Președintele SUA, Joe Biden [2], și echipa sa nu au prea multă apreciere pentru modul în care gestionează economia americană.
Conștienți de faptul că în 2024 alegerile prezidențiale vor depinde de condițiile economice, sau de percepția asupra condițiilor economice, președintele a început să se promoveze ,repetând mantra că "Bidenomics funcționează [3]". Dar deși Bidenomics poate că funcționează, mesajul nu funcționează. Un sondaj CBS/YouGov realizat între 26 și 28 iulie i-a acordat lui Biden un rating de aprobare de doar 34% [4] în ceea ce privește economia.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Explicația pentru această impresie negativă este simplă: inflația. Oamenii percep, pe bună dreptate, inflația ca pe o taxă pe veniturile lor.
Atunci când șomajul este scăzut și reușesc să găsească un loc de muncă, oamenii atribuie acest lucru ambiției individuale, nu gestionării economiei de către guvern. Dar atunci când se confruntă cu prețuri mai mari la magazinul alimentar sau la stația de alimentare, ei consideră că este vina altcuiva.
Întrebarea, desigur, este a cui. Iar această întrebare este complicată de faptul că recenta criză inflaționistă din America a avut cauze multiple. Acest lucru nu scutește administrația Biden de răspundere. Rescue Plan, pachetul de stimulare de 1.900 de miliarde de dolari anunțat pe 20 ianuarie 2021, prima zi de mandat a președintelui, a oferit un sprijin viguros pentru cheltuieli.
În retrospectivă, putem spune: prea viguros. Împreună cu două pachete de stimulare adoptate de Congres în 2020, ajutorul de 2.200 de miliarde de dolari semnat de președintele Donald Trump în martie, și măsurile de ajutorare economică în valoare de 900 de miliarde de dolari, semnate de Trump în decembrie, Congresul și președintele au oferit 200 de miliarde de dolari pe lună sub formă de reduceri de taxe și creșteri de cheltuieli pentru a compensa un deficit de 30 miliarde de euro lunar de venituri.
Puterea suplimentară de cumpărare de care s-au bucurat gospodăriile le-a consolidat finanțele, dar a dat un impuls inflației.
Între timp, lipsurile legate de COVID și întreruperile lanțului de aprovizionare au împiedicat firmele să satisfacă această cerere crescută. De exemplu, penuria de semiconductoare a împiedicat producția de automobile și, astfel, prețurile mașinilor noi și second-hand au crescut vertiginos. Cel mai important a fost eșecul Rezervei Federale de aanticipa presiunea inflaționistă și de a acționa preventiv. Fed a așteptat până în martie 2022, când inflația globală era de aproape 8%, pentru a începe să crească ratele dobânzilor. Dacă Fed ar fi început să acționeze cu un an mai devreme, când inflația a accelerat prima dată, lucrurile ar fi evoluat diferit.
Istoricii din viitor vor atribui probabil eșecul Fed tendinței de a privi condițiile economice prin oglinda retrovizoare. Pericolul real pentru o mare parte din deceniul precedent a fost deflația, nu inflația. A fost nevoie de timp - prea mult timp - pentru ca factorii de decizie monetară să recunoască faptul că circumstanțele s-au schimbat și să să reacționeze în consecință.
În plus, politica monetară este un instrument rudimentar pentru a face față inflației cauzate, chiar și parțial, de șocuri negative ale ofertei. Cu perturbări ale lanțului de aprovizionare deja omniprezente, Fed a avut motive să fie îngrijorată că majorările preventive ale dobânzii, chiar dacă ar fi evitat inflația, ar înrăutăți condițiile de aprovizionare deja precare, distrugând o economie încă fragilă.
CITEȘTE ȘI După acțiunea afirmativăAstfel, SUA poate că au greșit cu privire la inflație, dar administrația Biden a fost responsabilă pentru doar parțial pentru acest lucru.
Întreruperile de aprovizionare legate de COVID nu au fost din vina sa. Nici reacția întârziată a Fed. Într-adevăr, Biden a dat dovadă de reținere prin faptul că nu a făcut presiuni asupra băncii centrale, spre deosebire de președinții anteriori, cum ar fi Richard Nixon [5] și Donald Trump [6].
Acum, când inflația cheltuielilor de consum personal a revenit la aproximativ 3%, în scădere cu aproape două treimi față de vârf, va primi Biden mai mult credit pentru realizările sale economice? Răspunsul va depinde, în primul rând, de o recunoaștere publică largă a faptului că inflația a scăzut. Orice astfel de realizare nu va fi imediată. Șocuri le asupra inflației pe termen scurt tind să persiste. Îngrijorările trecătoare legate de inflație pot avea un impact măsurabil [7] asupra speranțelor și temerilor legate de inflație pe termen lung.
Această lentoare a convingerilor de a se adapta la condițiile economice reale este probabil să fie și mai pronunțată într-o epocă a știrilor false, când consumatorii și alegătorii primesc informații prin intermediul camerelor de ecou mediatice care le spun doar ceea ce sunt obișnuiți să audă. Dacă li se spune că inflația galopantă este încă o problemă chiar dacă nu este așa [8], decalajul perceptual ar putea fi nedefinit.
CITEȘTE ȘI Poate comunismul bazat pe AI sa functioneze?Biden ar trebui să își promoveze celelalte realizări. O rată a șomajului de 3,5% este o realizare. Ratele de șomaj scăzute din punct de vedere istoric pentru negri și hispanici sunt o realizare. La fel este și faptul că majorarea salariului nominal în 2022 pentru americanii de culoare angajați cu normă întreagă a fost de 11,3%, față de 7,4% pentru forța de muncă în general.
Dar președintele ar trebui să recunoascăcă inflația a fost o realitate dureroasă pentru americani. El ar trebui sublinieze că amploarea problemei a fost acum mult mai mare decât în trecut. Și trebuie să spere că miturile politice nu îneacă realitățile statistice pentru următoarele 15 luni.
Copyright: Project Syndicate, 2023.
www.project-syndicate.org [10]
Barry Eichengreen este profesor de economie și științe politice la University of California, Berkeley
Linkuri:
[1] http://ednet.project-syndicate.org/cms/cms.cgi?cmsid=76633bfe479688c6616f2272c8246e5
[2] https://global.oup.com/academic/product/in-defense-of-public-debt-9780197577899?cc=cz&lang=en&
[3] https://www.project-syndicate.org/columnist/joseph-biden-jr
[4] https://www.theguardian.com/us-news/2023/jul/01/joe-biden-bidenomics-2024-reelection-economy
[5] https://www.cbsnews.com/news/economy-opinion-poll-2023-07-30/
[6] https://fraser.stlouisfed.org/files/docs/meltzer/jep_2006_abrams_how_richard_nixon.pdf
[7] https://www.reuters.com/article/us-usa-fed-trump-idUSKCN1VB1I2
[8] https://www.federalreserve.gov/monetarypolicy/files/FOMC20091201memo05.pdf