Românii care au ales să își petreacă vacanța de sărbători în străinătate au avut de ales între destinații de schi și sporturi de iarnă, pachete turistice de tip city-break în orașe europene și destinații exotice îndepărtate, dar chiar dacă au beneficiat de un număr mare de zile libere, doar 10.870 de turiști români au apelat la agențiile de turism pentru petrecerea Revelionului în străinătate, restul preferând să își organizeze excursia pe cont propriu.
Astfel, numărul turiștilor care au apelat la agenții a scăzut cu aproximativ 2% față de anul 2019, aceștia cheltuind aproximativ 6,015 milioane de euro. Cei mai mulți și-au cumpărat pachete pentru destinații de schi și sporturi de iarnă în Austria, Franța, Italia și Bulgaria, reiese din calculele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).
Turismul românesc a fost marcat în ultimii ani de insolvențe sonore, între care agențiile de turism Paravion.ro, Mareea și Genius Travel, dar și de sinuciderea patronului Omnia Turism, George Negru. În plus, în 2018, Ministerul Turismului a retras sute de licențe ale agențiilor de turism, în urma neregulilor descoperite.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Acum, ca și anul trecut, pentru destinații externe, anul acesta s-a menținut interesul pentru destinații tip city-break, precum și pentru țările cu clima caldă din zona Orientului Mijlociu, cum ar fi Egipt, Maroc, Istanbul sau Dubai. Printre preferințele românilor s-au aflat și destinațiile exotice, precum Republica Dominicană, Maldive, Singapore, Mauritius și Thailanda.
Turism semi-organizat și rezervările online
De la an la an, românii tind să-și organizeze pe cont propriu vacanțele, folosind sisteme de rezervări online pentru a-și cumpăra servicii turistice. Majoritatea rezervă în special biletul de avion și cazarea în destinații externe, renunțând la serviciile de masă și agrement, pe care le achiziționează la fața locului, arată Federația.
În același timp, circa 170.000 de turiști și-au petrecut Revelionul 2019/2020 în stațiunile din țară, cu 2,5% mai mult decât în anul precedent, unde au cheltuit aproape 44 de milioane de euro, în creștere cu 10%, comparativ cu Revelionul 2018/2019.
În acest an de Revelion, Guvernul a acordat două zile libere personalului bugetar, zilele de 27 decembrie și 3 ianuarie, turiștii români putând să se bucure de un sejur prelungit de 4-5 zile în destinații interne sau externe. Cu toate acestea numărul turiștilor nu a crescut semnificativ comparativ cu anul trecut, însă voucherele de vacanță au compensat lipsa zăpezii din unele stațiuni din țară, stimulându-i să vină.
CITEȘTE ȘI FOTO Turcia vrea propria marcă auto: președintele Erdogan a prezentat primele două mașini electrice "România rămâne principala opțiune de vacanță atât a turiștilor români, dar și a unui număr din ce în ce mai mare de turiști străini care au început să ia în calcul țara noastră ca destinație de Revelion. Tarifele de cazare accesibile, mâncarea mai ieftină decât oriunde în destinațiile concurente și distribuirea voucherelor de vacanță au ajutat la majorarea numărului de turiști. Cu toate acestea, vremea caldă, anormală pentru această perioadă, a scăzut cererea pentru destinațiile de schi interne și externe", spune Dragoș Răducan, prim-vicepreședintele FPTR.
Revelionul în România
Ca în fiecare an, destinațiile cu tradiție au fost cele mai solicitate, înregistrându-se la nivel național o creștere a numărului de turiști cu 2,5% față de anul trecut.
Așa cum era de așteptat, cel mai mare număr de locuri vândute de Revelion s-a înregistrat în turismul rural, 58.500 de turiști petrecându-și noaptea de Revelion la pensiuni, cu 2.6% mai multi față de anul trecut. În aceste destinații s-au înregistrat sejururi de până la cinci nopți datorită pachetelor consistente de servicii.
Stațiunile balneare au găzduit de sărbătorile de iarnă peste 25.600 de români, în scădere cu 9.3 %, față de anul trecut. Creșteri s-au înregistrat în zonele montane, unde 49.300 de persoane au optat să-și petreacă vacanța de Revelion la munte, cu 32.4% mai mult față de anul trecut, principalele stațiuni montane fiind arhipline in aceasta perioada. Chiar daca drumurile de acces spre statiuni au fost foarte aglomerate, vremea a fost extrem de caldă, nespecifică acestei perioade și în continuare lipsesc posibilitățile de agrement alternativ sporturilor de iarnă, romanii s-au deplasat în număr foarte mare în stațiunile cu tradiție.
CITEȘTE ȘI FOTO Control ANPC la Penny Market - un șoricel printre alimentePentru ofertele de Revelion ale hotelurilor din marile orașe ale României au plătit peste 31.500 de persoane, aproximativ același număr ca și în anul anterior. Chiar dacă vremea a fost frumoasă, în Delta Dunării și pe litoralul românesc numărul turiștilor a fost destul de scăzut din cauză că numărul locurilor de cazare încălzite a fost restrâns.
În ceea ce privește tarifele percepute în perioada Revelionului, se constată că acestea s-au majorat față de 2019 cu o medie de 12%, cu mult sub creșterea elementelor care compun tariful, cum ar fi utilitățile și salariile, care au avut creșteri de până la 25% în anul 2019, diferența fiind compensată prin scăderea TVA-ului, dar mai ales prin scăderea profitului hotelurilor Astfel, românii au cheltuit peste 210.857 milioane de lei pentru achiziționarea pachetelor de Revelion în țară, în creștere cu 17.5% față de anul anterior. Ca deobicei cele mai căutate zone au fost Valea Prahovei, Poiana Brașov, Păltiniș, Rânca, Strajă, Călimănești, Felix și zonele tradiționale rurale Bran-Moieciu, Maramureș, Bucovina.