Piața de media din România a înregistrat o nouă creștere în 2018, ajungând la 454 milioane de euro la sfârșitul anului, cu 10% mai mult față de anul 2017, potrivit noului raport Media Fact Book, care arată că rețelele de socializare și search-ul au fost principalii piloni în activitatea online.
„Piața de media va aștepta încă un an pentru a atinge jumătate de miliard de euro. România a intrat într-o perioadă de încetinire a creșterilor economice, fapt care are efecte asupra industriei noastre. Creșterile rapide ale anilor trecuți nu mai sunt sustenabile, deoarece parametrii importanți care influențează volumele cheltuite de advertiseri s-au plafonat, de exemplu: încrederea consumatorului sau puterea de cumpărare, aceasta din urmă deteriorându-se, pe fondul inflaționist al prețurilor produselor de consum. În acest context, piața de media a redus pașii de creștere la 10% în 2018 și un estimat de 7% în 2019, cu posibilitatea de a fi martorii unor procente mai mici în anii următori”, spune Alexandra Olteanu, director Initiative, agenția care a realizat raportul, arată news.ro.
Investițiile în TV și-au continuat creșterea în 2018, cu 10%, atingând nivelul de 300 de milioane de euro, în timp ce restul canalelor – online, radio, OOH – și-au confirmat trendul ascendent, singura excepție fiind printul, care continuă să scadă moderat.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În 2019, piața de TV va înregistra același trend, însă într-un ritm mai slab, spre aproximativ 5% în termeni de venituri din vânzări.
Televiziunea a dominat obiceiurile de consum ale românilor, cu o medie de 5,1 ore pe zi în rândul populației din zona urbană, cu vârste între 18 și 49 de ani. Cu toate acestea, piața TV se contractează ușor în favoarea industriei digitale, ca urmare a creșterilor înregistrate în utilizarea internetului și a tehnologiilor Smart.
Piața OOH (Out of Home advertising) și-a continuat trendul de creștere început în 2017, în ciuda măsurilor legislative, cu un procent de 5% menținut și în 2018.
Piața de Radio a avut, de asemenea, o tendință de creștere, ajungând la 25,7 milioane de euro. Pe de altă parte, dificultățile din perioada recesiunii au continuat să aibă un impact negativ asupra presei tipărite, care a scăzut pentru al zecelea an consecutiv, cu aproximativ 5%.
CITEȘTE ȘI Piața media din România depășește 400 milioane euro, susținută de "avansul spectaculos" al TV. Reclama pe online, tot mai atractivă. Presa pe print este singura cu mai puțini bani. Anul viitor, publicitatea accelerează, printul cadeÎn digital, rețelele de socializare și search-ul rămân principalii piloni în activitatea online. În plus, majoritatea utilizatorilor de internet (76%) au arătat un interes ridicat pentru conținutul video și pentru audio streaming, unde este estimată o creștere în următori ani, pe măsură ce apar tot mai multe opțiuni de servicii.
Facebook a rămas foarte popular în România, înregistrand un număr de 10 milioane de utilizatori în 2018.
Normele GDPR de protecție a datelor nu au redus timpul petrecut în digital și nu au oprit bugetele să ajungă în online. Pentru 2019 este estimat ca piața de publicitate online să crească cu 16% față de 2018 (99 milioane de euro).
Pentru anul acesta, Initiative estimează o nouă creștere a pieței de media cu până la 7% (485 milioane de euro).
În ceea ce privește topul investitorilor în publicitate în 2018, la fel ca în anul precedent, cele mai mari bugete au fost alocate de companiile din industria farmaceutică, urmate de cele de telecomunicații mobile, respectiv cosmetică, îngrijire personală și frumusețe.
CITEȘTE ȘI FOTO Platforma germană de booking GetYourGuide este cel mai nou unicorn europeanConsumatorii au cheltuit în magazine online, în medie, 10 milioane de euro pe zi, o creștere semnificativă față de 2017, când au fost cheltuiți 7,67 milioane de euro.