Antifrauda fiscală ne împiedică să plătim taxa, prin declarația 088 – de înregistrare în scopuri de TVA – iar, conform directivei UE, avem această obligație. Din punctul meu de vedere, este un motiv de infringement de la Comisia Europeană, a declarat, în cadrul conferinței TaxEU, Dan Schwartz, managing partner, RSM România.
Prin procedura de infringement – de încălcare a legislației comunitare de către un stat membru - respectivul stat este obligat să respecte normele de legislație. Procedura are mai multe etape, iar în cazul în care, pe parcurs, legislația nu este adaptată cerințelor, se ajunge la acționarea la Curtea de Justiției a UE și la sancțiuni financiare.
Pentru a obține codul de TVA, firmele trebuie să depună la Fisc formularul 088 privind intenția și capacitatea de a desfășura activitate economică. Codul de TVA este solicitat fie la înființare, în aceeași zi cu înregistrarea la Registrul Comerțului, fie pe parcursul activității, dacă este depășit plafonul cifrei de afaceri de 220 mii lei, sau la notificarea ANAF, dacă se schimbă asociații, administratorii ori sediul.
La începutul acestui an, companii cu vechime în piață au fost anunțate că trebuie să depună formularul, într-un termen scurt, de 15 zile, pentru că făcuseră modificări în acționariat sau de sediu. Documentația care trebuie atașată este foarte complexă și necesită mult timp de pregătire, mai ales în cazul firmelor mari. Situația a nemulțumit mediul de business, însă șeful Fiscului, Gelu Ștefan Diaconu, a declarat, într-un comunicat, că procedura este imperios necesară.
CITEȘTE ȘI Avalanșă de notificări de la Fisc: Cum a ajuns TVA o cheltuială neprevăzută pentru firmeDan Schwartz a declarat că are mari îndoieli că această procedură împiedică intrarea în piață a evazioniștilor, însă este sigur că ridică mari probleme business-ului onest. „Contribuabilii necinstiți nu au nevoie de cod de TVA, evaziunea nu se face cu hârtii”, a spus el.
„Încercăm să obținem o ușurare a termenelor, a complexității informației și a periodicității depunerii formularului”, a declarat Angela Roșca, managing partner, Taxhouse, care a menționat că a participat la discuții pe acest subiect cu reprezentanții ANAF și ai mediului de afaceri.
Ea a precizat că există o mare rezistență a ANAF, mai ales în cazul procedurii pentru firmele noi. „Cine trece de sita ANAF, trece, cine nu, nu, pentru că ANAF nu este interesat că omoară business și că nu mai vor să se înființeze firme din cauza condițiilor de înregistrare a codului de TVA”, a adăugat Angela Roșca.
În cazul celorlalți, care se reînregistrează, se discută ca depunerea să aibă loc marginal, de exemplu, să se aducă documentație doar pentru schimbările făcute, și nu pentru toate celelalte întrebări.