Șeful ANAT, Alin Burcea, îl atacă pe ministrul Turismului: N-a realizat nimic până acum. A vrut într-adevăr oaie în loc de frunză

Șeful ANAT, Alin Burcea, îl atacă pe ministrul Turismului: N-a realizat nimic până acum. A vrut într-adevăr oaie în loc de frunză

Alin Burcea (stânga) și Mircea Dobre, în vremuri mai liniștite. Sursa foto: Facebook

Liviu Iancu
Liviu Iancu
scris 8 iun 2017

Ministrul Turismului, cu exepția a trei acțiuni punctuale de promovare în străinătate, n-a avut până acum nicio realizare, iar din bugetul de promovare, de 5 milioane de euro, a cheltuit doar 20.000 de euro, susține Alin Burcea, președintele ANAT. El a vorbit într-o conferință de presă despre acțiuni pe care le-a catalogat drept greșeli ale ministrului, precum închiderea birourilor externe de turism și propunerea ca oaia să ia locul frunzei în brandul turistic al României, ca și despre legea turismului, garantarea pachetelor turistice și vouherele de vacanță - întârziate, reducerea TVA la agențiile de turism - nerealizată.

Dintre șefii marilor patronate din turismul românesc, Alin Burcea rămăsese singurul care nu-l atacase pe ministrul Turismului, Mircea Dobre, și nu afirmase că nu a realizat mare lucru în mandatul său. Burcea a ieșit acum public la atac, într-o conferință de presă, mai virulent decât omologii săi, atingând toate punctele slabe ale ministrului, de la oaie până la birourile de turism din străinătate.

Urmărește-ne și pe Google News

 

 

"Este unul dintre pariurile ratate cu ministrul Mircea Dobre, sunt câteva lucruri pe care i le spunem degeaba. Se pare că nu dorește. Nici măcar nu cred că a înțeles, dar din punctul nostru de vedere treaba e destul de gravă, pentru că ne întâlnim și vorbim de cinci luni, dar se pare că vorbim limbi străine", a spus Burcea, referindu-se la comisionul agențiilor de turism, limitat în proiectul de ordonanță care se referă la voucherele de vacanță.

El s-a declarat nemulțumit de activitatea ministrului și a vorbit despre nerealizările acestuia în cele aproape șase luni de mandat, pe care le-a apreciat ca fiind mult mai mari decât realizările. La capitolul realizări, Burcea a indicat trei acțiuni punctuale de promovare, la Moscova, Madrid și Lisabona.

În ceea ce privește nerealizările, prima indicată a fost întârzierea Legii Turismului; proiectul lucrat de un grup creat la iniţiativa ministerului și din care fac parte organizațiile patronale ANAT, FPTR, HORA, CDR, dar care trebuia să fie postat pe site-ul ministerului, pentru dezbatere publică, până la 1 iunie.

"În ceea ce privește legea turismului, care este o altă promisiune a ministrului Dobre, au fost două întâlniri modeste, iar promisiuneacă va fi gata la 1 iulie nu e sustenabilă. De la 1 iulie poți, eventual, să o trimiți în Parlament, cu șanse să fie votată undeva prin martie 2018. Deci, o mare «reușită» a actualului minister este că nici măcar nu poate fi vorba de un proiect de lege a turismului votat în acest an", a afirmat Burcea.

El arată că o altă promisiune a minstrului, și anume că va sprijini reducerea TVA pentru agențiile de turism la 9%, a rămas de asemenea nerealizată. În același timp, nu a fost concretizată până acum nicio soluție pentru garantarea banilor turiștilor. "Ce i-am solicitat noi n-a reușit să facă. N-a apucat să facă nimic; 9% TVA și garanțiile au rămas undeva în aer. Până în momentul de față am reușit să <<producem>> o adresă din partea ministrului de Finanțe că ne sprijină cu TVA 9%, dar ne oprim aici, iar a doua poveste se leagă de garantarea banilor turiștilor. Lucrurile sunt senzaționale și rămâne cum am stabilit.  Am avut o întâlnire pe tema asta și, după șase luni de mandat, nu am reușit nimic", s-a plâns Burcea.

Cine mulge oile plătite din banii noștri CITEȘTE ȘI Cine mulge oile plătite din banii noștri

ANAT, mai spune șeful asociației, a urmărit cu stupoare campania furibundă declanşată de Ministerul Turismului împotriva reprezentanţilor în străinătate, prezentaţi ca niste îmbuibaţi care au "prăduit" bugetul public. Toţi reprezentanţii acestor birouri, continuă Burcea, au susținut concursuri pe post în anumite momente, nu au fost numiţi. Au fost luni în care Ministerul Turismului nu le-a plătit la timp chiriile birourilor şi locuinţelor, 
ajungându-se la situaţii penibile cărora angajaţii au fost nevoiţi să le facă faţă și nu au avut bani de combustibil de multe ori, mai spune șeful ANAT.

"N-am înțeles ce vrea să facă Mircea Dobre cu birourile de turism, dar este grav că s-au desființat niște posturi. Întrebarea mea e ce punem în loc. Noi am desființat niște posturi în străinătate și n-am pus nimic în loc. Motivațiile ministrului sunt bizare și multe dintre ele de sorginte comunistă, că de ce stă persoana cutare de 16 ani la post. Așa era pe vremea lui Ceaușescu, dacă stăteai la post, ori erai colonel plin, ori aveai pile. Eu cred că din punctul nostru de vedere, dacă ieși puțin din lumea asta românească trebuie să-ți dai seama că nu poți să intri în societatea aristocratică vieneză venit de la București. Sunt Gheorghe din România, sunt foarte deștept și vreau ca lumea să mă asculte. În Viena îți trebuie 2-3 ani doar ca să cunoști lumea și să te bage în seamă", afirmă Burcea.

Dacă acești oameni au fost ineficienți, continuă el - dar arată că se îndoiește de acest lucru - este pentru că n-au fost coordonați și n-au avut bani. "Ministrul spunea că 70% din bani s-au dus pe cazare. E de minte de gâgă că n-au mai avut bani de promovare. Cum poți să ceri rezultate unui singur om, pe un întreg continent, și fără bani? Or să vii și să spui că România nu are turiști pentru că sunt niște oameni ineficienți la birouri este o prostie", a mai spus acesta.

Șeful ANAT a vorbit și de ineficiența promovării din minister și a amintit că ministrul Dobre le-a spus recent agențiilor că au fost cheltuiți doar 20.000 de euro din bugetul de promovare de 5 milioane de euro.

Întrebat dacă ai săi colegi prezenți la ultima întâlnire cu ministrul i-au confirmat sau nu că acesta a pus problema ca frunza din logo-ul brandului să fie înlocuită cu oaia, Burcea a răspuns: "Sigur că da, a dat un exemplu și a spus că logo-ul cu frunza nu semnifică România și a zis <<hai să venim cu un alt logo care să-i ducă pe străini cu gândul la România>>, și a dat exemplu Miorița"

Din punctul lui Burcea de vedere, Miorița nu e un logo bun, pentru că nu știu nici măcar românii balada, iar s-o înțeleagă un neamț e complicat. "Cred că sunt țări mai nimerite decât noi care să aibă logo oaia, pentru că nu suntem mari crescători de oi și nu facem nici berbec la grătar ca turcii", a mai spus el.

viewscnt
Afla mai multe despre
burcea
anat
dobre
nerealizari