încredere în schimburile internaționale.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Principiile esențiale ale OMC sunt întreite: țările nu trebuie să facă discriminări între alți membri ai OMC atunci când își administrează politicile comerciale; guvernele trebuie să trateze cetățenii și entitățile străine aflate sub jurisdicția lor la fel ca pe firmele naționale; și toate statele membre trebuie să mențină politici comerciale deschise, cu excepția unor circumstanțe speciale.

OMC a adoptat protocoale suplimentare importante legate de aspecte precum comerțul cu produse din sfera tehnologiei informației, comerțului agricol, în ceea ce privește standardizarea formularelor vamale și altele. La fel de important, a servit mult timp drept for de soluționare a litigiilor comerciale dintre țări. În cazul în care un exportator susținea că tratamentul aplicat într-o țară importatoare încalcă normele OMC, OMC dispunea de proceduri pentru a soluționa această acuzație.

În fapt, mecanismul de soluționare a diferendelor (DSM) al OMC a fost considerat pe scară largă drept una dintre funcțiile sale cele mai de succes. În cazul unei plângeri, OMC notifica partenerul comercial al reclamantului și stabilea un termen pentru negocieri directe. În cazul în care nu se ajungea la o soluție satisfăcătoare, era numit un grup special pentru a audia cazul și a-și prezenta concluziile. Dacă se constata că țara acuzată a încălcat normele OMC, aceasta putea fie să-și modifice comportamentul, fie să facă apel la organul de apel, ai cărui șapte membri erau numiți de către membrii OMC în unanimitate pentru mandate de patru ani. Decizia organului de apel era obligatorie pentru părți.

Dar lucrurile s-au schimbat atunci când administrația Trump și-a preluat mandatul la începutul anului 2017. Pe lângă faptul că au impus tarife vamale pentru oțel, aluminiu și alte bunuri (multe dintre ele din motive dubioase de securitate națională), au cerut renegocierea Acordului nord-american de liber schimb și a altor acorduri comerciale și au instigat un război comercial cu China, SUA au refuzat să aprobe noi numiri în cadrul organului de apel. Ca urmare, DSM - "bijuteria coroanei" OMC - nu mai are acum niciun membru și este defunct. În absența acestuia, un grup de 25 de state membre ale OMC și conducerea OMC au convenit asupra unei proceduri provizorii multipartite de arbitraj în apel (MPIA), care va urma un proces foarte asemănător cu cel al DSM.

Dacă administrația Biden este serioasă în ceea ce privește corectarea greșelilor predecesorului său, ar putea folosi reuniunea ministerială din iunie pentru a se alătura acordului MPIA și a începe să negocieze o nouă declarație de principii fundamentale. Odată ce se va ajunge la un acord, acesta ar putea permite restabilirea completă a unui DSM obligatoriu și a unor criterii mai clare pentru stabilirea excluderilor legate de securitatea națională, reglementarea comerțului cu produse de îngrijire a sănătății și a comerțului electronic și pentru abordarea problemelor de mediu.

Deși principiile esențiale ale OMC, cum ar fi nediscriminarea, sunt foarte dezirabile, invazia Rusiei în Ucraina reprezintă o excepție evidentă. O astfel de agresiune justifică sancțiuni atât pentru a împiedica activitățile militare rusești, cât și pentru a asigura aprovizionarea coaliției care sprijină Ucraina.

În aprilie, secretarul american al Trezoreriei, Janet Yellen, a declarat că SUA și aliații săi nu trebuie "să permită țărilor să se folosească de poziția lor pe piață în ceea ce privește materiile prime, tehnologiile sau produsele-cheie pentru a avea puterea de a ne perturba economia sau de a exercita o influență geopolitică nedorită". Susținând că acordurile comerciale ale SUA ar trebui să favorizeze "friend-shoring" (relocarea producției în statele aliate, sau prietene – n.t.), Yellen a declarat că SUA vor lua acum în considerare "construirea unei rețele de acorduri comerciale plurilaterale pentru a încorpora elemente ale economiei moderne".

Dar, întrucât este la fel de important să se păstreze sistemul comercial deschis, acest nou principiu al politicii comerciale va trebui să fie definit cu atenție. Există riscul ca cei care au motive pur protecționiste să beneficieze de rubrica "friend-shoring" și există întrebări cu privire la criteriile pentru "prieteni". Ce se întâmplă dacă o țară "prietenă" își înlocuiește guvernul cu unul ostil SUA? Ce se întâmplă dacă un producător dintr-o țară prietenoasă utilizează inputuri importate dintr-o țară neprietenoasă? Doctrina "friend-shoring" trebuie să fie clarificată, pentru a nu ajunge să descurajeze lanțurile de aprovizionare și alte relații comerciale care ar aduce mari beneficii partenerilor comerciali.

Dacă sprijinirea prietenilor poate fi făcută în concordanță cu un sistem comercial multilateral deschis și cu regulile OMC (poate cu o limitare clară și minimă pentru comerțul cu țările care nu sunt prietene), aceasta va rezolva o problemă spinoasă de politică publică. În timp ce detaliile noului principiu sunt abordate, totuși, eforturile de a promova MPIA și o eventuală restaurare a DSM ar trebui urmărite cu seriozitate.

Anne O. Krueger, fost economist-șef al Băncii Mondiale și fost prim director general adjunct al Fondului Monetar Internațional, este profesor-cercetător principal de economie internațională la Școala de Studii Internaționale Avansate a Universității Johns Hopkins și cercetător principal la Centrul pentru Dezvoltare Internațională din cadrul Universității Stanford.

Copyright: Project Syndicate, 2022.

www.project-syndicate.org

viewscnt
Afla mai multe despre
organizația mondială a comerțului
rusia
ucraina