Introducerea legislației GDPR a avut un impact serios asupra modului în care retailerii online își pot derula afacerile, iar 2019 ar putea aduce probleme pentru cei care nu au implementat măsurile în mod corespunzător, amenda primită de Google fiind un semnal în această privință, a anunțat, luni agenția de e-commerce ContentSpeed.
În ianuarie, Commision Nationale de L’informatique et des Libertes (CNIL), instituția de supraveghere privind protecția datelor din Franța, a amendat Google cu 50 de milioane de euro pentru încălcarea regulilor europene privind protecția datelor și transparența în sistemul de operare Android, arată news.ro.
Schimbările legislative la nivel european privind protecția consumatorului care au apărut în ultimii ani au influențat afacerile retailerilor online, iar efectele acestor schimbări se vor resimți și în 2019, potrivit ContentSpeed.
”În România, majoritatea companiilor au implementat o versiune «mioritică» a ceea ce prevede GDPR. Multe companii s-au bazat pe faptul că nu există norme foarte clare și suficienți angajați la autoritatea însărcinată cu controlul conformității. Google tocmai a primit o amendă de 50 milioane euro pentru nerespectarea prevederilor GDPR. Deci, procesul abia începe”, a declarat Business Development Manager al ContentSpeed, Doina Vîlceanu.
Ea a atras atenția că sunt multe companii care-și derulează afacerile în online și care au crezut că pot scăpa cu un singur pop-up disclaimer cu mesajul ”acest site folosește cookies”, dar nu este deloc suficient.
”Multe companii au mers în continuare pe avertizările de tip pop-up, dar vor trebui să revină și să efectueze modificările necesare privind consimțământul explicit pentru diferitele tipuri de cookies utilizate de site și pseudonimizare, adică anonimizarea datelor colectate”, a explicat Doina Vîlceanu.
Totodată, ea consideră că implementarea corespunzătoare a normelor GDPR nu va fi singurul factor care va influența ecommerce-ul românesc, ea atrăgând atenția și asupra digitalizărilor, automatizărilor, a cerințelor tot mai ridicate ale clienților în a relația lor cu magazinele online B2C și B2B.
În plus, clienții au început să dicteze tendințele. Tot mai multe persoane încep să comande online produse din diverse nișe, au cerințe tot mai ridicate legate de serviciile care aduc plus valoare, sunt mai informați, iar retailerii trebuie să fie atenți la așteptările lor, potrivit lui Vîlceanu.
”Acum câțiva ani, online se comandau cu precădere electronice și electrocasnice. Acum au explodat produsele de larg consum și cele alimentare. Ceva de neconceput până de curând. Clientul se așteaptă ca livrarea să fie promptă, preferabil și gratuită. Prin urmare, vocea consumatorului devine tot mai relevantă”, a spus Doina Vîlceanu.
Ea consideră că firmele ar trebui să dezvolte comunități în jurul propriului brand, să asculte și să comunice intens cu proprii clienți.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Dubaiul va avea magazine Carrefour plutitoare care vor deservi bărci și iahturiÎn plus, la nivel global, încă din 2017 a început trendul în rândul marilor retaileri să închidă magazine fizice și să redistribuie bugetele către canalul de vânzări online. În România, magazinul online este încă în competiție cu deschiderea unei locații fizice, potrivit lui Vîlceanu.
”Urmează să se propage acest val de conștientizare și la noi. Cu siguranță, marii retaileri vor înțelege că online e mai ieftin, iar veniturile generate de acest canal de vânzare sunt similare cu ale unei locații de top din mall, costurile fiind la nici 10% din cele ale unei locații fizice. Acest trend se va accentua o dată cu creșterea numărului de cumpărători online”, a spus Vîlceanu.
Directorul general al eMag, Iulian Staciu, spunea, în cadrul GPeC, că întreaga piață de retail din România este estimată la aproximativ 45 de miliarde de euro, în 2018, ceea ce înseamnă că piața de e-commerce (3,5+ miliarde euro) reprezintă circa 8% din total retail, în creștere semnificativă față de 5,6% în 2017 și circa 4% în 2016.