Scăderea vânzărilor PC-uri a pus presiune pe producători în ultimii ani să se adapteze pentru a rămâne în piață. Compania chineză Lenovo vrea să fie mai agresivă pe piața de laptopuri ultraportabile și convertibile, pe cea de gaming și de stații de lucru detașabile și să intre în piața de AR și VR și, în același timp, să-și protejeze afacerea clasică de PC, explică Pascal Bourguet, vicepreședinte Lenovo pentru regiunea EMEA, responsabil cu partea de produse.
Lenovo a lansat o gamă nouă de servere și vrea să facă din divizia de data center cel mai important factor de creștere al companiei. În paralel, însă, trebuie să aibă grijă de piața sa clasică de PC, de unde vine cea mai mare parte a vânzărilor, o piață în scădere, unde cifrele IDC arată că gigantul chinez a pierdut primul loc în fața HP la începutul anului.
“Piața de PC-uri a făcut niște greșeli în trecut, mișcând lucrurile prea repede, în cursa pentru ultimul producător rămas în picioare (…) Această cursă către numărul unu afectează și profitabilitatea”, spune Bourguet, într-o întâlnire cu presa la New York.
“Laptopul clasic, cu ecran de 15 inchi, se duce în prăpastie, scade cu câte 20% anual”, explică oficialul Lenovo.
Producătorii au dificultăți în a păstra clientela atunci când aceasta schimbă produsele la o nouă generație. “70% nu cumpără din nou același brand. Se uită după alte criterii”, spune Bourguet.
“E o piață sensibilă la preț. O variație de 10-20 de euro are impact pe volum”, spune Bourguet. Companiile trebuie să fie, astfel, atente atunci în a împăca cererea cu oferta.
Pe lângă preț, contează și afinitatea pentru brand, în condițiile în care există ceva care să-l detașeze de competiție, și nu vorbim neapărat o distincție tehnologică. Un exemplu de bune practici în acest sens e Apple, explică oficialul Lenovo.
„Apple a adus afinitate pentru produs, deși produsul în sine nu era special”, spune Bourguet despre iPad. “E vorba de experiența consumatorului. Așa vindeau milioane de produse”.
Compania chineză, cu vânzări anuale de 43 de miliarde de dolari, caută să puncteze mai mult în ceea ce se cheamă “customer experience”. “Vrem să fim mult mai orientați în jurul consumatorului decât înainte”, susține executivul Lenovo.
Noua gamă de produse Lenovo se va axa pe materiale mai bune de construcție, o ramă îngustă a monitorului, tastatură mai bună și o gamă mai sofisticată de culori, explică Bourguet.
Pe partea de software, Lenovo vrea să reducă volumul de bloatware (programe preinstalate care nu sunt dorite sau nu oferă nimic utilizatorilor) de pe dispozitivele sale, prin Lenovo app chooser, care va permite clienților să aleagă ce programe să fie instalate la prima utilizare. “E mai important să faci clientul să se simtă bine e mai bine decât să iei niște bani de la parteneri”, spune vicepreședintele Lenovo pentru Europa, Orientul Mijlociu și Africa.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Băncile au angajat la începutul anului și au avut cei mai profitabili salariați. S-a terminat cu restructurarea?La nivel de strategie mare, Lenovo vrea să accelereze pe nișele unde vânzările sunt înfloritoare, dar și să intre pe piețele unde anticipează un boom, în timp ce-și protejează cota pe piața clasică de PC
“Convertibilele, dispozitivele de dimensiuni mici, se vând bine”, spune Bourguet. Lenovo contează în această piața pe brandul Yoga. Lenovo a început să conteze și pe piața de smartphones în afara Chinei, după achiziționarea Motorola de la Google în 2015 și a ajuns pe locul 4 după cota de piață, deși startul n-a fost unul prea bun din punct de vedere al vânzărilor.
Vânzările la nivelul pieței au crescut cu 32% în termeni anuali pentru plăcile grafice, cu paroape 20% pentru solid state drives, cu 20% pe laptopurile ultraslim și cu 7% pe convertibile, arată Bourguet.
Compania vrea să crească cota de piață până la finele anului fiscal la 27% în Europa, ceea ce presupune o creștere de jumătate de punct procentual în fiecare trimestru.
Lenovo vrea să fie mai agresivă și pe piața de gaming, unde mizează pe brandul Legion și este în competiție cu producători precum Asus, dar și pe cea de stații de lucru detașabile.
Compania a lansat la New York, la evenimentul Transform, ThinkStation P320 Tiny, cea mai mică stație grafică certificată ISV (Independent Software Vendor), bazată pe placa grafică Nvidia Quadro.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Fiscul ia în calcul extinderea controalelor cu accent pe prevenție. Unele amenzi vor fi înlocuite cu avertismente și timp să te conformezi voluntarLenovo crede că va crește și vânzările de monitoare concomitent cu cele de laptop-uri, mizând pe adaptabilitatea portului USB Type C, care permite atât încărcarea dispozitivelor, cât și conexiunea directă la un monitor.
Firma lucrează și la sisteme de realitate augmentată (AR) și realitate virtuală (VR). În cazul tehnologiei VR a intrat într-un parteneriat cu Google, care a lansat platforma Dreamcast și a lansat serviciul de video 3D la 180 de grade pe platforma YouTube.
În acest an se împlinesc 25 de ani de la lansarea ThinkPad, marca legendară construită de IBM și vândută chinezilor în 2005. Cu această ocazie, Lenovo va lansa o ediție aniversară, dedicată fanilor, care va include elemente retro, precum o tastatură clasică, spune David Hill, șeful secției de design și vicepreședinte Lenovo.
Modelul original ThikPad avea o grosime de 56 de milimetri și se vindea cu până la 10.000 de dolari. În pofida prețului ridicat, a fost un succes, iar designul a fost, în mare, păstrat până în ziua de azi, deși ultimele ediții au ajuns la o grosime de numai 16 milimetri. IBM și Lenovo au vândut cumulat peste 100 de milioane de unități ThinkPad.