În hotelurile de la Năvodari ale lui Mohammad Murad, printre cele mai luxoase de pe litoral, vin oameni de afaceri, vedete și politicieni, în general oameni cu bani care își permit să plătească 200 de euro pe noapte pentru un apartament. Paradoxal, cel mai consumat produs nu este caviarul și nici carnea, ci banalii cartofi. Dar pentru asta este nevoie ca cel mai mare hotelier de la mare să meargă personal la piață și să-i aleagă.
Cum începe sezonul, la 1 iunie, Murad se duce în piață și analizează cartofii; alege 10 tipuri, care îi plac mai mult, vine cu ei la hotel și se apucă să-i curețe singur și să-i prăjească, după cum a susținut într-o întâlnire cu presa. Ia câțiva prieteni și gustă din fiecare cartof, iar la final aleg cel mai bun soi. "Pentru că nu toți merg bine la prăjit. Unii sunt mai buni pentru piure", povestește acesta.
După ce s-a decis care tip de cartofi se pretează cel mai bine la prăjit, Murad se întoarce în piață și cumpără toată cantitatea oferită la vânzare, dar în aceeași zi, ca să nu schimbe cartofii.
Cartofii, la complexul Phoenicia din Năvodari, sunt numărul 1, susține Murad. "Te uiți la ei, așa... frumoși! Cartofi!", se mândrește el. La hotelurile sale, continuă omul de afaceri, se consumă cartofi foarte mult, iar el face în așa fel încât turiștii să mânânce cât mai puțină carne la all inclusive sau demipensiune. "E o strategie: dacă ai cartofi buni, mănânci mai mult cartofi și renunți la carne".
Murad afirmă că la Phoenicia Resort se consumă, în sezon, în jur de trei tone de cartofi pe zi, la peste 2.000 de turiști. În această cantitate intră nu doar cartofii prăjiți, ci și ce se folosește pentru diverse alte tipuri de mâncare.
Dar nu doar cartofii fac parte din strategia de business a lui Murad în ceea ce privește mâncarea. El se gândește să introducă din vară un mic dejun pe etaje, unde să se poată bea o cafea și mânca un corn. Va fi un lucru în plus pentru turist, care are la dispoziție și sala mare de mic dejun, Murad anticipând însă că, prin această invenție, iese mai ieftin.
"Cel care bea pe etaj o cafea, mănâncă un croissant, se mai uită la televizor, se mai ceartă cu nevasta și nu mai are chef să se ducă la micul dejun, unde are și omletă, și carne, și mezeluri, și brânzeturi, care pe mine mă costă mai mult", explică hotelierul.
Avantajele pe care i le dai tu clientului sunt, de fapt, avantajele tale, adaugă omul de afaceri: "El simte că m-a păcălit, pentru că are mâncare la dispoziție, pe etaj, iar eu simt că l-am păcălit, pentru că l-am convins să nu mai ia mezeluri, care mă costă mai mult. Asta e afacere, când avantajele sunt pentru ambele părți".