Panica instaurată de Coronavirus pe burse și războiul prețurilor declanșat pe piața petrolului, în principal între Arabia Saudită și Rusia, pot aduce unele avantaje consumatorilor, inclusiv celor români. Astfel, carburanții se pot ieftini cu 10-15% (cu peste 50 de bani/l) în urma prăbușirii prețului petrolului cu aproximativ 45% comparativ cu cel de la mijlocul lunii februarie, când prețul benzinei a coborât sub 5 lei/l. Asta în cazul în care prețul internațional al petrolului va rămâne mai mult timp la nivelul actual.
Luni dimineață, petrolul Brent (de referință pe piața europeană și autohtonă) cu livrare în luna mai era tranzacționat la un nivel de aproximativ 32 dolari pe baril pe bursa londoneză ICE Futures Europe Exchange, în scădere cu 30% față de nivelul de închidere a ședinței de vineri și cu aproape 45% față de nivelul înregistrat la mijlocul lunii februarie, când litrul de benzină a coborât în România sub 5 lei/l.
Luni, în Moldova, zona cu cei mai ieftini carburanți din România, prețul benzinei scăzuse sub 5 lei/l în majoritatea stațiilor. La Bacău, de exemplu, cazurile de stații cu prețuri de peste 5 lei erau marginale.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În București, pe Șoseaua Alexandriei și în vecinătate, prețurile benzinei la toate stațiile OMV Petrom și Lukoil erau mai mici de 5 lei/l.
În prezent, în urma deciziei de eliminare a supraaccizei, statul încasează accize și TVA de aproximativ 2,57 lei/l de pe urma comercializării benzinei (la un preț de 5 lei/l). Restul de 2,43 lei/l este încasat de companii, care trebuie să acopere costurile operaționale și cele cu achiziția materiei prime și să mai și realizeze profit.
Cu alte cuvinte, statul va încasa aceleași accize la orice preț al petrolului (doar TVA se va diminua puțin), în timp ce din partea lor de 2,4 lei/l companiile ar urma să suporte ieftinirile.
Potrivit unui studiu mai vechi al Comisiei Europene, raportul dintre ieftinirea/scumpirea petrolului și ieftinirea/scumpirea carburanților ar fi unul de 3 la 1. Ceea ce sugerează că ponderea materiei prime în prețul final ar fi de aproximativ o treime, restul fiind taxe și costuri operaționale.
Numai că ultimele au un caracter fix, ceea ce face ca, la ieftiniri masive ale prețului internațional al petrolului, scăderile de prețuri la pompă să fie mai reduse procentual.
Cu alte cuvinte, chiar dacă prețul petrolului a scăzut cu 45% de la jumătatea lunii februarie până în prezent, probabil că societățile comerciante de carburanți nu vor ieftini însă benzina și motorina cu 15%, dat fiind caracterul fix al costurilor (mai puțin al celui cu achiziția materiei prime).
Însă, în cazul în care războiul comercial declanșat la nivel internațional va menține prețul Brent-ului în apropierea cifrei de 30 de dolari pe baril, ieftiniri de 10% sau 50 de bani pe litru nu sunt excluse.