Cel mai bun prieten, dar și cea mai mare amenințare pentru hotelieri, a devenit în ultimii ani portalul de rezervări Booking.com. Dacă în urmă cu 4-5 ani Booking avea o pondere de câteva procente din vânzările unui hotel, acum a ajuns la zeci de procente și, în unele cazuri, la mai mult de 50%. Unii hotelieri se plâng de comisioanele mari cerute de portal, de 15-20% din tariful camerei, și de faptul că o să ajungă să piardă controlul vânzărilor.
Cu toate că, în medie, comisioanele cerute de Booking.com sunt aproape duble față de cele practicate de agențiile de turism, hotelurile nu își permit să renunțe la sistemul de rezervări care le aduce o parte importantă din clientelă. "Sunt hoteluri care vând mai mult de jumătate prin Booking.com. Ei cresc comisioanele an de an, pentru că cresc ca pondere", spune Călin Ile, președintele Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR) și directorul hotelului Ibis Gara de Nord din București.
Hotelierii spun că Booking.com ar fi ajuns la o pondere de 25-30% din totalul cifrei de afaceri a hotelurilor din Capitală și din orașele mici și la peste 40% în cazul celor din stațiuni. Mihai Acatrinei, directorul hotelului Ramada Majestic din București, spune că 60% dintre clienți îi vin de pe Booking, în condițiile în care hotelul are și propriul canal de rezervări, cel al lanțului Ramada. Acum cinci ani vânzările prin Booking erau insignifiante, dar în ultimii trei ani a început să crească puternic. Majoritatea clienților hotelului sunt străini.
La polul opus, Octavian Lazăr, directorul hotelului Caro din București, spune că ponderea de 20% pe care Booking o are în vânzări este mai mult decât își dorește. Cu un procent mai mare al canalului online, Lazăr se teme că ar pierde controlul. "Cu Booking sunt cu prietenul și dușmanul în același loc. Când cineva vrea să vină la mine, când dă căutare, dă de Booking, ceea ce este enervant, pentru că el mă caută pe mine, nu pe Booking. Iar Booking zice: <<Vino prin mine, că eu îți dau mai ieftin>>. Iar pe de altă parte, fără Booking nu am exista, pentru că sunt unii care, chiar și ca informare, se uită pe acolo", crede Lazăr.
CITEȘTE ȘI Ce-i lipsește Bucureștiului ca să fie oraș turistic?Josef Goschy, proprietarul lanțului hotelier Unita, colaborează cu Booking.com, care îi aduce 15% din vânzări, restul fiind realizat prin intermediul agențiilor. Chiar dacă agențiile au comisioane mai mici, lui Goschy i se pare mai comodă colaborarea cu portalul: "Cu Booking îmi vin curat, în casa mea, oameni care plătesc 85% din tariful X, fără să-i caut și fără să-mi bat capul".
Nici lanțul Continental nu-și permite să nu vândă prin platformele online, inclusiv Booking. Radu Enache, proprietarul Continental, recunoaște că Booking.com are comisoane foarte mari. "Cum să nu lucrezi cu ei, când controlează într-adevăr piața? Trebuie să fii nebun la cap. Comisoanele sunt foarte mari, dar dacă vând mult, îți convine. E o sculă de marketing pe care nu poți s-o arunci la gunoi. Trebuie s-o folosești cât mai intensiv și mai puternic", a afirmat omul de afaceri. Enache a constatat că dacă un hotel primește note bune pe Booking, are din capul locului un avantaj. Dar este și dezavantajul comisioanelor, mai mari decât al agențiilor care nu depășesc 10%.
"N-ai cum să nu lucrezi cu Booking.com", afirmă Georgeta Grecu, directorul general al hotelului Cișmigiu din București, unde sistemul de rezervări are o pondere de peste 25% din vânzări. "Comisoanele sunt, într-adevăr, mari, dar asta înseamnă externalizarea serviciului de vânzări. În loc de a avea un vânzător pe care să-l plătești și să contacteze companii, te bazezi pe Booking, care e foarte eficient", adaugă Grecu. Ea crede că niciun hotel nu își permite s-și facă atâta publicitate pe facebook așa cum își permite Booking.
Cea mai întâlnită problemă a hotelierilor, spune Călin Ile de la FIHR, este cum ar putea să optimizeze relația cu platformele de vânzare online, în special cu Booking.com? Deseori hotelierii, mai ales cei cu unități mai mici, percep ca fiind dificilă relația cu portalurile de vânzări și mai ales împovărătoare prin perspectiva comisioanelor mari pe care le plătesc. "Există o vorbă în industria hotelieră: Booking.com e ca medicamentele, ia-l atunci când ai nevoie, dar nu lua tot timpul, pentru că dă dependență și se transformă în droguri. Sau ia-l în doze măsurate și calculate, astfel încât să nu pierzi controlul", a mai spus Ile.
Platforma Booking.com a fost înființată acum 20 de ani în Olanda, iar, începând din 2005, este deținută de compania americană Priceline. Site-ul este disponibil în 42 de limbi, iar utilzatorii pot face rezervări în 880.000 de unități de cazare, care includ hoteluri, apartamente, vile și chiar igluuri, în 86.000 de destinații, potrivit datelor companiei.