EXCLUSIV Francois Bornibus, CEO Lenovo EMEA: În piața IT, extinderea este absolut critică pentru supraviețuire. În România, nu vedem încă revirimentul consumului de PC, dar sunt mari speranțe în piața de telefoane și echipamente pentru firme

EXCLUSIV Francois Bornibus, CEO Lenovo EMEA: În piața IT, extinderea este absolut critică pentru supraviețuire. În România, nu vedem încă revirimentul consumului de PC, dar sunt mari speranțe în piața de telefoane și echipamente pentru firme

Francois Bornibus, director executiv Lenovo EMEA

scris 7 iun 2017

Să fii numărul unu în piața de PC-uri la nivel mondial nu e suficient. Extinderea e absolut critică pentru supraviețuire, pentru că, dacă piața ta de bază dispare, dispari și tu, spune Francois Bornibus, directorul executiv al Lenovo pentru  Europa, Orientul Mijlociu și Africa (EMEA). Achiziția Motorola, pe care Lenovo a mizat să conteze în piața de smartphones a meritat la modul absolut, spune Bornibus. În România, compania chineză nu vede încă revirimentul consumului în achiziția de PC-uri , dar își pune mari speranțe în piața de telefoane și cea de echipamente destinate firmelor.

Lenovo, cu o cotă de 27% în trimestrul I pe piața de PC din România, a cumpărat divizia de PC a IBM în 2005 și, dintr-o companie cunoscută mai ales în China, a ajuns apoi lider al pieței globale. Extinderea și achizițiile au continuat. În 2014, Lenovo a plătit 2,9 miliarde de dolari Google pentru Motorola Mobility și alte 2,3 miliarde de dolari către IBM pentru divizia de servere destinate afacerilor mici. Cât de important este pentru o companie de tehnologie să se extindă?

Urmărește-ne și pe Google News

“Este absolut critic!”, spune Francois Bornibus pentru Profit.ro. Înainte să vină la Lenovo, Bornibus a lucrat pentru companii precum Palm sau Nokia, care au ieșit din piață. De aici trage un exemplu.

EXCLUSIV Modificările pregătite pentru legea 51% alimente locale, în cazul căreia Comisia Europeană a decis declanșarea infringementului CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Modificările pregătite pentru legea 51% alimente locale, în cazul căreia Comisia Europeană a decis declanșarea infringementului

“Problema cu Palm este că avea un singur produs. Și piața a dispărut. Au încercat să facă telefoane, dar erau prea mici, deci n-au mai putut să continue. Nu trebuie să fii dependent de o singură piață!”, spune directorul executiv pe Europa, Orientul Mijlociu și Africa al Lenovo.

Extinderea în toate ariile posibile pare să fie strategia dominantă a companiilor globale din IT. Google, după ce a atins o dominație aproape totală de piață cu motorul de căutare, a cumpărat Youtube, apoi a creat Android, Chrome și acum a ajuns la mașini care se conduc singure.

Bornibus spune că este loc de creștere în piața PC, dar că nu mai e loc de o dublare a veniturilor, pentru că piața e în scădere de ani buni. Și acest an va fi unul de scădere, iar în viitor toată lumea speră la o stabilizare. Dar e loc de creștere pe alte direcții. “Piața de telefoane e mare, noi suntem mici. Ne putem dubla, tripla sau cvadrupla afacerile pe această piață? Cu siguranță! Asta ne dă o șansă să ne creștem semnificativ veniturile”, spune directorul Lenovo, care aplică aceleași perspective de creștere și pe piața de servere, unde cota de piața a companiei este de 8% acum.

Lenovo a pariat pe piața de smartphones, însă anul trecut încă nu era deloc mulțumită de stadiul integrării Motorola și de veniturile din această direcție. Istoria e plină de achiziții eșuate ale producătorilor de telefoane de către companii mari. HP a eșuat cu Palm, Microsoft cu Nokia, BenQ cu Siemens Mobile, TCL cu Alcatel. A meritat achizița făcută de Lenovo?

“Absolut! În trecut vindeam telefoane doar în Asia și în niște țări din Europa de Est. Era imposibil să vindem telefoane Lenovo în Europa de Vest. Acum, cu Motorola, putem să vindem în America de Nord, în America Latină în Europa de Vest”, spune Bornibus și explică strategia companiei de a se axa pe brandul Moto în Europa și de a consolida cele două organizații producătoare de telefoane – Lenovo și Motorola – într-una singură, cu cercetare și dezvoltare integrată.

Lenovo a vândut 3 milioane de bucăți Moto Z, modelul cu cele mai înalte specificații făcut de companie. “Când am lansat acest produs, nimeni nu se aștepta să vindem atâtea telefoane de top”, explică managerul Lenovo.

EXCLUSIV Mariana Gheorghe: Prețul scăzut al petrolului s-ar putea menține mai mult decât ne-am așteptat. Ce se întâmplă cu prețurile la pompă? Perspectivele pieței vor fi anunțate la Profit Energy.forum CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Mariana Gheorghe: Prețul scăzut al petrolului s-ar putea menține mai mult decât ne-am așteptat. Ce se întâmplă cu prețurile la pompă? Perspectivele pieței vor fi anunțate la Profit Energy.forum

Vânzările pe telefonie sunt în creștere, cu un avans al volumului de 20% în ianuarie-martie 2017, față de aceeași perioadă din 2016.

Lenovo a făcut un profit net de 535 de milioane de dolari în anul fiscal 2016, care s-a încheiat la 31 martie, față de o pierdere de 128 de milioane de dolari în 2015. Veniturile companiei au scăzut cu 4,2% la 43 de miliarde de dolari.

Bornibus explică revenirea pe profit prin creșterea eficienței operaționale și dispariția efectelor nerecurente ale achizițiilor din 2014, care au inclus și costuri de restructurare.

Compania merge și în alte noi piețe. Recent, a anunțat un parteneriat cu Google pentru un nou sistem de realitate virtuală (VR) – o pereche de ochelari în sistemul Daydream, dezvoltat de Google. Spre deosebire de sistemele VR de mare performanță existente, noii ochelari VR sunt independenți, fără a fi nevoie de un telefon mobil sau de conectarea prin cablu la un calculator ori de senzorii externi pentru poziționare. Prea multe detalii despre noua tehnologie nu există încă, însă Bornibus spune că ochelarii vor permite vizionarea live la 360 de grade a imaginilor din alte colțuri ale lumii și că vor fi foarte foarte accesibili.

Care sunt perspectivele în piață în perioada următoare?

“Piața de PC va fi dură în acest an. Piața de telefoane stagnează, piața de servere stagnează. Piața, în general stagnează. Dar sunt oportunități mari pentru Lenovo, chiar dacă piața stagnează. Avem o cotă de doar 4% pe telefoane, de 8% pe servere”, susține Bornibus, care adaugă că revenirea ușoară a economiei europene nu se vede în vânzările de hardware.

Nici consumul exuberant din România nu se vede în piața de PC, explică și Aurel Nețin, country manager Lenovo România.

EXCLUSIV Impozitul pe venit nu va mai fi reținut la sursă pentru angajați, profesii independente, deponenți și jocuri de noroc. Obligația rămâne valabilă la vânzarea imobilelor CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Impozitul pe venit nu va mai fi reținut la sursă pentru angajați, profesii independente, deponenți și jocuri de noroc. Obligația rămâne valabilă la vânzarea imobilelor

Piața a scăzut anul trecut cam cu 10% pe PC, ce include notebook-uri, laptopuri, segmentul mare și companii, arată Nețin. Pe telefoane mobile arată ceva mai bine.

“Piața de smartphones este încă în creștere. Nu s-a săturat. Piața de servere este undeva stabilă”, spune directorul reprezentanței locale a Lenovo.

La nivel de computere, evoluția tehnologiei n-a mai adus noutăți foarte mari din rândul principalilor jucători – Microsoft și Intel -, explică Nețin, iar oamenii încă se agață de PC-urile vechi. Un al doilea motiv pentru care piața nu mai crește ca în anii 2007-2008 e legat de ceea ce oficialul Lenovo numește consumerizarea pieței, unde anterior piața era predominant una de tip commercial.

“Utilizatorii au început să-și dorească din ce în ce mai multe facilități la echipamentele de calcul cumpărate, facilități pe care le aveau ca utiliatori fizici de PC-uri, iar între timp au apărut dispozitive noi care au luat o bună parte din piața de PC-uri. Și anume tabletele, care au avut un boom extraordinar acum 3-4 ani de zile, au explodat, și ulterior smartphone-urile”, arată Nețin.

Tabletele, care au fost pentru mulți primul contact cu un dispozitiv ce seamănă a calculator, au început de asemenea să-și piardă rapid din alură. Piața a scăzut cu 5% în primul trimestru.

“La tablete ajungi foarte repede la un nivel de saturație. O schimbi la 5 ani, iar scăderea a fost mai dramatică în trimestru trecut pentru că mai mulți jucători locali au ieșit din competiție. Românii sunt inventivi și creativi și antreprenori și vreo 3-4 ani de zile piața de tablete din România a fost dominată de niște jucători locali. Or mulți dintre ei au ieșit, mulți dintre ei au decis că sunt oportunități în altă parte”, spune Nețin.

La nivel de telefoane, Lenovo are o cotă de 7% în România. Creșterea a fost ținută în loc de lipsa contractelor cu operatorii de telefonie mobilă, care să includă în abonamente vânzarea telefoanelor.

“România are trei operatori mari, Orange, Vodoafone, Telekom. Pentru a avea o colaborare cu ei trebuia să fim listați la nivel de grup, ori la nivel de grup România era mai puțin reprezentativă în comparație cu țările mari. A fost o perioadă destul de dificilă de promovare și de penetrare a pieței din România. De anul trecut s-au semnat agreement-uri cu operatorii mari, astfel că avem toate atuurile necesare pentru a crește”, spune Nețin.

EXCLUSIV Pe Profit Insider, Telekom Romania intră pe zona bancară CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Pe Profit Insider, Telekom Romania intră pe zona bancară

Românii rămân însă prețioși la brand și cotele de piață sunt aliniate la fel ca în Vest, cu cei doi mari producători (Apple și Samsung) dominând, în timp ce pe partea de PC-uri merge pe prețul cel mai mic raportat la calitate, spune managerul Lenovo.

“Românul este avid de tehnologie și dacă își dorește tehnologie investește banii necesari să-și cumpere ce dorește (...) Chiar dacă la telefoane e greu să faci diferențierea, mai mult prin design și calitatea materialelor și mai puțin prin specificațiile tehnice, s-ar putea ca mulți dintre noi să facă eforturi și să cumpere ceva care este la modă, care se poartă, să spun frumos”, arată Nețin.

O oportunitate pentru piața de PC ar putea veni din partea statului, explică Nețin. Statul folosește încă sisteme vechi de calcul, multe pe Windows XP – sistem rămas fără suport și vulnerabil în fața atacurilor cibernetice, așa cum s-a văzut recent cu ransomware-ul Wannacry.

“Este clar că momentul în care sistemul public ar da drumul la investiții în infrastructura IT, și este absolut necesar, pentru că orice infrastructură are nevoie de PC-uri în final, indiferent despre ce fel de aplicații sau soluții vorbim, până la urmă se ajunge la PC-uri, s-ar accelera creșterea pieței”, spune Nețin.

viewscnt
Afla mai multe despre
lenovo
motorola
moto z
piata it
piata it romania
vanzari pc romania