Guvernul a introdus, prin ordonanță de urgență, noi reglementări de ajustare a prețurilor la lucrări publice, într-un context în care constructorul român Spedition UMB, deținut de familia omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, printre cei mai importanți antreprenori de drumuri din țară, a atenționat anterior că va opri lucrul pe cele 7 mari șantiere ale sale de drumuri expres și autostrăzi (140km) în lipsa unor clarificări.
”Prevederile cuprinse în Ordonanța de urgență privind unele măsuri pentru proiectele de infrastructură de apă și apă uzată finanțate din fonduri europene și pentru modificarea unor acte normative adoptată astăzi de Guvern sunt menite să asigure eliminarea blocajelor în derularea proiectelor de apă și apă uzată finanțate prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), în condițiile în care Acordul de parteneriat prin care se stabilesc programele operaționale pentru perioada 2021 – 2027 urmează a fi semnat. Actul normativ asigură cadrul procedural și mecanismul financiar pentru tranziția de la finanțarea proiectelor de apă – canal prin Programul Operațional Infrastructură Mare la finanțarea acestora prin Programul Operațional Dezvoltare Durabilă (PODD)”, a transmis, miercuri, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit documentului, în acest moment, valoarea proiectelor de apă și apă uzată aflate într-un stadiu avansat de pregătire este de 2,3 mld euro, fiind necesară asigurarea sursei de finanțare pentru inițierea demersurilor în domeniul achizițiilor sectoriale, până la aprobarea PODD.
În contextul creșterii prețurilor care afectează sectorul construcțiilor, actul normativ adoptat astăzi extinde domeniile care beneficiază de reglementare specială, respectiv infrastructura de transport sau de transport de interes național sau european, infrastructură majoră apă-apă uzată și deșeuri.
”Una dintre reglementările importante adoptate astăzi se referă la ajustarea de preț în ceea ce privește proiectele de infrastructură pe componenta de transport, apă, canalizare și de deșeuri. Noul mecanism, cu un impact financiar estimat de 1,5 miliarde de euro asupra absorbției de fonduri europene, are impact asupra a 7.000 de șantiere în derulare cu o valoare a contractelor de finanțare de 13 miliarde de euro și ia în considerare a 10 elemente de cost semnificative a căror evoluție va fi urmărită de Institutul Național de Statistică, astfel încât ajustările de preț să urmărească componentele de cost în proiectele de infrastructură aflate în derulare”, a precizat ministrul Marcel Boloș.
Potrivit reprezentanților MIPE, Ordonanța de urgență reglementează și situația suprapunerilor de lucrări finanțate din fonduri europene prin programe operaționale distincte.
CITEȘTE ȘI Fondul de Investiții în Energie Kazah-Român lansează dezvoltarea lanțului de stații de carburant Rompetrol pe piața românească”Astfel, pentru proiectele de infrastructură din sectorul de apă și apă uzată și proiectele care au ca obiect infrastructura rutieră realizate integral sau în parte pe același amplasament, se dispune obligația autorităților locale de a corela graficul de execuție a infrastructurii rutiere cu graficul de execuție a rețelelor de apă și apă uzată la emiterea autorizației de construire, sub sancțiunea de a suporta în tot sau în parte costurile generate de lipsa de corelare”, a mai transmis ministerul.
De asemenea, prin actul normativ se stabilesc condițiile de decontare din fonduri europene a cheltuielilor efectuate pentru lucrările executate în regie proprie pe sectorul de apă și apă uzată în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare 2014-2020 și condițiile în care beneficiarul Programului operațional Infrastructură Mare poate recurge la execuția de lucrări în regie proprie în cadrul unui proiect – la un progres fizic de cel puțin 65% la momentul rezilierii sau încetării și mai puțin de 100 mil. lei pentru restul de executat.
Potrivit MIPE, sunt introduse prevederi care permit finanțarea investițiilor de apă – canal pentru localitățile sub 2000 de locuitori – proiecte neeligibile prin POIM. Cheltuielile aferente proiectelor finanțate prin POIM, dar neeligibile în POIM, pot fi suportate din bugetul PNRR, dacă acestea îndeplinesc condițiile de eligibilitate.
De asemenea, ordonanța de urgență adoptată astăzi permite depunerea cererilor de finanțare în domeniul digitalizării și producerii de energie verde din surse regenerabile, în cadrul apelului de proiecte destinat realizării infrastructurii proiectelor de apă și apă uzată.
Constructorul român Spedition UMB, deținut de familia omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, printre cei mai importanți antreprenori de drumuri din țară, a atenționat anterior că va opri lucrul pe cele 7 mari șantiere ale sale de drumuri expres și autostrăzi (140km) începând din 11 iulie.
„UMB oprește lucrul pe toate șantierele! Unul dintre cei mai importanți antreprenori generali de pe proiectele majore de infrastructură rutieră a luat o decizie fără precedent: începând de luni, 11 iulie 2022, nu își va mai chema oamenii la muncă. Săptămâna curentă este una de odihnă, conform procedurilor interne, angajații UMB lucrând 14 ore pe zi plus sâmbetele”, avertizează Asociația Pro Infrastructura.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Guvernul prezintă măsurile fiscale - restricții la microîntreprinderi, inclusiv pe consultanță, creșteri TVA la băuturi cu zahăr și HoReCa, impozite mai mari pe case și dividend, plafoane noi la venit din alte surse, limite la extrasalarialeAnterior a fost anunțat că unul dintre cei mai importanți constructori de drumuri din România ar vrea să renunțe la contractele pe care le are cu statul român, unele pe șosele importante ca Autostrada Transilvania și drumul expres Craiova – Pitești. CNAIR dă asigură că respectivele contracte nu vor fi reziliate.
Compania UMB Spedition a transmis Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere că nu poate duce la capăt contractele pe care le are în vigoare cu statul român din cauza creșterilor de prețuri la materialele de construcție.
Cu toate acestea, CNAIR spune că societatea nu vrea să renunțe la contracte, ci doar să beneficieze de prevederile unei Ordonanțe care ar permite firmelor ce au contracte cu statul ajustări de prețuri în cazuri de acest fel, cum sunt scumpirile din ultima vreme.
CNAIR precizează că UMB Spedition va renunța la solicitările de reziliere după ce Guvernul va aproba respectiva Ordonanță pentru ajustarea prețurilor.
CITEȘTE ȘI Surpriză - Liviu Stoleru, ex-CEO al Cemacon 12 ani, demisionează deja de la conducerea ROCA Industry, după doar câteva luniCompania are contracte importante pentru loturi din Autostrada Trasilvania, drumul express Craiova – Pitești, dar și pentru lucrări de reabilitarea în diverse alte zone.
Impactul financiar estimat pentru ajustarea acestor contracte este de 1.776.317.000 lei.