Vara, când oamenii de afaceri, clientela de bază a hotelurilor din București, pleacă în concediu, aproape jumătate din locurile de cazare sunt goale. Cu toate acestea, există și hoteluri din București care vara se umplu, iar cererea depășește cu mult oferta. Clienții nu sunt turiști germani, englezi sau belgieni, ci braci germani, setteri englezi sau ciobănești belgieni.
Bucureștiul nu este extrem de tentant pentru turiștii străini, precum alte capitale europene ca Roma, Viena sau Praga. Cei pe care îi vedem ieșind sau intrând în hotelurile din Capitală sunt mai ales oameni de afaceri, care vara pleacă însă în concediu, iar Bucureștiul rămâne astfel cu hotelurile pe jumătate goale. Lunile cele mai slabe în hotelărie, în cazul Bucureștiului, sunt cele din iarnă - ianuarie și decembrie - urmate de august, după care vin lunile februarie și iulie, spune Călin Ile, președedintele Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR). Este însă de semnalat faptul că lunile de vară (august, dar mai ales iulie) au ieșit din acest top al codașelor și ajung la grade de ocupare medii de circa 64% (iulie) și aproape 60% (august).
În aceste luni slabe pentru hotelăria din București, apare o problemă a celor care au câini. Unii iau animalele cu ei în concediu, alții le lasă la rude sau prieteni, dar sunt destui pentru care singura variantă este hotelul pentru câini. Deschise în urmă cu 7-8 ani în București, aceste structuri de cazare, estimate că ar cumula astăzi în jur de 1.000 de locuri, sunt singurele hoteluri din București pline în lunile de vară.
CITEȘTE ȘI Confesiunile unui director de hotel all inclusiveToate cele 80 de locuri de la pet hotelul Ringstar din București sunt pline în luna august și au fost ocupate și în iulie, chiar dacă tarifele pe noaptea de cazare sunt cuprinse între 60 de lei și 95 de lei. În hotel sunt, în general, camere de interior care imită mediul în care trăiesc câinii și care sunt asemănătoare camerei unui apartament.
Robert Caraman, proprietarul Ringstar, spune pentru Profit.ro că această piață este împărțită între 3-4 mari hoteluri pentru animale, cu mai mult de 50 de locuri, și o serie întreagă de mici particulari, care gestionează mici pensiuni pentru animale. În paralel funcționează și o piață neagră foarte dezvoltată, al cărui număr real de camere este greu de estimat.
Tot 80 de camere are și pet hotelul Planeta Ham Ham din București, iar acestea sunt de patru tipuri: economy - padoc afară și cușcă, acoperite (45 de lei pe noapte), classic room - cameră de interior și terasă exterioară, cu trapă între ele (65 de lei/noapte), home style, care reproduce ambientul de acasă, cu fotoliu, covor, televizor și cameră web (85 de lei pe noapte) și VIP, dotată cu canapea, covor, televizor, cameră web și terasă individuală exterioară (120 de lei pe noapte).
CITEȘTE ȘI Alternativa la vacanța în Antalya este statul acasăTeodora Mastacan, customer relationship manager la Planeta Ham Ham, spune că, în această perioadă, cererea de locuri de cazare pentru animale în București este foarte mare comparativ cu oferta, pe care o estimează la aproximativ 1.000 de camere.
"Acum avem un grad de ocupare de 100% din iunie. Gradul de ocupare la noi este mare când sunt ocupate hotelurile din Mamaia. În perioada de iarnă, când este plin Predealul, este plin și la noi", spune Caraman. Hotelul său este deja rezervat în proporție de 60% pentru Crăciun, ceea ce anunță deja o mare aglomerație pe Valea Prahovei și în Poiana Brașov pentru sărbătorile sfârșitului acestui an.
Și hotelul Planeta Ham Ham este plin vara, de Crăciun, Revelion, de Paște,1 Martie, 8 Martie și Sfântul Valentin. În extrasezon, la fiecare zi liberă sau sărbătoare, gradul mediu de ocupare crește. "Acum, hotelul este ocupat 100%. Iulie și august sunt luni de concediu și funcționăm la capacitate maximă. În ultimii doi ani, lunile octombrie, noiembrie, februarie funcționăm la 60-70%. Depinde ce sărbători sunt și ce zile libere sunt acordate", afirmă Teodora Mastacan.
Perioada medie de ședere a unui turist patruped în hotel este de 7 zile, cam cât stau în general oamenii în concediu. Din totalul animalelor cazate, 80% sunt câini, iar restul, pisici.
"Clienții noștri nu plătesc neapărat un spațiu de cazare, ci responsabilitatea pe care o avem față de animalul pe care ni-l lasă. Oamenii își lasă animalele pe care foarte mulți le consideră membri ai familiei sau chiar îi consideră mai mult decât niște copii, iar responsabilitatea noastră este uriașă", crede Robert Caraman.
Tocmai de aceea, un astfel de business, tentant la prima vedere, este destul de dificil. Caraman spune că necunoscătorii idealizează acest tip de afacere, spunând că este ceva drăguț să ai grijă de animale și că ar fi job-ul ideal. În realitate, este un business complicat și necesită o investiție mare, de ordinul sutelor de mii de euro, cu amortizare lentă, într-o perioadă lungă de timp, de până la 10 ani. Un hotel serios are nevoie de un spațiu întreg pus la dispoziția câinilor, de un spațiu de cazare, un spațiu de plimbare și de joacă, parcare, multe alte anexe.
CITEȘTE ȘI FOTO Fostul hotel plutitor al Automobil Clubului Român intră în circuitul turisticTeodora Mastacan spune, la rândul ei, că acest business implică o mare responsabilitate, iar profiturile nu sunt foarte mari, deoarece banii sunt reinvestiți. Mobilierul se strică și permanent trebuie cumpărat altul.
Ca și la hotelurile de oameni, personalul este găsit foarte greu. Poate chiar mai greu. Cel mai greu este să găsești îngrijitori buni, afirmă Caraman, deoarece ei trebuie să fie oameni de o anumită factură psihică și fizică, care să înțeleagă animalele și să știe să lucreze cu acestea, dar să înțeleagă și oamenii, deoarece sunt responsabili în fața proprietarilor.
"Proprietarul ne încredințează animalul și ne sună de 5 ori pe zi. Dacă ni se încredințează un câine care își mănâncă coada, noi suntem de vină", spune el.
La rândul ei, Teodora Mastacan povestește că sunt cazuri în care câinii stau chiar și un an sau doi în pensiune. "Se mută oamenii de la apartament la casă, ceea ce durează, se naște un copil..." În acest caz, proprietarul plătește cazarea la preț preferențial, de 200 de euro pe lună cu mâncare la economy, deci 2.400 de euro pe an. "Vin, îl văd, îl scot la plimbare, ies cu el în parc... În opt ani au existat și două cazuri de căței abandonați la hotel", a mai spus ea.
CITEȘTE ȘI Prințul are mereu mâinile caldeComparativ cu afaceri similare din străinătate, piața din România este dificilă: foarte mulți câini au probleme, sunt needucați, nedresați și cu un potențial genetic prost, cu probleme fizice și psihice, după cum susține Robert Caraman, iar peste 80% din ei sunt luați fără niciun discernământ din pet-uri. "Există intermediari care îți livrează acasă puiul de câine într-o cutie. Îl comanzi pe internet și îți vine acasă, iar proprietarul nu realizează că își bagă în casă, pentru următorii 15 ani, un câine care poate avea numeroase probleme fizice și psihice", completează el.
Din acest motiv, peste 40% din câinii care ajung la hoteluri sunt agresivi sau au diverse probleme de comportament. Despărțirea de stăpân este un stres pentru animal, fiind o schimbare de mediu și chiar și de program. Unii nu mănâncă, altora le scade imunitatea de la stres.