Dintre românii care pleacă vara la mare în străinătate, mai mult de 80% caută vacanțe all inclusive, arată președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism, Alin Burcea, care deține agenția Paralela 45.
Motivul: turiștii vor să știe că toate cheltuielile sunt deja plătite și că găsesc totul într-un singur loc.
Datele actuale relevă că turiștii români de litoral sunt sedentari și nu mai caută excursii opționale, ci preferă să rămână în complexul all inclusive, încercând să se odihnească și să-și refacă forțele. Șeful ANAT remarcă faptul că, în urmă cu zece ani, românii care plecau în excursie în Antalya cumpărau în jur de trei excursii opționale pe sejur, dar acum abia dacă mai pleacă într-o astfel de excursie.
Comportamentul turiștilor s-a schimbat substanțial în ultimii 25 de ani. La început, mulți dintre cei aflați în concediu în străinătate plecau de la restaurant cu mâncarea în cameră și, ca o compensație a faptului că multe dintre produsele de acolo nu se găseau în magazinele și restaurantele românești, încercau să consume cât mai mult. După ce au depășit această etapă, au intrat în faza atracției pentru produsele din carne, dar și aceasta s-a încheiat.
CITEȘTE ȘI ANAT: Litoralul va avea anul viitor 5.000 de camere all inclusive, cu 65% mai mult decât acum"Românii au scăpat de obsesia de acum 25 de ani, când își luat mâncare în cameră de la hotel. Am auzit foarte multe discuții de la cei care pleacă: femeile întreabă acum de fructe. Oamenii vor all inclusive, dar acum se uită la fructe, pentru că, în ultimii ani, mulți sunt obsedați de slăbit", explică Burcea. Din acest punct de vedere, afirmă el, Antalya este cea mai bună variantă pentru cei care caută all inclusive: în restaurantele hotelurilor există zeci de tipuri de fructe, ca și de prăjituri, iar sucurile și berea sunt la discreție pentru întreaga zi.
"În plus, bătaia la all inclusive se mută acum puțin și pe altă zonă. All inclusive-ul se referă nu numai la masă, ci și la alte tipuri de agrement - tobogane, jocuri pentru copii etc.", mai spune șeful Paralela 45. El afirmă că, după Turcia, unde se duc cei mai mulți români la all inclusive, cea mai atractivă destinație pentru acest tip de turiști este Bulgaria, urmată de Spania.
În Bulgaria, accentul nu se pune pe fructe, sucuri și prăjituri, ca în Antalya, ci în continuare pe carne, model preluat și de hotelurile românești de la mare.
"All inclusive-ul din Bulgaria nu se compară, însă, ca diversitate și servicii, cu cel din Turcia. Hotelurile lor sunt, însă, mai noi ca ale noastre și 80% dintre ele au all inclusive. Ei «s-au prins» de această tendință cu mult înaintea noastră", este aprecierea acestuia.
Și în Grecia s-au dezvoltat structuri all inclusive, dar statul elen nu încurajează acest gen de turism, cu argumentul că distruge tavernele din zonă.
În schimb, pe litoralul românesc, numărul de hoteluri all inclusive crește exponențial de la an la an. Doar că, spre deosebire de românii care merg în Turcia pentru dietă și fructe, în România vin, de multe ori, turiști ca cei din anii '90-2000, care, dacă nu merg cu mâncarea în cameră, sunt fascinați de carne.