Guvernul a discutat, în primă lectură, un proiect care limitează participarea la licitații a unor firme care sunt din afara UE sau cu care România nu are acorduri.
”OUG a fost prezentată în primă lectură și modifică legea achizițiilor publice clarificând aspecte privind domiciliul operatorilor economici care pot participa la achizițiile publice din România în conformite cu prevederile UE, care a spus statelor membre că la procedurile de achizții publice statele membre nu sunt obligate să permite decât accesul operatorilor economici din alte state membre sau din țări cu care UE are un acord pentru participare, e vorba de aproximativ 20 de state care includ SUA, Canada, Japonia precum și state din zona de proximitate, precum Republica Moldova, Armenia. În ceea ce privește Turcia, este parte a acordului de preaderare, sunt state de unde operatorii economici sunt acceptați.”, a anunțat ministrul Transporturilor.
De la licitații nu vor fi excluse companii din Statele Unite, Japonia, Canada, Turcia, a mai precizat ministrul.
Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a precizat că ordonanța va fi adoptată probabil săptămâna viitoare.
”Prin adoptarea acestei ordonanțe de urgență în, probabil, ședința de săptămâna viitoare se clarifică faptul că participarea la licitație în România se poate face doar de către firme care provin din legislație și dintr-un cadru legislativ și normativ similar cu cel al Uniunii Europene. Aici ne referim la referim la norme de mediu, la norme privind drepturile omului, privind drepturile salariaților și așa mai departe”, a declarat ministrul Transporturilor.
Drulă a explicat că limitările să referă doar la accesul la proceduri de achiziții publice și nu se referă la la norme de comerț, bunurile fiind supuse aceluiași regim comercial și vamal al Uniunii Europene, neexistând alte restricții pentru investitorii din țările terțe.
Întrebat ce se va întâmpla cu firmele din China sau Turcia care au contracte în derulare în România, în proiecte de infrastructură, ministrul Transporturilor a arătat că noile norme se vor aplica doar pentru viitor.
Drulă a adăugat că nu sunt multe astfel de firme din China și oricum acestea depun oferte și contestații în continuu, iar în cazul Turciei, având statut de candidat al UE, firmele din această țară sunt acceptate.
Întrebat atunci dacă a fost adoptat un memorandum prin care companiile din China sunt excluse de la licitații pentru autostrăzi și căi ferate, șeful Guvernului a răspuns: „Nu. Dacă va fi așa ceva, trebuie să fie bineînțeles o ordonanță pe legea achizițiilor publice. Atunci veți vedea cu siguranță dacă se întâmplă acest lucru, dar când se va întâmpla veți avea informația”.
CITEȘTE ȘI Soluțiile inteligente de video colaborare: o nouă dimensiune pentru creșterea productivității în mediul de lucru hibrid„Este ideea unei reglementări care există și în câteva state europene, prin care la licitații, în procedura aceasta de achiziții, companiile extracomunitare, cele cu care UE sau România nu are acorduri bilaterale, pentru că sunt foarte multe state - Japonia, Canada, Israel - cu care România sau UE are astfel de acorduri, aceste companii, nerespectând standarde europene, să nu mai poată participa la licitații tocmai în această logică, în care să ne asigurăm că nu pornim un proces de licitație care după aceea durează niște ani, în loc să facem lucrările de infrastructură de care avem nevoie, să ne trezim că de fapt avem furnizori care nu respectă standardele europene. Este o procedură care există și în alte state europene, a existat și o consultare cu Comisia, suntem în reglementare, memorandumul stabilea doar cadrul prin care să reglementăm această situație", a precizat însă vicepremierul Dan Barna.
Vicepremierul a precizat că documentul nu conține numele unor state.
Și vicepremierul Kelemen Hunor a confirmat aprobarea memorandumului, precizând că toată lumea din guvern a fost de acord. „Da, a fost un memorandum, așa cum se știe, da, cu toții am fost de acord”, a spus Kelemen, adăugând că documentul „vizează companiile care vin din afara UE”.