GRAFIC Sistemul național de transport gaze s-a aflat mai multe ore în stare de prealertă, în pofida majorării limitelor de funcționare

GRAFIC Sistemul național de transport gaze s-a aflat mai multe ore în stare de prealertă, în pofida majorării limitelor de funcționare
scris 3 feb 2020

Presiunea din sistemul național de transport (SNT) gaze a crescut duminică la un nivel maxim istoric, cantitatea de gaze din conductele SNT situându-se 4 ore la un nivel de prealertă, de peste 53 milioane metri cubi, ca urmare a vremii extrem de calde. Aceasta a condus la un nivel al consumului extrem de redus în condiții de supraofertă de gaze. Precedentul record al linepack-ului a fost înregistrat în ianuarie 2018, când cantitatea de gaze din sistem a depăși 51 milioane metri cubi.

Ce așteptări avem de la anul fiscal 2020? CITEȘTE ȘI Ce așteptări avem de la anul fiscal 2020?
Urmărește-ne și pe Google News

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Duminică, între orele 16 și 20, în sistemul național de transport se afla o cantitate de gaze ridicată, de peste 53 milioane metri cubi. Potrivit vechilor limite ale sistemului operat de Transgaz, acest volum era cu 3 milioane de metri cubi peste nivelul de alertă, de 50 milioane metri cubi. Potrivit noilor limite, sistemul s-a aflat duminică la limita inferioară a stării de prealertă.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum
E imaginea un factor-cheie în succesul bărbaților? CITEȘTE ȘI E imaginea un factor-cheie în succesul bărbaților?

Pe 23 decembrie 2019, Transgaz a operat o primă modificare a limitelor de funcționare a SNT, pentru ca de pe 1 ianuarie 2020 să intre în vigoare alte limite, mai ridicate cu aproximativ 10% față de cele care au fost în vigoare până pe 23 decembrie.

Transgaz și-a bugetat venituri din transportul internațional și, implicit, un profit în scădere cu două treimi pentru 2020. Estimările companiei sunt însă optimiste CITEȘTE ȘI Transgaz și-a bugetat venituri din transportul internațional și, implicit, un profit în scădere cu două treimi pentru 2020. Estimările companiei sunt însă optimiste

Astfel, în prezent, starea optimă a sistemului național este de 50 miloane mc plus/minus un milion mc (vechea valoare era mai mică cu 6 milioane mc - 44), iar cea normală este cuprinsă între 42 și 53 milioane mc (vechile valori - 38 și 48 milioane mc). În cazul în care cantitatea coboară sub 42 milioane mc sau crește peste 53 milioane mc, sistemul național se află în stare de prealertă. Iar dacă volumul coboară sub 36 (vechea valoare - 33) milioane mc sau se ridică peste 55 milioane mc (vechea valoare 50 milioane mc), sistemul se află în stare de alertă.

Transgaz și-a justificat decizia de majorare a valorilor de funcționare a SNT prin ”finalizarea și punerea în exploatare a unor conducte noi precum și finalizarea lucrărilor de reabilitare/reclasificare și creșterea presiunilor de operare pe unele conducte existente”.

Potrivit unei alte explicații venite din partea unor oficiali din sistemul energetic, o creșterea valorilor de funcționare a SNT ar echivala cu o "stocare" de gaze în conducte, care ar putea avea legătură cu faptul că, așa cum a semnalat Profit.ro, în prezent, România nu mai poate importa decât maximum 170 GWh/zi, o cantitate insuficientă acoperii consumului unei zi friguroase de iarnă, de aproximativ 200 GWh/zi.

Președintele Asociației Energia Inteligentă, Dumitru Chisăliță susține însă că această ipoteză "nu poate fi sustinuță cu argumente tehnice sau științifice".

"Stocarea gazelor in conductele de transport este o operatiune tehnica practicata de operatorii de transport cu scopul de a echilibra sistemul si/sau de a acoperii varfurile de consum orare. Sistemul romanesc de transport are o reactie in medie de 8 ore, reactie sufiecienta in anii 70 - 90, dar mult insuficienta fata de variabilele de astazi. Orice sistem trebuie sa fie acordat in functie de variabilele si marimea curenta a acestora, in conditii de eficienta si eficacitate. Romania chiar daca, prin absurd, si ar dubla capacitatea de transport gaze, tot ar prezenta astfel de anomalii de functionare datorita lipsei unei abordari analitice a procesului si mai ales a recunoasterii situatiei concrete din teren.", afirmă Chisăliță.

Paradoxul unei decizii Transgaz: Sistemul național s-a aflat timp de 7 ore în stare de alertă, luni dimineață revenind într-o stare de prealertă în pofida majorării volumului de gaz din conducte CITEȘTE ȘI Paradoxul unei decizii Transgaz: Sistemul național s-a aflat timp de 7 ore în stare de alertă, luni dimineață revenind într-o stare de prealertă în pofida majorării volumului de gaz din conducte

Sâmbătă, de exemplu, consumul intern se ridica la 462 GWh/zi, acoperit din producția internă (275 GWh/zi), retrageri din depozite (92 GWh/zi) și importuri (108 GWh/zi, din care 50 GWh/zi din Ungaria și 58 din Ucriana). Diferența dintre intrări (producție, extrageri și imorturi) și ieșiri (consum), de 13 GWh/zi a fost "rămas" în conductele Transgaz, de unde și majorarea linepack-ului de duminică.

În ianuarie 2018, când linepack-ul a sărit peste 50 milioane mc cubi, Transgaz a ordonat Romgaz reducerea producției cu 25%, iar OMV Petrom cu 40%.

Interesant este că la numai o lună după aceea, la finalul lunii februarie 2018, timp de câteva zile, cantitatea de gaze din sistemul național de transport s-a situat în apropierea nivelului de 33-34 milioane de metri cubi, sub limita de funcționare la parametri normali a acestuia, ca urmare a consumului mare, determinat de temperaturile extrem de scăzute.

Pentru a majora cantitatea de gaze din sistemul de transport, Guvernul a cerut închiderea centralelor pe gaz de la Brazi (operată de OMV Petrom) și Iernut (operată de Romgaz). Solicitarea a fost făcută în urma deciziei Gazprom de a satisface doar 25% din cantitatea de gaze solicitată de România.

Mai multe companii din domeniul energetic au fost amendate la acea dată de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) cu o sumă cumulată de peste 1 milion de lei pentru neîndeplinirea obligațiilor legale de asigurare a unui volum de gaze suficient acoperirii cererii contractuale.

viewscnt
Afla mai multe despre
presiune
snt
transgaz
importuri
depozitare