Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, crede că în prezent e necesar să fie impuse programe obligatorii de pregătire pentru angajații din bănci, deoarece calitatea resursei umane poate afecta reputația și credibilitatea instituțiilor de credit sau poate crea chiar risc sistemic dacă problemele cu angajații sunt generalizate.
Șeful băncii centrale a reproșat șefilor de bănci că se bazează prea mult pe traininguri interne în pregătirea angajaților, neglijând programe comune ale industriei, prin Institutul Bancar Român (IBR). Acesta din urmă a fost fondat, în 1991, chiar de către Banca Națională a României și Asociația Română a Băncilor (ARB).
"Aflu din nou că am dreptate și repet că am nevoie de un nou stadiu de profesionalizare a resursei umane din bănci. A mai fost un program, în anii 90, și s-au creat atunci câteva zeci de mii de bancheri comerciali, aproape din nimic. Nu am moștenit de la comunism bancheri. Ne trebuie programe obligatorii de pregătire, nu numai in-house, că le-ați dezvoltat destul. Să nu vă supărați pe mine. Industria se dezvoltă, tehnologiile se dezvoltă, maniera de guvernanță se dezvoltă. Nu aveți încotro. La școală! Începem cu noi, pentru că și noi, cei de la Banca Națională, trebuie să ne pregătim, deși nu suntem bancheri comerciali", a spus Isărescu la Banking Complience Summit 2017, o conferință pe teme de conformitate bancară, oprganizată miercuri la IBR.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Șeful BNR a amintit că obligativitatea pregătirii personalului este prevăzută și în directive europene (cum sunt cele privind creditul ipotecar și piețele financiare). Bancherii a trebuit să-și trimită la cursuri de pregătire angajații care vând produse și oferă consiliere clienților, pentru a certifica faptul că au dobândit competențele cerute de noile reglementări. Spre nemulțumirea guvernatorului, însă, au făcut-o în special prin programe interne, nu la Institutul fondat de BNR și ARB, deoarece au considerat că traininguri standard pentru întreaga piață nu sunt potrivite, în condițiile unor portofolii de produse cu particularități ce diferă de la bancă la bancă.
“Chiar dacă pentru personalul din rețea pregătirea competențelor e lăsată la latitudinea angajatorului, nu înseamnă că un training intern e cel mai bun! Uzanțele internaționale arată că cel mai eficient model este cel al zidurilor chinezești, adică al segregării activității”, a spus guvernatorul.
Isărescu este nemulțumit că la Institutul Bancar Român au ajuns să fie trimiși la instruire mai mult angajații băncii centrale decât ai băncilor comerciale, în timp ce în perioada de început proporția era 50%-50% între cei trimiși de BNR și ARB: “Noi trebuie să ne instruim? Aveți peste 50.000 de angajați, trebuie să-i pregătiți!”Cu un număr de angajați atât de mare, Isărescu crede că Asociația Română a Băncilor (ARB) ar trebui să fie o entitate mult mai importantă în societate decât reușește să fie. “E o forță, o breaslă. Pentru asta, mai trebuie, însă, și o cultură bancară comună”, spune guvernatorul, susținând din nou în fața bancherilor că pentru a transmite o astfel de cultură a breslei tot Institutul Bancar Român dispune de competențe de training. În lipsa acesteia, angajații pot genera probleme serioase, crede șeful BNR, care le-a amintit bancherilor din sală că de la foști salariați li s-au tras și multe dintre problemele reputaționale actuale. “E o neghiobie să inciți populația împotriva mediului de afaceri, dar cei ce incită cel mai mult în presă sunt foști angajați ai dumneavoastră…poate i-ați supărat, i-ați frustrat”, a spus Isărescu, recomandând totodată și creșterea salariilor pentru angajații de la ghișee.
CITEȘTE ȘI Isărescu, către bancheri: Adam Smith vorbea despre o etică a negocierilor, nu neapărat să îți tai clientul la beregatăÎmpotriva reproșurile guvernatorului, șefii băncilor comerciale aduc argumentul resurselor uriașe alocate deja pentru pregătirea personalului, prin programe alese intern, nu doar pentru a face față cerințelor de conformitate cu prevederile legale tot mai stufoase, ci și mediului de business în continuă schimbare, în special ca în era transformărilor digitale.
“La Piraeus am instruit toți angajații în trimestrul trei. Nu e simplu să scoți atâția oamenin din agenție, unde ești dimensionat la limită. Am știut că sacrific un trimestru din rezultat pentru trainingul angajaților”, spune Cătălin Pârvu, CEO al Piraeus Bank.
“În condițiile nevoii de a ajusta modelul de afaceri, se fac eforturi masive la toate băncile din România pentru pregătire profesională”, spune Sergiu Manea, președinte executiv BCR, amintind că la banca sa există programe de pregătire continuă a angajaților de la toate nivelurile, care nu se limitează la cele 2-3 săptămâni ale programului de “inducție” imediat angajării în bancă. Pentru funcțiile de control, angajații BCR urmează programe de pregătire și în afara țării, în cadrul grupului Erste.
Șeful celei mai mari bănci din țară crede că rolul funcției de control în cadrul băncii, în special al celei de conformitate, trebuie să evolueze, pentru că și business-ul evoluează. Nu mai poate fi vorba doar de simpla conformare la cerințele legale și de preocuparea aproape exclusivă pentru riscul de credit și “regulatory data”, pentru care au fost concentrate în ultimii ani o bună parte din investițiile sistemului bancar, ci și de un nivel atașat deasupra acestora. “Se traduce în etică. Nu într-un cod de etică scris în cea mai pură limbă de lemn, ci într-un sistem de valori trăite, nu agățate pe pereți. În educație plus respect plus transparență”, spune Manea.
În opinia sa, în acest context, pe tot ce ține de infrastructura de date, “avansul tehnologic este un blestem, dar și o binecuvântare”. Mutarea preocupării dinspre gestionarea datelor ce țin de cerințele legale, către analiza și folosirea în scop comercial a unor infrastructuri de date tot mai complexe crează probleme suplimentare, dar și oportunități. “Acum, tentația este foarte mare, fiind puși în fața unuin ocean de cunoștințe. Dar cum folosim comercial aceste date?” Regulamentul general European de protecție a datelor (GDPR) este unul super ultra orthodox, dar ne permite să-l folosim ca o oportunitate, să dovedim respect în folosirea datelor personale, în asigurarea confidențialității”.
Și președintele BRD – Groupe Societe Generale, Francois Bloch, crede că educația angajaților este esențială pentru asigurarea funcției de conformitate în bănci, care trebuie să meargă dincolo de respectarea reglementărilor: “Conformitatea nu e ceva care rămâne la nivelul Departamentului de conformitate, ci ceva pe care trebuie să-l trăim toți. Rolul unui CEO este să faciliteze transmiterea în cultura organizației, astfel încât toți angajații să înțeleagă și rolul reglementării, nu doar sancțiunile aplicate pentru încălcare. Trebuie să trecem dincolo de reglementare, să incorporăm etică, responsabilitate și grijă față de clienți, să protejăm integritatea în piață a sistemului financiar, să protejăm acționarii, angajații și clienții”.
CITEȘTE ȘI Indicele Robor la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la cele mai multe credite în lei, a crescut până la nivelul de 1.88%, un nou record al ultimilor 3 ani“E important să ne asigurăm că toată lumea din bancă înțelege că conformitatea este obligatorie pentru toți. Altfel, avem exemple ca Wells Fargo despre ce se poate întâmpla dacă pui o presiune foarte mare doar pe rezultatele financiare și plătești angajații doar în funcție de atingerea unui target de vânzări, transmițând astfel că prioritizezi vânzările ca fiind mai importante decât conformitatea”, spune Steven van Groningen, președintele Raiffeisen Bank.
În opinia sa, etica merge mai departe de simpla conformare la reglementări. În absența unor valori morale asumate, arată van Groningen, funcția de compliance redusă la litera unor regulamente ar fi ca și când ai semna un contract de căsătorie în care promiți să fii fidel soției, mai ales în timpul zilei, cu clauză că dacă totuși o înșeli nu o faci cu o blondă.