Hotelurile și apartamentele de pe litoral au fost arhipline în ultimele două săptămâni, iar următoarele se anunță, de asemenea, aglomerate. Sezonul excelent din acest an va stimula puternic investițiile la mare, astfel încât capacitatea de cazare a litoralului, oarecum constantă în ultimii ani, va crește anul viitor cu 5%, crede Mohammad Murad, președintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) și cel mai mare investitor de pe litoralul românesc.
"Pachetele de facilități pe care se laudă politicienii că le creează sunt egale cu zero și nu stimulează investițiile. Singurul lucru stimulat este cererea", a declarat Murad pentru Profit.ro. În acest an, mai ales în ultimele două săptămâni și cu precădere în ultimele două weekend-uri, cererea a depășit oferta de spații de cazare de pe litoral. Stimulați de această cerere uriașă, oamenii de afaceri vor să deschidă anul viitor cât mai multe locuri de cazare în stațiunile de la mare.
Murad crede că numărul locurilor de cazare de pe litoral va crește cu cel puțin 4-5% anul viitor, ceea ce ar însemna cele mai multe camere inaugurate într-un an de după criza economică. "Vor fi peste 5-6.000 de locuri de cazare noi deschise anul viitor, atât în hoteluri în paragină, care vor fi renovate, cât și în construcții noi. În jur de 2.000 dintre aceste locuri vor fi pe zona de apartamente", a mai spus președintele FPTR.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cel mai mare investitor de la mare calculează că, lăsând la o parte terenul, un loc de cazare costă 8.000-10.000 de euro la trei stele, 12.000-15.000 la patru stele și 15.000-20.000 la cinci stele. "Investițiile de pe litoral care se vor da în folosință anul viitor vor depăși 100 de milioane de euro în spații de cazare, anexe, baruri, cluburi și restaurante. În proporție de 100% vor fi investiții private", a adăugat el.
Deși Autoritatea Națională pentru Turism arată că pe litoral, inclusiv orașul Constanța, sunt acum 108.000 de locuri de cazare clasificate în hoteluri și pensiuni, Murad susține că datele statului sunt depășite și că este vorba de 130.000 de locuri. Acestora li se adaugă aproape 20.000 de apartamente care nu au clasificare, dar sunt declarate și au sisteme de închiriere, fiind prezente pe site-urile de rezervări. "E vorba de o piață gri", mai spune Murad, care crede că cei care închiriază "la negru", așteptând turiștii cu cheia în mână, la marginea străzii, nu scot la bătaie mai mult de 300 de apartamente în care intră 1.000 de oameni.
Aprecierile vin în contextul în care, în ultimele zile, în lumea turismului și în presă s-a discutat dacă sunt sau nu exacte datele poliției sau ale asociațiilor de la mare care anunță peste 200.000-235.000 de turiști în weekend. În condițiile în care statul spune că locuri clasificate sunt doar 108.000, unde se cazează restul?
În varianta FPTR, în cele 130.000 de locuri clasificate se cazează în jur de 150.000 de persoane, pentru că mulți vin cu copii mici. Acestora li se adaugă cei 20.000 de turiști din apartamentele în regim de închiriere, "care nu au treabă cu turismul și nu sunt în evidența ANT", plus cei care vin cu rulota, cu cortul sau pur și simplu ajung dimineața și se întorc seara. "Așa că în aceste weekend-uri avem pe litoral 180.000 -200.000 de oameni. La negru sunt doar 1-2%, iar acest lucru îl poți găsi oriunde - oameni care își închiriază apartamentul și nu îl declară. Este total ilegal, dar omul plătește utilitățile din banii ăștia și alte cheltuieli cu locuința. Nu face avere din asta, ci completează o pensie de 3-400 de lei", a mai spus președintele FPTR.
CITEȘTE ȘI Confesiunile unui director de hotel all inclusiveDar nu cazarea "la negru" este problema pe litoral, continuă Murad, ci că turistul face trei ore din Mamaia la Neptun. El afirmă că mediul privat este în regulă, în cele mai multe cazuri, iar problemele sunt la stat: primăriile și ministerele nu fac eforturi să completeze acest produs turistic care e litoralul și care include și transportul. "Produsul turistic e format din obiectivele omului de afaceri și din cele ale statului. Când o parte din aceste componente nu sunt în regulă, produsul suferă", mai spune el.
Într-adevăr, când stai la coadă la Agigea o oră sau două, statul, care lucrează de atâția ani la podul din localitate ca și cum ar fi cel din San Francisco sau vreo altă minunăție arhitectonică, ar trebui să le plătească turiștilor o parte din benzină sau măcar niște calmante pe care să le ia cât timp sunt blocați în trafic.