Volumul pieței berii s-a menținut, în România, în 2020, la nivelul anului anterior, cu o evoluție de +0.5% în volum, dar ponderea sectorului HoReCa, puternic afectat de restricții, în vânzările de bere a scăzut la 8%, de la 15%.
Înainte de pandemie, berea servită în sectorul ospitalității genera 443 milioane de euro în economia românească în vreme ce anul trecut, a generat doar puțin mai mult de jumătate, respectiv 241 milioane de euro.
“ierderile cauzate de închiderea HoReCa au fost compensate parțial de achizițiile din comerțul cu amănuntul, mutându-se consumul de bere acasă, precum și de faptul că a fost un an cu vreme bună. Totodată, presupunem că piața s-a menținut la nivelul anului anterior și datorită faptului că mulți români din afara țării, din cauza restricțiilor din statele unde își desfășurau activitatea, au revenit pentru o perioadă acasă, au stat alături de familie și și-au petrecut aici concediile”, spune Dragoș Constantinescu, Președintele Asociației Berarii României.
După o creștere constantă de peste 5 pp între 2015 și 2019, sticla a scăzut anul trecut față de 2019 cu 2,6%. A crescut preferința pentru ambalajele de unică folosință. Astfel, sticla nereturnabilă a înregistrat o creștere de 58% față de 2019, iar ambalajul tip PET un avans de 2,2%. Totodată, berea ambalată la doză a crescut anul trecut cu 1,7 pp, păstrând tendința de creștere a ultimilor ani. Berea la draft a scăzut cel mai mult, datorită închiderii parțiale sau totale a sectorului ospitalității pe parcursul ultimului an, de la 3,4% în 2019 la 2% anul trecut. Ponderea pe fiecare tip de ambalaj - sticlă: 27,4%, doză: 23,9%, butoi: 2%, PET: 46,7%.
Piața locală a berii continuă să își păstreze caracterul profund național, ponderea producției locale rămânând de 97% din consumul intern. Pe parcursul anului 2020, importurile au cunoscut o creștere de 0,15 milioane hl, atingând un total de 0,65 milioane hl.
Exporturile au crescut ușor, cu 0,04 milioane hl față de anul anterior, atingând un total de 0,53 milioane hl.
CITEȘTE ȘI Soluția Business Data Security de la Vodafone România, bazată pe tehnologie Fortinet, îți susține afacerea în fața pericolelor digitale, asigurând protecția tuturor echipamentelor din rețeaua locală internă a companieiBerea lager a continuat să domine preferințele românilor și anul trecut, cu o pondere de 93,8%, în ușoară creștere față de anul anterior. Mixurile de bere și berile aromatizate și-au adjudecat 3,2% din piață, iar categoria specialități, în care intră, printre multe altele, berea neagră, nepasteurizată, albă, ale, roșie etc. 1,6% din piață. Berea fără alcool a deținut o pondere de 1,4%. În ceea ce privește dinamica segmentelor în 2020, tendința de creștere înregistrată în ultimii ani de mixurile de bere și berile aromatizate s-a menținut, chiar dacă 2020 a adus un avans de doar 6% pentru acest segment (față de peste 32% anul anterior), în timp ce specialitățile de bere au scăzut cu 28%.
Numărulul producătorilor de bere a crescut la 86 în 2020, față de 68 în 2019.