Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a declarat că nu crede că există persoane care doresc închiderea companiei aeriene Tarom și a adăugat că „cine nu înțelege că trebuie pus în aplicare planul pentru salvarea Tarom, înseamnă că trebuie să plece”.
„Eu nu cred. Sunt convins că nu există persoane. Ca și acțiune pe care o face fiecare persoană în parte, unii reușesc să fie manageri mai buni, alții mai puțin bun. Da, am zburat cu Tarom, duminica aceasta a avut întârziere o oră și un sfert. Duminica trecută avionul a plecat după aproape 4 ore. Eram cu ceilalți călători pe Aeroportul din Timișoara. A existat o explicație tehnică a celor de la Tarom, dar e inadmisibil, pe orice cursă, să fie servicii pentru astfel de situații de întârziere, furnizare de apă.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Răbdarea mea a ajuns la final și voi lua o decizie spre finalul săptămânii vitoare”, a afirmat Sorin Grindeanu, întrebat la Antena 3 dacă dorește cineva să închidă Tarom, compania aeriană singura de stat a României și dacă se dorește așa ceva la nivelul statului.
El a mai spus că cine nu înțelege că trebuie pus în aplicare planul de a încerca să salveze compania Tarom, atunci trebuie să plece.
„Eu am anunțat că sunt câteva companii în coordonarea Ministerului Transporturilor, eu nu sunt șeful Tarom, are un director general, nu sunt șef la Metrorex sau CFR călători. Sigur că sunt în coordonarea mea și tocmai de aceea răspund pentru asta. Am dat ordin pe toate companiile din subordinea Ministerul Transporturilor, fără excepție, la 109. Va apărea anunțul public pentru depunere de CV. Sunt așa CNAIR, CFR Călători și Metrorex. Am făcut licitație tot pentru cei care se ocupă de găsirea de personal. România nu își permite să piardă o companie națională, cum au pierdut țări din jurul nostru. Au rămas în picioare Aero în Polonia și Tarom. Bulgarii ai pierdut demult. Cine nu înțelege că acel plan cu Comisia Europeană trebuie pus în aplicare astfel încât să încercăm să salvăm Tarom, înseamnă că trebuie să plece. Faptul că găsim noi o soluție așa temporară, nu mai merge. Lucrurile se vor termina rapid", spune ministrul.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFIC Prezumtiva fraudă de la BRD Pensii a lovit pe bursă acțiunile BRD. Declin de 4 ori mai mare decât media pieței și dublu față de titlurile Băncii TransilvaniaAnterior, Grindeanu, a atenționat că dacă TAROM nu va respecta planul de restructurare agreat cu Comisia Europeană - plan care implică restructurări de personal astfel încât să se ajungă la schimbarea raportului dintre personalul navigant și restul salariaților – compania va avea soarta celorlalți operatori aerieni de stat din Europa de Est. Grindeanu a precizat că Tarom trebuie să facă restructurări inclusiv în iunie, pentru că în momentul acesta zona de angajări e dezechlibrată.
”Ceea ce știu, legat de TAROM, este următorul lucru: că nu e într-o situație simplă, că situația asta nu e de acuma, ci vine din spate, că are un plan de restructurare acceptat de Comisia Europeană pe care va trebui s-l urmeze. Dacă nu-l urmează, TAROM-ul, din păcate, va avea soarta fostelor companii aviatice din estul Europei”, a declarat Sorin Grindeanu.
El a arătat că la compania aviatică românească este există o ”debalansare” în ceea ce privește personalul angajat.
CITEȘTE ȘI Ernst & Young (EY) analizează listarea la bursă sau vânzarea parțială a afacerii sale globale de consultanță”Inclusiv în iunie trebuie să facă restructurări, pentru că în momentul ăsta e debalansată zona de angajări, în ce sens? O companie de tipul TAROM trebuie să aibă cam 90% din angajați personal navigant și 10% suport”, a adăugat ministrul.
Acesta a arătat că o mare parte din zona de suport sunt angajați la mentenanță, în condițiile în care alte companii au acest serviciu externalizat.
”Dacă nu se va ajunge acolo, situația nu va fi una simplă. E un tic-tac, atât la TAROM, cât și la CFR Marfă. Trebuie să termine prima fază din planul de restructurare”, afirmă ministrul.
Acesta admite că ”a găsit” în companiile din minister membri de partid și susține că în toate companiile din subordinea ministerului a început un proces de selecție, de către firme de recrutare.
”Una dintre principalele măsuri în acea perioadă dificilă a fost introducerea întregului personal din companie în acel program de șomaj tehnic și, prin rotație, am asigurat funcționalitatea ei, adică au fost păstrate elementele de conducere care puteau doar să asigure continuitatea și personalul adiacent prin rotație intra în șomaj tehnic. Ca exemplu, în ianuarie 2021, 431 dintre salariații noștri erau în șomaj tehnic și au generat o economie la salarii de 850.000 de lei în luna respectivă. Extrapolând, sumele la final au fost mult mai mari și a rezultat o reducere de cheltuieli”, a afirmat Ursu.
O altă măsură implementată la nivelul companiei a fost reducerea programului de lucru de la cinci zile lucrătoare la patru, conform Codului Muncii, ceea ce a permis, practic, o reducere de 20% a salariilor, „cu consecințele și nemulțumirile de rigoare la vremea respectivă”.
„Până la urmă am reușit să convingem angajații că este benefic pentru companie, dacă vrem să o salvăm, să începem să facem și sacrificii. Tot ca exemplu, în aprilie 2021, un număr de 752 de angajați erau în acest program incluși, generând o reducere a cheltuielilor salariale cu 1,1 milioane (de lei – n. r.). Deci, prin cele două măsuri, undeva în jur de două milioane de lei, deci aproximativ 500.000 de euro pe lună, reduceri de cheltuieli”, a susținut șeful TAROM.
Concomitent cu aceste măsuri a fost inițiat și un program de plecări voluntare.
„Am avut trei etape. În aceste etape au plecat aproximativ 230 de angajați. Beneficiul acestei măsuri a fost că am încercat să diminuăm riscurile adiacente ale unor procese și eventuale litigii cu angajații. Ne așteptăm acum, la finalul acestei restructurări, să avem niște litigii, să fim contestați în instanță. Suntem deja contestați în instanță cu șanse minime să fie anulată cumva procedura de vreo instanță din România”, a explicat Mihăiță Ursu.
CITEȘTE ȘI Giganții chinezi Alibaba, Tencent și JD.com - cea mai lentă creștere a veniturilor trimestrialeÎn 2020, conform celor mai recente date publice disponibile, TAROM a avut pierderi de 439,8 milioane de lei, comparativ cu 169,6 milioane de lei în 2019, și afaceri de 355,3 milioane de lei, de la 1,35 miliarde de lei în 2019. Ultimul an în care compania aeriană a înregistrat profit a fost 2007.
TAROM este controlată de stat, prin Ministerul Transporturilor. Potrivit unei analize din cadrul companiei, astăzi, raportul este 1 șef la 11 angajați.
TAROM a stabilit ca 65% dintre angajați să intre în șomaj tehnic de la 1 aprilie 2021.
În fiecare departament trebuie să rămână doar 35% din personal.